8.2.19

Βασίλης Παπάς, CHIARO SCURO, ποίηση, σελ .86, εκδ. Κίχλη, Αθήνα 2018

Σε όλες τις μέχρι σήμερα ποιητικές παρουσιάσεις του ο Βασίλης Παπάς ιστορούσε, με μοναδική επιτυχία, τα πάθη και παθήματα κυρίως του τόπου μας. Με την πρόσφατη δουλειά του απέδειξε πως είναι ένας ποιητής-αφηγητής ιστοριών, ένας αυθεντικός storyteller, Στους στίχους του κυριαρχεί συμπυκνωμένη η ιστορία της Μακεδονίας, και όχι μόνο, «με μια στεκιά». Αρχής γενομένης από τους τίτλους των ποιημάτων: Μονολεκτικοί, αυστηροί, περιεκτικοί. Για να ακολουθήσουν τα ποιήματα αναπτυγμένα στους άξονες: Αλίευση ιστορικών γεγονότων και έκθεση αυτών μέσω της πλοκής, περιγραφή αυθεντικών εκτελέσεων και τέλος υπεύθυνη θέση αποφεύγοντας τις υπεκφυγές. Χωρίς να καλεί τους αναγνώστες του σε πολεμική διαμάχη, προσπαθεί να αναστήσει επώνυμους και ανώνυμους ήρωες του παρελθόντος για να αντιμετωπίσει τους εφιάλτες του παρόντος.
Τρόπος να νοιώσουμε την εμπειρία του άδικου αίματος απέναντι στο άγνωστο που κρύβεται στη σκιά. Κατασκευάζοντας ιστορίες μέσα στην Ιστορία, αποδεικνύει πως αυτή δεν ανήκει μόνο στο παρελθόν, αλλά είναι εργαλείο συγκρότησης και κατανόησης του σύγχρονου τοπίου.
Κέρδος της ποίησής του η παράθεση εύγλωττων εικόνων, κινηματογραφικών πλάνων που παρακινούν σε ανάπτυξη ταινιών μικρού μήκους. Στον πεζό λόγο σε διήγημα ή νουβέλα.
Ποιητής ήπιος ο Β. Παπάς, κυρίαρχος των μέσων που χρησιμοποιεί, διόλου βιαστικός για να συλλάβει το νόημα των πραγμάτων, με καίριο βλέμμα, με αίσθηση των πλεονεκτημάτων της βραδύτητας και με πλήρη αξιοποίηση των δινών που υπέστη ο λαός μας στην δύσβατη μακεδονική ενδοχώρα.
Πικρή, στυφή η ποίησή του δεν καταπίνεται εύκολα. Ζητά την συμμετοχή του αναγνώστη, απαιτώντας την επιστράτευση των ιστορικών του γνώσεων ή το σθένος της μετέπειτα αναζήτησης.
Σωτήριες επ’ αυτού οι «Σημειώσεις» των τελευταίων σελίδων του βιβλίου.
Κέρδος η ανάγνωση για όλα αυτά και για άλλα τόσα που μπορεί να ψηλαφίσει ο αναγνώστης στις πολλαπλές του επαναλήψεις.
Ιδιαίτερη αγάπη ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ, σελ. 72
Υποδειγματική, όπως πάντα, η επιμέλεια των εκδόσεων Κίχλη.
Δ. ΑΞ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: