15.9.25

Coco Mellors (Κοκό Μέλορς) «Οι αδερφές Μπλου», Μετάφραση: Έφη Τσιρώνη, εκδ. Μεταίχμιο


Το οπισθόφυλλο του βιβλίου αναφέρει:

Αν δεν ξέρεις τις αδερφές μου τότε δεν ξέρεις ούτε εμένα.

Οι αδερφές Μπλου ήταν πάντα δεμένες, παρότι εξαιρετικά διαφορετικές.

Η Έιβερι, η μεγαλύτερη, είναι μια καθωσπρέπει δικηγόρος που μένει στο Λονδίνο, κρύβει όμως ένα μυστικό που θα μπορούσε να καταστρέψει ολοκληρωτικά την τέλεια ζωή της.

14.9.25

Ανάγνωση στην Ελλάδα: Κυρίαρχη η έντυπη μορφή – Ποιοι διαβάζουν, τι προτιμούν!


Η βιβλιοπαραγωγή στην Ελλάδα το 2024 σταθεροποιήθηκε στους 11.312 τίτλους, με κυριαρχία της έντυπης μορφής, αύξηση μεταφρασμένων έργων και υψηλή ζήτηση σε παιδική λογοτεχνία και ποίηση, ενώ η ανάγνωση παραμένει συνδεδεμένη με την εκπαίδευση, την οικογενειακή κουλτούρα και την ανάγκη φυγής από την καθημερινότητα

13.9.25

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμά τον Γιώργο Τσεμπερόπουλο


«Ωχ! Βράβευση για το έργο μου; Τιμή μου! Η Θεσσαλονίκη μόνο χαρές μού έχει προσφέρει μια ολόκληρη ζωή!, δήλωσε ο σκηνοθέτης του «Ξαφνικού Έρωτα», του «Άντε γειά» και του «Υπάρχω».

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (30 Οκτωβρίου-9 Νοεμβρίου) θα απονείμει τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της προσφοράς του στο σινεμά στον Γιώργο Τσεμπερόπουλο, έναν

12.9.25

11.9.25

Γιάννη Μακριδάκη με τίτλο: «Στη σκιά του όρους Όχη»


 Και σαν περάσανε καμιά δεκαριά μέρες, μας ήρθανε τα μαντάτα της από τις εφημερίδες. Μπαίνει ένα μεσημέρι φουριόζος ο κύριος Σωκράτης μες στο γραφείο που δούλευα και ανέμιζε ένα από κομμα πολύ πιο μεγάλο από αυτά που έκοβε συνήθως με το ψαλιδάκι του. Μάντεψε, μου λέει. Έχουμε θέμα μεγάλο, πανελληνίου ενδιαφέροντος, και αφορά κι εμάς εδώ. Όλα τα παράξενα σε τούτο το νησί συμβαίνουνε τελικά. Και μου μοστράρει φόρα παρτίδα την εφημερίδα. Το μάτι μου το τράβηξε πρώτα ο πηχυαίος

10.9.25

Lisa Suhair Majaj, Πέντε ποιήματα (μετάφραση- επιμέλεια: Δέσποινα Πυρκεττή)


Τα πέντε ποιήματα που ακολουθούν έχουν πρωτοδημοσιευτεί σε αγγλόφωνα περιοδικά. Διαιρεμένα σε ισόστιχες στροφές ή δομημένα σε ελεύθερους στίχους, αποτυπώνουν μικροσκοπικά τον τόπο, παραθαλάσσιο ή ορεινό, ως εξώτερο κέλυφος της ανθρώπινης υπόστασης. Εκθέτοντας το πεπερασμένο της ύπαρξης, η αφηγηματική φωνή υπαινίσσεται, την ίδια ώρα, το μυθικό σθένος που προσλαμβάνει το πνεύμα, όταν το σώμα εξωθείται σε ακραίες χωρικότητες.

