30.1.20

Τέσσερα ερωτικά ποιήματα – της Hilde Domin



Μετάφραση:  Γιώργος Καρτάκης
Το στόμα σου επάνω στο δικό μου
Το στόμα σου επάνω στο δικό μου –
χάνω τα πάντα.
Χίλια ανθάκια μικρά
ανοίγουν
στο κορμί μου.

28.1.20

Φρέαρ, τχ. 26 – Τα περιεχόμενα

Ιλία Τροϊάνοφ
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΣΙΤΣΑ)

Ζέφη Δαράκη
Τζον Μίλμπανκ

«ΣΤΟΝ ΘΩΜΑ ΑΚΙΝΑΤΗ ΒΡΗΚΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟ»
(ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΚΛΗΡΗ)

Κ. Π. Καβάφης

ΜΟΝΟΤΟΝΙΑ
Την μιαν μονότονην ημέραν άλλη
μονότονη, απαράλλαχτη ακολουθεί. Θα γίνουν
τα ίδια πράγματα, θα ξαναγίνουν πάλι –
οι όμοιες στιγμές μας βρίσκουνε και μας αφήνουν.

24.1.20

Ενα link θησαυρός: Οι εκπομπές του Γιάννη Πετρίδη είναι ονλάιν στο αρχείο της ΕΡΤ


Η μακροβιότερη εκπομπή στο Ελληνικό Ραδιόφωνο επέστρεψε στο σπίτι της! Από το 1975 έως τον Ιούνιο 2013 ο Γιάννης Πετρίδης βρισκόταν στις συχνότητες της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, καθημερινά “Από τις 4 στις 5” στο Πρώτο Πρόγραμμα. Τέσσερα χρόνια μετά, ο Γιάννης Πετρίδης επιστρέφει στο Πρώτο Πρόγραμμα κάθε απόγευμα “Από τις 4 στις 5”.
https://webradio.ert.gr/category/proto-programma/apo-tis-4-stis-5/

23.1.20

«Ολίγη μπέσα, ωρέ μπράτιμε!», του Θωμά Κοροβίνη

Αλέξανδρος Στεργιόπουλος

Ζωή δίχως μπέσα είναι μισή ζωή, κακή ζωή, άρρωστη και με τα ταπεινά ένστικτα μπροστά να ορίζουν τη συμπεριφορά. Ο μπαμπέσης επιβιώνει, κυριαρχεί, αλλά δεν ζει. Οι μπεσαλήδες γλείφουν τα τραύματά τους, μετά βίας ζουν και φεύγουν από τη ζωή με τον λόγο της τιμής τους. Η Ελλάδα, από την εθνικοαπελευθερωτική επανάσταση του 1821 και μετά με την μπέσα έζησε και με την μπαμπεσιά προχώρησε! Η εν λόγω αντίφαση αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της χώρας και την ξέρουμε καλύτερα ως «στα δύσκολα ενωμένοι, στα εύκολα ο καθένας μόνος του». Η ιδιώτευση όμως στα εύκολα οδηγεί –αναπόφευκτα- στα δύσκολα και ο κύκλος δεν κλείνει ποτέ. Στο πέρασμα του χρόνου, με αφετηρία το ’21, ο κύκλος υπήρξε αιματηρός και σίγουρα το αίμα της μπαμπεσιάς πότισε

22.1.20

Amorgós του Νίκου Γκάτσου (μετάφραση στα ισπανικά Manuel González Rincón)


Introducción y traducción al español de Manuel González Rincón
 Para los hombres que tienen almas de bárbaros,
los ojos y los oídos son malos testigos.
HERÁCLITO
 El poemario Amorgós de Nikos Gatsos (1911-1992), publicado en 1943 durante la ocupación alemana de Grecia, fue acertadamente calificado por Odysseas Elytis como una obra épico-lírica. Se trata de la única obra poética que Gatsos publicó, antes de dedicarse en exclusiva a la composición como letrista musical. Pese a la dificultad de su exégesis, cabe considerar que nos hallamos ante una apasionada exhortación a la defensa de la patria –muchacha durmiente e inmarcesible–, en la que el

