11.7.25

Ομαδική έκθεση ζωγραφικής «Ιούλιος, μα όχι καλοκαίρι» στην ART ARK GALLERY της Νάξου, 16-30 Ιουλίου 2025



Οι εικαστικοί Εύα Μελά, Ουρανία Βολονάκη και Νατάσα Κοντούλη συναντιούνται στην ART ARK GALLERY στο Κάστρου της Νάξου. Η έκθεσή τους με τίτλο «Ιούλιος, μα όχι καλοκαίρι» έρχεται προβάλλοντας το λίγο και το πολύ, το γνωστό αλλά και το άγνωστο που όμως μας έχει γίνει συνήθεια.
Στην καρδιά του καλοκαιριού ζει κάπου μέσα μας και ο χειμώνας. Ένας ανοιχτός διάλογος με τον θεατή είναι ο σκοπός. Όλοι μας αντιλαμβανόμαστε αυτά που συμβαίνουν. Δεν θέλουμε πάντα να τα

10.7.25

Εγγονόπουλος-Θεόφιλος : Χαιρετισμός για έναν ήρωα (της Έφης Κατσουρού)


Ο ποιητικός χώρος του Εγγονόπουλου, από το Μην ομιλείτε εις τον οδηγό (1938)μέχρι την Κοιλάδα με του ροδώνες (1978) και από τα πεζά του κείμενα μέχρι τους πίνακές του, οργανώνεται από μία προσωπική μυθολογία, ένα κοσμοείδωλο πλαισιωμένο από τους ήρωές του, τα τοπία και τις αρχετυπικές μορφές, μέσα στο οποίο κινείται και ιδανικά σε κάθε ξεχωριστή έκφρασή του επεκτείνει, αποκαλύπτοντας μία νέα απόχρωσή του. Με το μέχρι σήμερα ανέκδοτο, A revoirTheophilosπου έφερε στο φως η

9.7.25

Αργύρης Χιόνης, Οδός


Γύρευε ένα κλειδί
χρυσό,
βρήκ’ ένα μπρούτζινο.
Είπε,
δεν έχει σημασία,
αρκεί ν’ ανοίγει η πόρτα·
Κι η πόρτα άνοιξε,
ο κήπος όμως
ήταν μαραμένος.

*Από την ενότητα “Παραλλαγές πάνω στο ‘Ναι’ στο ‘Όχι’” της συλλογής “Απόπειρες φωτός” (1966).

8.7.25

Victor Hugo – Οι Άθλιοι


ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΕΚΔΟΤΗ

Μια συγκλονιστική καταγγελία για τη φτώχεια και την κοινωνική αδικία, αλλά και ένας ύμνος στη δύναμη της αγάπης και της ανθρωπιάς. Μέσα από τις περιπέτειες του περίφημου Γιάννη Αγιάννη, ο Ουγκό περιγράφει τη Γαλλία των εξαθλιωμένων και των εξεγέρσεων. Ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας στην πλήρη εκδοχή του.

Κ. Δαρδανός, 7 Ιουλίου 2025

7.7.25

«Μια δαντική κάθοδος στον θρήνο, ένας ύμνος στη γυναικεία ψυχή»


Γράφει η Γιούλη Τσακάλου
 Θωμάς Κοροβίνης, «Σταυροί στο ακροθαλάσσι», Εκδόσεις Άγρα, 2024 

 Υπάρχουν βιβλία που διαβάζονται. Και υπάρχουν βιβλία που μπαίνουν από την ανάσα και φωλιάζουν στην καρδιά. Το Σταυροί στο ακροθαλάσσι του Θωμά Κοροβίνη ανήκει στη δεύτερη κατηγορία. Είναι ένα αφήγημα-μαρτυρία, μια εξομολόγηση σε δύο φωνές, μια δαντική κάθοδος στον θρήνο, και

5.7.25

«Η κεφαλή του Τσάτσγουερθ» της Κωνσταντίας Σωτηρίου και τα θύματα του ταξικού διαχωρισμού


Γράφει η Αγγελική Σπηλιοπούλου

 Κωνσταντία Σωτηρίου «Η κεφαλή του Τσάτσγουερθ», εκδ. Πατάκη

“Στο στερνό του ήλιου προσεύχομαι το φως, όσοι θα ‘ρθουνε του αφέντη εκδικητές, να ξεπληρώσουν και τον δικό μου φόνο στους εχθρούς μου, που σκότωσαν μια σκλάβα, εύκολη πράξη.” Στην προμετωπίδα του βιβλίου βρίσκουμε αυτό το απόσπασμα από τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου

4.7.25

Υπο Γραφή | Ποίηση ως εξορία, ως γλώσσα, ως εαυτός


Γράφει η  Δήμητρα Ντζαδήμα

 Μαχμούντ Νταρουίς – “Δεν μου ανήκω” , εκδόσεις Καστανιώτη

Σε μια εποχή που η ποίηση συχνά απογυμνώνεται από το πολιτικό της φορτίο, ο Μαχμούντ Νταρουίς έρχεται – μέσα από την ανθολογία «Δεν μου ανήκω» – να αποδείξει πως το ποίημα δεν είναι απλώς αισθητικό κατασκεύασμα, αλλά ένας τόπος αντίστασης, ένα ηθικό πεδίο που αρνείται να αποδεχθεί τον θάνατο της ελπίδας.