9.9.25

Κωστής Παπακόγκος, “Τρυποφράχτες”

Κωστής Παπακόγκος, “Τρυποφράχτες”, Αφορισμοί, Φιλολογική επιμέλεια Φωτεινή Παπακόγκου-Πελεκάνη, έργο εξωφύλλου: “Γαλήνιος κόλπος” του Παναγιώτη Γ. Σωτηριάδη (1934-2017). Πεζογραφία, εκδ. Μανδραγόρας, Αθήνα Ιούλιος 2025, σελ. 120
Εν αρχή δεν ήμουν εγώ.
Είμαι χίλια κομμάτια ατόφιος.
Πολλοί δημιουργοί αποκήρυξαν τα πρωτόλειά τους – όπως κι ο Πηλοπλάστης τ᾽ ουρανού τις δυο του

8.9.25

«ΜΕΡΚΑΝΤΟ»


Kostas Hatziantoniou

Μια συναρπαστική ιστορία για ένα κορίτσι της σεφαραδίτικης κοινότητας της Ρόδου, εξαγορασμένου από τον άγγελο του θανάτου, τα χρόνια που αυτός εξολόθρευε αμέτρητες αθώες ψυχές. Αποτέλεσμα σοβαρής έρευνας και άψογου μυθοπλαστικού χειρισμού του ιστορικού υλικού, η νουβέλα της Μαρίας Μαμαλίγκα (έκδοση του Βιβλιοπωλείου της Εστίας) ιχνογραφεί έξοχα τη ζωή και τον αφανισμό μιας ιστορικής

7.9.25

Ποιήματα για μια «Αγία Τριάδα»

 


Εύα Νικολαΐδου

Η νέα ποιητική συλλογή του Παντελή Μπουκάλα κυκλοφορεί από την «Αγρα» περιλαμβάνοντας εννέα ποιήματα για τον Γιαννούλη Χαλεπά, τον Θεόφιλο και τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη

Με τα εννέα ποιήματα «Τρεις επί τρία» του Παντελή Μπουκάλα (εκδόσεις Αγρα) γινόμαστε μικροί

5.9.25

«Μια άτμητη ατέλειωτη νύχτα»


Αριστοτέλης Σαΐνης

Καθόλου τυχαία, ο Λοιμός γράφεται την ίδια εποχή που ο Πρίμο Λέβι -χωρίς να κατηγορηθεί για σχετικοποίηση ή εργαλειοποίηση-, γεμάτος αγωνία για την παγίωση της μνήμης, θύμιζε τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ελλάδα και στη Σοβιετική Ενωση, τους τυφλούς βομβαρδισμούς στο Βιετνάμ και τα βασανιστήρια στις χώρες της Λατινικής Αμερικής που οι κυβερνήσεις τους στηρίζονταν από τις

4.9.25

Τα σονέτα προς τον Ορφέα - Ρίλκε


Χλόη Κουτσουμπέλη

Τα σονέτα προς τον Ορφέα του RAINER MARIA RILKE, δίγλωσση έκδοση, εισαγωγή Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, μετάφραση-επίμετρο ΙΩΑΝΝΑ ΑΒΡΑΜΙΔΟΥ
Όπως αναφέρει η Μαργκερίτ Γιουρσενάρ στην εισαγωγή (κείμενο που δημοσιεύτηκε ως εισαγωγή στο Poemes a la nuit, του Ρίλκε το 1994)

3.9.25

Τροπικότητες του λόγου του ΚΩΣΤΑ ΓΟΥΛΙΑΜΟΥ


Προλεγόμενα

 

Μελετώντας τον Ελεγκτή & άλλες ιστορίες βιοποριστικού έρωτα (εκδόσεις ΑΩ, 2024) διαπίστωσα πως η γραφή του Βαγγέλη Τασιόπουλου βρίσκεται στον αντίποδα του παραδοσιακού αφηγηματικού λόγου, καθώς στις ιστορίες του νοήματα, αισθήσεις και σχέσεις συνδέονται και αλληλεπιδρούν, αναδύοντας τελικά την οντολογική τους πλευρά και, κυρίως, τις αισθητικές διαστάσεις της συνείδησης και των περιεχομένων της.

