4.1.20

Ηλίας Πετρόπουλος (1928-2003): Ο λαογράφος του άστεως

Ο Ηλίας Πετρόπουλος πέθανε δέκα χρόνια πριν (Σεπτέμβρης του 2003, στο Παρίσι, από καρκίνο). Μ’ αυτή την αφορμή, παρουσιάζουμε σήμερα στους αναγνώστες της A.V. τον ουσιαστικό ιδρυτή της σύγχρονης αστικής μας λαογραφίας. Μια (μακρινή αλλά) προσωπική σχέση Παλιά «Εστία», στη Σταδίου. 1972, είμαι μόνο 16 χρονώ. Έχω στα χέρια μου λεφτά, δεν θυμάμαι με ποια περίεργη αφορμή. Ξεφυλλίζω και μετά αγοράζω το βιβλίο «Ρεμπέτικα τραγούδια», αυτοέκδοση του συγγραφέα. Αποκάλυψη. Ρεμπετολογούσα ήδη με τον πατέρα μου – μας κοίμιζε παλιότερα με ρεμπέτικα, εμένα και τον αδερφό μου. Ήταν και φίλος του Μουφλουζέλη. Μας πήγαινε και στο
Γιουσουρούμ. Μετά το βιβλίο αυτό, απογίνομαι. Ο πατέρας μου με μαθαίνει ποια είναι η μουσική των τραγουδιών που τα βρίσκω μέσα στο βιβλίο ως στίχους. Αγοράζω Βαμβακάρη, Τσιτσάνη και κάτι δίσκους 78 στροφών που παίζονταν με δυσκολία στο ραδιοπικάπ του σπιτιού. Κάπου στον Πειραιά, αγοράζω κι ένα τρίχορδο μπουζούκι (δεν έμαθα ποτέ, αλλά έμαθε και το παίζει υπέροχα ο αδερφός μου. Κι όλα αυτά, παράλληλα με Doors, Joan Baez και άλλα συναφή). Μεταπολίτευση, πολιτικοποίηση, το ΚΚΕ αντίθετο με το ρεμπέτικο (τότε), αλλά το τραγούδι αυτό είναι η δική μας κρυφή αγάπη. Ρεμπέτικες κομπανίες και συναυλίες παντού. Ο Σαββόπουλος από καιρό τραγουδούσε: «Ο πατέρας μου ο Μπάτης». Τώρα όμως ακούμε ζωντανά τον Ρούκουνα ή τη Ρόζα Ασκενάζη στην Πλάκα. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος βάζει (και) μερικά ρεμπέτικα στον «Θίασο». Η ρεμπετολογία ανθεί. Αγοράζω την «Αυτοβιογραφία» του Μάρκου Βαμβακάρη στην παλιά, ανεύρετη σήμερα έκδοση. Η Γκέιλ Χολστ βγάζει τον «Δρόμο για το ρεμπέτικο». Ο Στάθης Δαμιανάκος την «Κοινωνιολογία του ρεμπέτικου» – και πλακώνεται με τον Πετρόπουλο. Άλλοι σημαντικοί άνθρωποι, που μερικοί ρεμπετολογούσαν ήδη και πριν τη δικτατορία, εμφανίζονται και συνεισφέρουν: ο Κουνάδης, ο Παπαϊωάννου, ο Χατζηδουλής, ο Σχορέλης, ο Μεσθεναίος. Συνειδητοποιώ εκ των υστέρων ότι ο Πετρόπουλος είχε οργανώσει την πρώτη συναυλία με παλιούς ρεμπέτες ήδη από το 1968, στο Χίλτον (!).
https://www.athensvoice.gr/culture/book/51641_ilias-petropoylos-1928-2003-o-laografos-toy-asteos?fbclid=IwAR2BV5Ph0VUTTVY4R7A07yCY__WY3mla7QlMkek9bFfeTgpLtifq-YTAtME

Δεν υπάρχουν σχόλια: