3.5.17

Ο Χαίλντερλιν και οι Έλληνες ποιητές


Γλυπτική σύνθεση του Πίτερ Λενκ που βρίσκεται στο Baden-Württemberg και αναφέρεται στον Χαίλντερλιν, στον Γκαίτε, τον Σίλερ, τον Νίτσε, την Διοτίμα, τον Χερτζογκ Καρλ Όυγκεν. Όλοι σχετίζονται με το έργο του Χαίλντερλιν

της Σταυρούλας Τσούπρου.
Στην μετάβαση από τον 18ο στον 19ο αιώνα και παράλληλα με το έργο των Γκαίτε και Σίλλερ, η διαυγής γραφή τού μοναδικού μυθιστορήματος του Χαίλντερλιν Hyperion (Υπερίων, 1799), οικτίρει την εξαφάνιση των βασικών αξιών τού Klassik (ομορφιά, ελευθερία, ανθρωπιά), ενώ ο ίδιος ο δημιουργός του ζει την μυθική εμπειρία των θεϊκών δυνάμεων. Από την άλλη πλευρά, ο «ελληνικός φλοιός» τού έργου (θεωρούμενου, παρεμπιπτόντως, ως Βίβλου των Γερμανών, από το τέλος του 19ου έως τα μέσα του 20ου αιώνα) βρέθηκε τρόπος να ωφελήσει την Ελλάδα (την οποία, σημειωτέον, ο Χαίλντερλιν δεν επισκέφθηκε ποτέ): όπως σημειώνεται στο «Συνοπτικό Χρονολόγιο» της έκδοσης Φρήντριχ Χαίλντερλιν, Ύμνοι, ελεγεία και αποσπάσματα (Μετάφραση – Σχόλια: Θανάσης Λάμπρου, Καστανιώτης, 2006), το 1820-1821 αποφασίζεται η επανέκδοση του Hyperion, η οποία πραγματοποιείται, τελικά, το 1822 και από την οποία το ήμισυ των κερδών θα δοθεί στην Ένωση Φιλελλήνων της Στουτγκάρδης «προς υποστήριξη του απελευθερωτικού αγώνα της δύστυχης Ελλάδας, της πνευματικής πατρίδας» τού ποιητή. Εντός τού 2016, ανατυπώθηκε από τον Ηριδανό η πρώτη μετάφραση του μυθιστορήματος στην ελληνική (1982) από τον αυστριακό Λαυρέντιο Γκέμερεϋ, στου οποίου το προλογικό σημείωμα αναφερόταν ότι την πρώτη ώθηση για την μεταφραστική εργασία του όφειλε στον Οδυσσέα Ελύτη, ενώ στον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, που «ανέλαβε τον κόπο» να διαβάσει ολόκληρο το κείμενο και να το συγκρίνει με το γερμανικό πρωτότυπο, οφειλόταν «το τελευταίο στίλβωμα».[1]

1.5.17

Παπαδίτσας, Δημήτρης Π., 1922-1987. ( 20 χρόνια από τον θάνατό του )

[...] Η χάρις έρχεται απ' το πούπουλο κι όχι απ' το φτέρωμα του παγωνιού / Κι από μια συλλαβή σ' ένα δάσος κατεβαίνει κανείς στο τίποτα της ρίζας του.
Έμβρυο φως / Όπως ο Ενδυμίων / Ποίηση,2 (1964-1974) / εκδ. Γνώση 1981,σελ. 105.
Παπαδίτσας, Δημήτρης Π., 1922-1987. ( 20 χρόνια από τον θάνατό του )
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ( Πηγή: biblionet.gr)
Να μου γράφεις, έστω και βαδίζοντας : Επιστολές στον Ε. Χ. Γονατά 1960-1965 / Δ. Π. Παπαδίτσας · επιμέλεια Χρήστος Αστερίου. - 1η έκδ. - Αθήνα : Εκδόσεις Πατάκη, 2000. - 124σ. · 23x14εκ. - (Ειδικές Εκδόσεις · 3)
Σημείωμα: Ε. Χ. Γονατά.