2.9.25

«Λέω παραμύθια να ξορκίσω το κακό…» του Λέων Α. Ναρ

Το «Λέω παραμύθια να ξορκίσω το κακό…» του Λέων Α. Ναρ είναι ένα βιβλίο που κινείται ανάμεσα στη βιογραφία και την προσωπική σκιαγράφηση ενός καλλιτέχνη.
Ο Μάλαμας αναδύεται όχι ως στατικό πορτρέτο, αλλά ως ζωντανός ρυθμός. Ο Ναρ στις σελίδες του βιβλίου του, όπως έκανε άλλωστε και με τον Θανάση, καταφέρνει να συλλάβει τη διακριτική

1.9.25

ΑΝΤΑΙΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΗΣ [1952-2015]


Δέκα χρόνια συμπληρώθηκαν στις 14 Αυγούστου 2025, από τον πρόωρο θάνατο του Ανταίου Χρυσοστομίδη, του αγαπημένου φίλου, του ξεχωριστού συνεργάτη. Πλην όμως, η απώλειά του δεν έχει εξελιχθεί, ούτε για μια μέρα, ως μια ιστορία απουσίας.

31.8.25

Αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Ευαγγελάτου


Η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο «Ανθρωποκεντρικά Μοτίβα» στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών- Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, η οποία εγκαινιάστηκε με επιτυχία τον Μάιο και σημείωσε μεγάλη επισκεψιμότητα Ελλήνων και ξένων φιλότεχνων θα διαρκέσει μέχρι τις  7 Σεπτεμβρίου 2025.

29.8.25

Έγκλημα, μνήμη και ενοχή: Το ανελέητο σύμπαν του Φόκνερ


Στέλιος Παπαγρηγορίου

Στο σκοτεινό τοπίο του αμερικανικού Νότου, ο Ουίλιαμ Φόκνερ υφαίνει μια σπαρακτική ιστορία ενοχής, ρατσισμού και χαμένης ανθρωπιάς. Το Φως τον Αύγουστο επανέρχεται για να φωτίσει –έστω και με φλόγα που καίει– τα άδυτα της ανθρώπινης ψυχής.

28.8.25

Ένας πιανίστας συνταξιδεύει με την παλαιστινιακή ποίηση



Ένας εξαίρετος νεαρός φοιτητής φαρμακευτικής και συνάμα πιανίστας, απέδωσε σε δύο εξαιρετικές συγκεντρώσεις για την Παλαιστίνη, μοναδικά τα κομμάτια που είχε επιλέξει για να συνταυτιστεί ο Λόγος με τη Μουσική.
Ο Παναγιώτης Κωνσταντόπουλος, με κλειστά σχεδόν μάτια δημιούργησε κατάνυξη, καθώς τα χέρια

ΜΙΑ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ


Δημήτρης Αγγελής
Το κείμενο στα «Νέα» του Σαββάτου 9/8 για την ποιήτρια Λένα Παππά.
ΜΙΑ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΠΟΙΗΤΡΙΑ
Ο κόσμος την ήξερε κυρίως από τις μελοποιήσεις των ποιημάτων της από τον Χάρη και τον Πάνο Κατσιμίχα –όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος «Της αγάπης μαχαιριά» (1994), που τον τιτλοφορούσε

27.8.25

«Αγωνία Ιερή» Στον αργαλειό της Εύας Palmer Σικελιανού


Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου
στις 19:00

στο Κάστρο της Αγίας Μαύρας

Ελεύθερη είσοδος

  Μετά την επιτυχή πρεμιέρα στο Κηποθέατρο Σικελιανού το 2023, η παράσταση-σπουδή πάνω στο