3.7.25

Brion Gysin, Πέντε Κείμενα, μτφρ. Χ. Αγγελακόπουλος, εκδ. Bibliotheque 2019


Ο άνθρωπος ρίχνει φως στον Εσωτερικό του Εαυτό χρησιμοποιώντας λέξεις. Δεν βλέπει ο καθένας τη διαφορά ανάμεσα στο πράσινο και το γαλάζιο, όμως δύναται ν' ακούσει τη διαφορά, ν' ακούσει τη λέξη. Η λέξη συντάσσει την Εικόνα. Μία δραστική λέξη, κάποτε, συνέταξε μία ξεχωριστή, δραστική εικόνα. Λέμε Θεός, σήμερα. Καμία ξεχωριστή, δραστική εικόνα δεν ανακαλείται.

2.7.25

«Γράμματα στην Παναγία», του Κυριάκου Χαρίτου


Αλέξανδρος Στεργιόπουλος

Τα λόγια που με ενδιαφέρουν τα «τσακίζω», τα κάνω σελιδοδείκτες, οδοδείκτες, ανεμοδείκτες, φάρους και αστέρια για χαμένους μάγους. Κι αν με πονούν, κι αν με χαϊδεύουν, κι αν με αγκαλιάζουν, για έναν λόγο υπάρχουν, για μένα και για όσους θέλουν να υπάρχουν. Σήμερα κανείς δεν γράφει λόγια, μόνο εικόνες φιλτραρισμένες, επεξεργασμένες και με εικονίδια, emoji, φορτωμένες. Η έμπνευση, η

1.7.25

Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, Σαν ένα κύμα


Σαν ένα κύμα θα 'ρτει. Ή σαν το ξαφνικό φως που αστράφτει
στον ορίζοντα -φανάρι που δεν το 'δειχναν οι χάρτες.
Σαν ένα κύμα. Πάνω στα λάδια και τα γράσσα, πάνω στα
μαύρα κουρασμένα σίδερα.
Σαν ένα κύμα. Στα βρώμικα, κρυφά φορτία. Στα σκοτεινά και φοβισμένα αμπάρια.
Σαν ένα κύμα θα'ρτει -μα εσύ πορεία μην αλλάξεις.
Δώσε το στίγμα κι ετοιμάσου μια για πάντα να ξυπνήσεις.

*Από τη συλλογή “Νόστιμον ήμαρ”, 1988.

30.6.25

«Το γλωσσικό ιδίωμα της Κοζάνης ως φορέας μνήμης και ταυτότητας»


Μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Παρέμβαση το βιβλίο «Το γλωσσικό ιδίωμα της Κοζάνης ως φορέας μνήμης και ταυτότητας». Πρόκειται για μια συλλογική έκδοση που αναδεικνύει το κοζανίτικο ιδίωμα ως ζωντανό φορέα πολιτισμικής ταυτότητας και προφορικής παράδοσης.
Γράφουν:

29.6.25

Πώς ένας ζωγραφικός πίνακας χωράει όλο το ελληνικό καλοκαίρι…


Το ψάθινο καπέλο, τα φλογισμένα κίτρινα από τα ξερά χόρτα, το ηλιοκαμένο κορίτσι, ο ασπρισμένος αυλόγυρος και τα χαμηλά νησιώτικα σπίτια...

Θαυμάστε ένα από τα πιο τολμηρά έργα του πρώιμου ελληνικού Μοντερνισμού ζωγραφισμένο από τον Νίκο Λύτρα και απολαύστε το αίσθημα της καλοκαιρινής γαλήνης που μεταδίδει.

 Νίκος Λύτρας (1883 - 1927), Το ψάθινο καπέλο, π. 1925, Λάδι σε μουσαμά, 86 x 66 εκ.

Εκτίθεται στο Κεντρικό Κτήριο της ΕΠΜΑΣ, στον 2ο όροφο.

28.6.25

«Παρεμποδίζοντας την Αποστασία. Ιουλιανά 1965: κοινωνική διαμαρτυρία και Αριστερά»


Τα Ιουλιανά του καλοκαιριού του 1965, µετά την εξώθηση σε παραίτηση από την πρωθυπουργία του Γεωργίου Παπανδρέου από τον Βασιλιά Κωνσταντίνο Β' και την οργάνωση της Αποστασίας, αποτέλεσαν τη µεγαλύτερη κοινωνική έκρηξη της µετεµφυλιακής Ελλάδας και ένα από τα σηµαντικότερα συγκρουσιακά επεισόδια της νεότερης ελληνικής κοινωνίας, έχοντας χαρακτηριστεί ως ο «ελληνικός

27.6.25

Clemens J. Setz, Indigo


Clemens J. Setz Indigo
 Μετάφραση: Χρήστος Αστερίου 
Το Indigo είναι ένα μυθιστόρημα που θεσπίζει τους δικούς του κανόνες. Σκοτεινό αλλά και διασκεδαστικό, με πολλούς διαλόγους και εναλλαγές ύφους. Εξαιρετικά πρωτότυπο.