30.4.17

Θωμάς Κοροβίνης: «Με ποιο σταυρό άνοιξες πόλεμο, καημένε;»

Σε αυτή τη στήλη αναρτώνται αδημοσίευτα ποιήματα σύγχρονων ελλήνων ποιητών. Δεύτερη ενότητα «Μνήμη, Κοινωνία, Ιστορία - στην ποίηση».
Φιλοξενούμενος σήμερα ο Θωμάς Κοροβίνης.
Επιμέλεια: Γιώργος Αλισάνογλου

Θεσσαλονίκη
μνήμη Γιώργου Ιωάννου

28.4.17

Εικαστικός Μήνας Μάϊος


26ος Εικαστικός Μήνας Μάιος
 Έκθεση ζωγραφικής της Μαρίας Κοσίνη—Ζάχου 
Εγκαίνια: Σάββατο 29 Απριλίου 2017 και ώρα 20:00 (Παρθεναγωγείο) 
 Ο Φ.Σ. Έδεσσας «Μέγας Αλέξανδρος» σε συνεργασία με την ΔΗ.ΚΕ.ΔΕ. παρουσιάζουν τον 26ο Εικαστικό Μήνα Μάιο, ο οποίος ξεκινάει με την έκθεση ζωγραφικής της Μαρίας Κοσίνη—Ζάχου. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν το Σάββατο 29 Απριλίου στις 20:00. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό έως την Παρασκευή 5 Μαίου, ώρες 18:00-22:00, στο Παρθεναγωγείο (Βαρόσι, Έδεσσα). 

9.4.17

Μίλτος Σαχτούρης: 29.7.1919 - 29.3.2005

Το αφιέρωμα ανοίγει με τέσσερα ποιήματα του Σαχτούρη χαρισμένα σε φίλους του:  τον Στάθη Αρφάνη, τον Θάνο Κωνσταντινίδη, τον Γιώργο Στενό και τον Θέμη Λιβεριάδη. Ακολουθεί χρονολόγιο βίου και έργου του Μίλτου Σαχτούρη που συνέταξε ο Αργύρης Παλούκας. Αν και συνοπτικό, παρουσιάζει τη διαδρομή του ποιητή στη ζωή και την τέχνη: από τη γέννησή του, στις 29 Ιουλίου 1919, μέχρι τον θάνατό του, στις 29 Μαρτίου 2005, στον οίκο ευγηρίας «Βασιλάκειο». 

http://entefktirio.blogspot.gr/2014/03/2971919-2932005.html 

8.4.17

Ελευθερία Μπέλμπα – “το ελληνικό στοιχείο”

Στην ποιητική παρατηρείται η έντονη αναγνώριση της ταυτότητας του γράφοντος μέσα από τις μνήμες αλλοτινών παραμέτρων του έθνους ή των ιστορικών συγκυριών. Αναγιγνώσκεται στον μεγαλόπνοο στίχο με το σημασιολογικό μεταφορικό βάρος ή στο δοκιμιακό πεζό απόσταγμα της θεωρητικής ερμηνείας η ελληνικότητα. Δεσπόζει η συνείδηση του ανήκειν στο έθνος, η αποβολή του ατομικισμού και η ανάδειξη διαχρονικών ιδεωδών που προβάλλουν την έννοια της ελληνικότητας.
Το «πνευματικό εμβατήριο» θεωρείται προσκλητήριο με σκοπό την εθνική αναγέννηση.