26.8.25

«Η δεσμοφύλακας» του Νίκου Δαββέτα


στα Βιβλιο - φιλικά της Αυγής για το βιβλίο του Νίκου Δαββέτα «Η δεσμοφύλακας», εκδ. Πατάκη.
Δεσμοφύλακας της μητέρας μου
«Η δεσμοφύλακας» του Νίκου Δαββέτα ανήκει στο είδος της αυτομυθοπλασίας. Άλλωστε ο συγγραφέας δεν αφήνει περιθώρια για παρανοήσεις. Μόλις αρχίζουν να γίνονται ορατά τα πρώτα σημάδια της

25.8.25

Μαχμούντ Νταρουίς, “Να σκέφτεσαι τους άλλους”


Ο Μαχμούντ Νταρουίς (1941- 2008) ήταν εθνικός ποιητής της Παλαιστίνης και από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της σύγχρονης αραβικής λογοτεχνίας, Αγωνίστηκε με συνέπεια για την ελευθερία και την ανεξαρτησία της πατρίδας του. Φυλακίστηκε κατ’ επανάληψη απ’ τους Ισραηλινούς, ενώ πέρασε μεγάλο διάστημα σε κατ’ οίκον περιορισμό.

24.8.25

Οι μπλε καρέκλες


Οι μπλε καρέκλες ΙΙ, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της απαράμιλλης δύναμης του Τέτση να αποδίδει την ένταση του ελληνικού φωτός, ακόμη και χρησιμοποιώντας μόνο ψυχρά χρώματα όπως το μπλε και το πράσινο.

23.8.25

Ελένη Θ.Π.Λουκά, σύντομη παρουσίαση του έργου της


Σύντομη παρουσίαση του έργου της Ελένης Θ.Π. Λουκά 
Η Ελένη Λουκά αποτελεί χαρακτηριστική φωνή της σύγχρονης Επτανησιακής δημιουργίας, με έργο που εκτείνεται από την ποίηση και την πεζογραφία έως τη λαογραφία και την οικολογική δράση. Η γραφή της ξεχωρίζει για τον λυρισμό, την ευαισθησία και την κοινωνική συνείδηση, ενώ η συμβολή της στον πολιτισμό της Κέρκυρας και του ελληνισμού έχει τιμηθεί με βραβεύσεις.

22.8.25

Ενα ποιημα εμπνευσμενο απο το ρωσικο τραγουδι «KoHb»


Ένα κείμενο εμπνευσμένο από ένα άκουσμα, “ΚoHb” >”, ζεστό, έγερση γεμάτο, με ιδιόρρυθμη του ήχου αισθητική και λόγια – στίχους που αποθεώνουν την ζωτικότητα τής φύσεως, πλην του στίχου, “είμαι ερωτευμένος μαζί σου, Ρωσία”. Δυστυχώς, το τραγούδι αυτό λειτουργεί ως σύμβολο θαυμασμού, αγάπης των πατρίδων, και, συγκεκριμένα, της Ρωσίας, ενώ, θα

21.8.25

Έφη (Ευφημία) Ζάννη -ΕΚΛΕΚΤΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΤΡΙΕΣ


Σε αυτό το βιβλίο η συγγραφέας παραθέτει βίους επιφανών και μη συνθετριών ανά τους αιώνες, δίνοντάς μας πληροφορίες για το έργο τους, την εποχή όπου έζησαν καθώς και για τα εμπόδια που συνάντησαν λόγω φύλου και κοινωνικών στερεοτύπων. Στο τέλος όμως –οι περισσότερες από αυτές– κατάφεραν να αντιμετωπίσουν αυτά τα εμπόδια ως εφαλτήριο για να «γεννήσουν» τέχνη και να

20.8.25

Το καλοκαίρι στη ζωγραφική


Και οι δύο αυτοί πίνακες (Καλοκαίρι στο Long Island και Καλοκαιρινές Αναμνήσεις) της Sally Swatland απεικονίζουν τις διασημότερες παιδικές ενασχολήσεις στις παραλίες. Ας τις σχολιάσουμε λίγο καθώς θα σκεφτούμε και ποια είναι η αγαπημένη δική μας. Εξαιρετικό το κοντράστ στα χρώματα των παιχνιδιών με τα νερά της θάλασσας. Νιώθεις ότι τα παιδιά με ένα βήμα θα βγουν έξω από τον πίνακα και θα έρθουν δίπλα σου.


19.8.25

Γιάννης Κοντός, Ο χάρτης της αγάπης μου, Εισαγωγή- ανθολόγηση : Αργύρτης Παλούκας, Κριτική


γράφει η Έλενα Τσαγκαράκη (*) 

Στην ποίηση του Γιάννη Κοντού δεν συναντά κανείς μια θεωρητική σύλληψη της Ιστορίας ή του θανάτου, αλλά αποσταγμένο βίωμα που μεταφέρεται στο χαρτί με οικονομία, ακρίβεια και, κυρίως, ενσώματη αλήθεια. Η πρόσφατη ανθολογία «Ο χάρτης της αγάπης μου: Οι ερωτικοί στίχοι», που κυκλοφορεί δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του

18.8.25

Η εξουσία χωρίς Λόγο: πώς κυβερνούν οι αριθμοί

 


Χρήστος Λιάκος

Alain Supiot «Όταν κυβερνούν οι αριθμοί», μετάφραση: Παυλίνα Κοντογεωργοπούλου, επιμέλεια: Χρόνης Τσιμπούκης, εκδόσεις Επιθεώρησις Εργατικού Δικαίου, 2025

Το βιβλίο του Αλέν Σιπιό αποτελεί σημαντική συμβολή στη σύγχρονη θεωρία του δικαίου και της

17.8.25

Φιλολογικός Όμιλος Ελλάδος, «Κι ήθελε ακόμη πολύ φως να ξημερώσει, Καισαριανή, 1η Μάη 1944», Αντώνης Χαριστός επιμ., εκδ. Υψικάμινος, σ. 152.


Μια ιστορία αυτοθυσίας επιλέγουν να μας διηγηθούν οι οκτώ συγγραφείς του συλλογικού διηγήματος, γραμμένου στην τεχνοτροπία του δομημένου ρεαλισμού β΄ επιπέδου, μέλη του Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος. Πρόκειται για τους Αντώνη Χαριστό –που είναι και ο Πρόεδρος του Φιλολογικού Ομίλου Ελλάδος–, Νίκο Καψιάνη, Άννα Πετρίδου, Μάντυ Τσιπούρα, Μαρία Καραθανάση, Αφροδίτη

16.8.25

Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου


από τον Θωμά Κοροβίνη (facebook)

Θέλω να γράψω ποιήματα ηλιόλουστα
επάνω στα ακρογιάλια των χεριών σου.
Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου
Η ποίηση του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου είναι μια μεγάλη, συνταρακτική, αγωνιώδης,

11.8.25

Ένα διαχρονικό “παλιομοδίτικο” μυθιστόρημα


Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Μένης Κουμανταρέας «Δύο φορές Έλληνας», εκδόσεις Πατάκη, 2025

 

Το μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα «Δύο φορές Έλληνας» κυκλοφόρησε από τον Κέδρο το 2001 και επανεκδίδεται, όπως άλλωστε όλα τα βιβλία του συγγραφέα, από τις εκδόσεις Πατάκη, σε

9.8.25

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ :''ΚΙΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣTHN ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΣΤΡΙΑ.