21.3.17

Ο Η λ ί α ς Τ σ έ χ ο ς στο Π λ α τ ύ Ημαθίας



'' Μαζεύω τις γιορτές Σαν άρματα Τραπεζομάντιλα
  Γέμισαν τα τελάρα Με Δευτέρες Κυριακές Κατόπιν εορτές '' η.τ
Τρίτη 21.3.2017 και 7.30 μ.μ , στην αίθουσα της Ευξείνου Λέσχης Ποντίων Πλατέος, οδός Ανοίξεως, '' ΟΙ ΚΟΜΝΗΝΟΙ '' , από το 2008 , οργανώνουν βραδιά προς τιμήν του ποιητή Ηλία Τσέχου, γιορτάζοντας την Εαρινή Ισημερία και την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης.
Συνεορτάζουν και αφηγούνται : Παύλος Παρασκευαϊδης, Σίμος Ανδρονίδης, Αθηνά Ξανθίδου, ο εκδότης της  '' Τύρφη '' Κωνσταντίνος Τέλιος, Ηλίας Τσέχος, ενώ ο μουσικός Σωκράτης Βότσκος μελοποιεί Ηλία Τσέχο.
 Ο ποιητής '' οργώνει '' κι οργανώνει το ποιητικό πεδίο, σε μιας κοινωνίας που '' η ποίηση τουλάχιστον, βάλτος του μέλλοντος, δίχως κουνούπια ''. Τελετάρχης της βραδιάς O Λάζαρος Τσιπλακίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Πλατέος..
Η βραδιά κλείνει με χορούς του Πόντου, από τους '' ΚΟΜΝΗΝΟΥΣ '' και θα ακολουθήσει μικρός χορός των παρευρισκομένων και κρασί ! Βιβλία του ποιητή θα υπάρχουν προς διάθεση.

Με την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων '' ΟΙ ΚΟΜΝΗΝΟΙ '' Εαρινή Ισημερία - Παγκόσμια  Ημέρα Ποίησης - 21.3.2017- 7.30 μ.μ , Στην αίθουσα του Συλλόγου, οδός Ανοίξεως και επικοινωνίας: 6976052777 , 6989599763

15.3.17

Το άγραφο χαρτί του Σάκη Τότλη

εκδ.Ποταμός 2010.
Αφήγημα
«Εκεί, δίπλα στο αυλάκι, τα ξαδέρφια μου είχαν πιάσει έναν σκαντζόχοιρο μια φορά, τον είχαν βάλει στο ταψί και χτυπούσαν μια κατσαρόλα με την κουτάλα, σαν τύμπανο, για να χορέψει, αλλά δεν είχε χορέψει και πολύ. Η γιαγιά μου τους φώναζε που χτυπούσαν την κατσαρόλα και θα τη γέμιζαν γούβες, αν δεν έσπαζαν και την κουτάλα από πάνω. Ποιος την άκουγε όμως; Γελούσαν όλοι, γιατί είχαν πιάσει έναν σκαντζόχοιρο που δεν ήξερε χορό. Είναι πολύ όμορφο ζώο ο σκαντζόχοιρος. Έχει γλυκά μάτια, αφηρημένα, μυτερή μουσούδα με αραιά μουστάκια, και μια μπίλια πολύ μαύρη, ευκίνητη και γυαλιστερή στη μύτη άκρη άκρη.»
Ο πεζογράφος Σάκης Τότλης αφηγείται και φανερώνει πώς τα πρώτα εντυπώματα στο άγραφο χαρτί της παιδικής μνήμης γίνονται οι πιο εσαεί πυκνογραμμένες αποσκευές.

14.3.17

«Ο ρόλος της τέχνης και τα όριά της: Από την αρχαιότητα έως σήμερα»


Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας σας προσκαλεί στην Επιστημονική Ημερίδα με θέμα: «Ο ρόλος της τέχνης και τα όριά της: Από την αρχαιότητα έως σήμερα», η οποία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 18 Μαρτίου 2017, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας. Η Ημερίδα, που οργανώνεται με αφορμή τη λήξη της περιοδικής εικαστικής έκθεσης «Πέλλα / Επεισόδια Μνήμης» (είχε εγκαινιαστεί στις 20 Νοεμβρίου 2016 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλ-λας), θα προσεγγίσει διαχρονικά τον ρόλο που διαδραμάτισε η τέχνη στην ζωή του ανθρώπου, τυχόν μηνύματα που ήθελε να περάσει μέσα από αυτήν ο ίδιος ο δημιουργός, τη χρησιμοποίησή της από τους εκάστοτε παραγγελιοδότες της και, τέλος, τον ρόλο του ίδιου του καλλιτέχνη, η ελευθερία και οι περιορισμοί του, σε όλην αυτήν τη διαδικασία. 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ 
Προεδρείο Δρ. Μαρία Λιλιμπάκη-Ακαμάτη, Αρχαιολόγος, Επίτιμη Διευθύντρια Υπουργείου Πολιτισμού 