Η έκδοση με τίτλο ΚΙΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑÏΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Συγγραφέας και επιμελήτρια του βιβλίου είναι η πολιτισμολόγος Μαριλένα Φωκά (ΜΑ), ενώ πρόλογο έχει αφιερώσει ο πολιτικός επιστήμων, ιστορικός και κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς. Το εν λόγω πόνημα έχει

8.8.25

Ολιβιέ Ρουά - Η ισοπέδωση του κόσμου. Η κρίση της κουλτούρας και η επικράτεια των κανονιστικών προτύπων


Ολιβιέ Ρουά - Η ισοπέδωση του κόσμου. Η κρίση της κουλτούρας και η επικράτεια των κανονιστικών προτύπων, μετάφραση: Κική Καψαμπέλη, 2024, σελ 256.
📖«Επομένως, τι είναι η Δύση σήμερα; Πρόκειται για μία κουλτούρα μεταξύ των άλλων, η οποία εξασφάλισε την κυριαρχία της μετά την υπερπόντια εξάπλωσή της από το 1492 και εξής, ή είναι, από τον Διαφωτισμό και μετά, το χωνευτήρι ενός συστήματος αξιών που προσβλέπει στην

7.8.25

«Ένα δικό του δωμάτιο» -Παναγιώτης Γούτας


Θανάσης Μαρκόπουλος
Έμπειρος συγγραφέας ο Παναγιώτης Γούτας, ποιητής, πεζογράφος και κριτικός, επανέρχεται στο προσκήνιο με μια σειρά 14 διηγημάτων υπό τον τίτλο «Ένα δικό του δωμάτιο» (2025).
Οι θεματικοί πυρήνες:

6.8.25

Στέργιος Πουρνάρας: Διονύσης Στεργιούλας, Ακραία λεκτικά φαινόμενα, εκδόσεις Νησίδες, Θεσσαλονίκη, 2025


Η ευλογία αλλά και η τυραννία των λέξεων

 

Ο Διονύσης Στεργιούλας στο τέταρτο ποιητικό του έργο με τίτλο Ακραία λεκτικά φαινόμενα συνεχίζει, όπως και στα προηγούμενα, να δημιουργεί στο προσωπικό του πια

5.8.25

Η προφορικότητα που έχει καταγωγή


Δημήτρης Δουλγερίδης

 

Το αφήγημα του Θωμά Κοροβίνη «Σταυροί στο ακροθαλάσσι» (εκδ. Άγρα) με τις αναμνήσεις της γιαγιάς Ελπινίκης από τον ερχομό των προσφύγων της Ανατολικής Θράκης

Η ιστορική έρευνα είναι το πιο έγκυρο και πάλι υπό την αίρεση ότι τα γεγονότα παρουσιάζονται

4.8.25

«Bar Italia. Δύο ταξίδια» των Ζώη Κάσαρη και Γιάννη Μπαλαμπανίδη


Η Άννα Πατσέλλη γράφει, μεταξύ άλλων, και για το βιβλίο των Ζώη Κάσαρη και Γιάννη Μπαλαμπανίδη «Bar Italia. Δύο ταξίδια» (εκδόσεις Πόλις) στο Beauté.
Από τις περιπτώσεις που δύο Έλληνες συγγραφείς συνεργάζονται και μπλέκουν διαφορετικά είδη, το “Bar Italia” αφηγείται τις περιπέτειες δύο φίλων που, αν και μεγαλωμένοι στη Θεσσαλονίκη τώρα

3.8.25

Η Εθνική Αντίσταση στην Άνδρο (1941-1944)


Η περίοδος της Εθνικής Αντίστασης υπήρξε για τον Δημήτρη Τσατήρη η σημαντικότερη σε όλη του τη ζωή. Τα ιστορούμενα γεγονότα και η προσπάθεια να τα επαναπροσεγγίσει, περίπου 30 χρόνια μετά –από τις αρχές της δεκαετίας του ’80–, είτε από μνήμης είτε μέσω συνεντεύξεων από τους συναγωνιστές του, αλλά και με όσα πραγματολογικά στοιχεία είχε στη διάθεσή του –όπως ψηφοδέλτια από τις