5.3.17

Χρήστος Τουμανίδης, Πάνω σε μια χορδή


16
Και στα λευκά της, η ερημιά, μαύρα τραγούδια λέει.
22
Εκεί στο χείλος του γκρεμού άκουσε την καρδιά του.
34
Πάνω στους τοίχους γράφονται οι αυριανές ειδήσεις.
48
Σαν δεκαπεντασύλλαβος, βαθύς, ο στεναγμός της.
60
Σ’ ένα πεσμένο φύλλο διάβασα την ιστορία του κόσμου.

http://staxtes.com/2003/?p=10884 

11.2.17

Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η βαβυλωνιακή σύγχυση των λέξεων και άλλα 499 ποιήματα

Εκδόσεις Gutenberg 2014, σελ. 675 -Μετάφραση Γιώργος Κεντρωτής
Ο ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ είναι συγγραφέας από παλιά γνωστός και πολύ αγαπητός στην Ελλάδα. Τα πεντακόσια ποιήματα της παρούσας ανθολογίας, που δημοσιεύονται κατά χρονολογική σειρά εμφανίσεως, παρέχουν μιαν ευκρινέστατη εικόνα όλου του ποιητικού έργου του. Παρουσιάζονται ποιήματα που είναι ήδη γνωστά (σε νέα, εννοείται, μετάφραση) και λυρικές συνθέσεις του, που είναι «άγνωστες» ακόμα στη γλώσσα μας. Τα εδώ διαλεγμένα κοινωνικά, πολιτικά, ερωτικά, σατιρικά και παιδικά ποιήματα και τραγούδια έρχονται να τονίσουν την προσωπικότητα του δημιουργού τους, που το έργο του όχι μόνο σημάδεψε την εποχή του, αλλά και τον έχει ήδη αναδείξει σε κλασικό συγγραφέα παγκοσμίως. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

26.1.17

"Ακριβή", ένα θεατρικό του Όμηρου Πέλλα

"Ακριβή", είναι ο τίτλος του θεατρικού του Όμηρου Πέλλα, που τυπώθηκε τον Οκτώβριο του 1991, στη Θεσσαλονίκη (τυπογραφείο Δ.Αλτιντζή). Παρουσιάστηκε στο Β΄Διήμερο Λόγου και Τέχνης στην Έδεσσα -αφιερωμένο στον Όμηρο Πέλλα- (1-2/11/1991) και είναι μια έκδοση του Φιλοπρόοδου Συλλόγου Έδεσσας "Μέγας Αλέξανδρος" με τη συνεργασία του Δήμου Έδεσσας.
Σημειώνει στην εισαγωγή ο Βασίλης Παπάς "Η Ακριβή είναι το θεατρικό έργο που επεξεργάζεται ο Πέλλας όταν τον συναντά ο θάνατος. Συγκεκριμένα, πεθαίνει την ώρα που το καθαρογράφει. Στην έκδοση αυτή, δημοσιεύεται όπως βρέθηκε στα κατάλοιπά του, ολοκληρωμένη μεν, αλλά και στον δρόμο προς την τελική της διαμόρφωση συγχρόνως". 
Η "Ακριβή" είναι ένα δράμα σε τρεις πράξεις. "Το έργο..." αναφέρει ο Β.Παπάς "αιφνιδιάζει με την εισαγωγή και χρήση κάποιων στοιχείων, όπως ο διαρκής ήχος των κλαρίνων...".



Ο Όμηρος Πέλλας (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Οδυσσέα Γιαννόπουλου) (1921-1962) ήταν Έλληνας πεζογράφος και δοκιμιογράφος.

16.1.17

Σκοτεινοί τόποι Περιήγηση στα σκοτεινά τοπία της εγχώριας μυθοπλασίας


Φαντασία και δυστοπία, λαογραφία, αστικός αλλά και μεταφυσικός τρόμος στα Reflections του Death Disco (Ωγύγου 15 και Λεπενιώτου, Ψυρρή). 
Την Πέμπτη 19/1 στις 8 μ.μ, έξι συγγραφείς φαντασίας και τρόμου των εκδόσεων Ars Nocturna, Nightread και Momentum συναντώνται, συνομιλούν και διαβάζουν από τα βιβλία τους: Τέτη Θεοδώρου, Σταμάτης Λαδικός, Γιάννης Μαργέτης, Σπύρος Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Τσουρέκης, Ηφαιστίων Χριστόπουλος. Τη συζήτηση συντονίζουν: Αγγέλα Γαβρίλη (βιβλιοκριτικός Diavasame.gr), Τζανέτος Καβαλιώτης (δημοσιογράφος, συγγραφέας), Μιχάλης Μανωλιός (συγγραφέας) 
Λίγα λόγια για τους συγγραφείς και τα βιβλία τους: 

9.1.17

5η Λογοτεχνική Σκηνή [2016]: Απολογισμός και βίντεο

ΣΤΗ ΦΕΤΙΝΗ, ΠΕΜΠΤΗ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
21 ποιητές και πεζογράφοι
στη Λογοτεχνική Σκηνή 2016
18-19 Νοεμβρίου, στο θέατρο «Άνετον»
Συνδιοργάνωση του «Εντευκτηρίου» και του Δήμου Θεσσαλονίκης
Η 5η Λογοτεχνική Σκηνή πραγματοποιήθηκε στις 18 και 19 Νοεμβρίου 2016 στο δημοτικό θέατρο «Άνετον». Συμμετείχαν είκοσι ένας καταξιωμένοι, νεότεροι αλλά και πρωτοεμφανιζόμενοι ποιητές και πεζογράφοι από τη Θεσσαλονίκη, από την Αθήνα, την Έδεσσα, και τη Λάρισα, καθώς και ένας Σύριος πρόσφυγας που διαμένει σε camp στην περιοχή της Θεσσαλονίκης· επίσης, ένας συνθέτης και μουσικός, μία ερμηνεύτρια, ένας χορογράφος και ένας χορευτής· έγιναν ακόμη μικρά «αφιερώματα» στην Άννα Αχμάτοβα, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Ζαν Ζενέ, τον Κλείτο Κύρου και τον Δ. Ν. Μαρωνίτη.
Η 5η Λογοτεχνική Σκηνή διοργανώθηκε από το περιοδικό «Εντευκτήριο» και τον Δήμο Θεσσαλονίκης (Διεύθυνση Πολιτισμού & Τουρισμού και Α΄ Δημοτική Κοινότητα), με τη χορηγική υποστήριξη της Cosmote και της ΕΥΑΘ.
Τη Λογοτεχνική Σκηνή συντονίζει ο Γιώργος Κορδομενίδης, ο οποίος και εμπνεύστηκε τον θεσμό το 2012.

7.1.17

Οι 10 ακριβότεροι πίνακες ζωγραφικής στην ιστορία της τέχνης

Όταν  πουλήθηκε σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσσο Les Femmes d’Alger για 116 εκατομμύρια δολάρια, έσπασε κάθε ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία και μάλιστα… διά τηλεφώνου.
Ομως, ακόμα κι έτσι δεν κατάφερε παρά να καταταχθεί στην τέταρτη θέση ανάμεσα στους πιο ακριβούς πίνακες που έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα, αφού οι περισσότεροι έχουν αλλάξει χέρια μέσα απο ιδιωτικές συναλλαγές.
Ακολουθούν οι 10 ακριβότεροι πίνακες στην ιστορία της τέχνης (βάσει πωλήσεων):
When Will You Marry, by Paul Gauguin – 300 εκατ. δολάρια