21.1.20

Εθνική Βιβλιοθήκη: Πρόσβαση σε εκατομμύρια ηλεκτρονικά τεκμήρια


Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ), ανταποκρινόμενη στον σημαίνοντα ρόλο της, έχει εισέλθει δυναμικά σε μία νέα ψηφιακή εποχή, προσφέροντας στους χρήστες πρόσβαση σε δεκάδες ηλεκτρονικές πηγές που αριθμούν πάνω από 200 εκατομμύρια ηλεκτρονικά τεκμήρια. Η πρόσκτηση νέων ηλεκτρονικών πηγών της ΕΒΕ εμπλουτίζει την ήδη υπάρχουσα συλλογή των ηλεκτρονικών πηγών, που προσφέρονται μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ). Με τον τρόπο αυτό, ενισχύονται τόσο οι βιβλιοθήκες όσο και η ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, ενώ στο πλαίσιο της αναβάθμισης των υπηρεσιών της ΕΒΕ συνεχίζεται η διαδικασία πρόσκτησης νέων ηλεκτρονικών πηγών. Oι προσκτήσεις των ηλεκτρονικών πηγών υλοποιήθηκαν αφενός με

20.1.20

«Ο Ζητιάνος»: Η σκοτεινή νουβέλα του Ανδρέα Καρκαβίτσα σε κόμικ


«Ο Ζητιάνος», το αδιαμφισβήτητο αριστούργημα του Καρκαβίτσα, το οποίο διαβάστηκε από πολλές γενιές Ελλήνων και επηρέασε κορυφαίους μεταγενέστερους συγγραφείς, μετατράπηκε σε ένα αριστουργηματικό graphic novel από τον Kanello Cob και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Polaris. Η σκοτεινή νουβέλα του 1897, η οποία σήμερα θεωρείται ένα κλασικό κείμενο της εγχώριας νατουραλιστικής (ρεαλιστικής) λογοτεχνίας, συγκαταλέγεται στα σπουδαιότερα έργα της νεότερης πεζογραφίας μας. Μερικά χρόνια μετά την ενσωμάτωση της Θεσσαλίας στο ελληνικό κράτος, φτάνει στο χωριό Νυχτερέμι στις εκβολές του Πηνειού ο επαγγελματίας ζητιάνος Τζιριτόκωστας, ένας

«Στο σφυρί» ένα από τα πιο σπάνια βιβλία του Σαίξπηρ


Ένα σπάνιο βιβλίο του 1623, η πρώτη συγκεντρωτική έκδοση των έργων του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, για πρώτη φορά θα βγει στο σφυρί τον Απρίλιο, όπως ανακοίνωσε ο Οίκος Christie's. Το βιβλίο, που ονομάζεται «Κωμωδίες, Ιστορίες και Τραγωδίες», αναμένεται να πωληθεί αντί 4 έως 6 εκατομμυρίων δολαρίων. Ευρέως γνωστό ως «First Folio», το βιβλίο είναι ένα από τα μόλις έξι γνωστά πλήρη αντίγραφα σε χέρια ιδιωτών. Το «First Folio» περιέχει 36 θεατρικά έργα του Σαίξπηρ, ανάμεσά τους αρκετά (15) που δεν είχαν εκδοθεί ποτέ πριν χωριστά και ίσως να είχαν χαθεί χωρίς αυτό, όπως τα έργα «Μάκμπεθ», «Τρικυμία», «Όπως σας αρέσει». Τα έργα συλλέχθηκαν από φίλους του

Αυθεντικό έργο του Κλιμτ ο πίνακας που βρέθηκε τυχαία


Ένας πίνακας που κλάπηκε πριν από 20 χρόνια και ξαναβρέθηκε τυχαία πριν από πέντε εβδομάδες στην Πιατσέντσα, στη βορειοδυτική Ιταλία, είναι αυθεντικό έργο του διάσημου ζωγράφου Γκούσταβ Κλιμτ. «Με μεγάλη συγκίνηση μπορώ να σας επιβεβαιώσω ότι ο πίνακας που βρέθηκε είναι αυθεντικός, δήλωσε η εισαγγελέας Ορνέλια Τσίκα, που είχε αναλάβει την έρευνα της υπόθεσης. Τον Φεβρουάριο του 1997, ενώ το Μουσείο της Πιατσέντσα γκαλερί Ρίτσι Όντι ήταν κλειστό για ανακαίνιση, ο πίνακας «Προσωπογραφία μίας Κυρίας» εξαφανίστηκε μυστηριωδώς. Τον περασμένο

18.1.20

Η Κορνηλία Προκοπίου μας μιλάει για την σύγχρονη Τίνκερμπελ!

Η Κορνηλία Προκοπίου συμμετέχει στην παιδική παράσταση «Πήτερ Παν» με τον ρόλο της Τίνκερμπελ. Μια αρκετά επιτυχημένη παράσταση, που συνεχίζει τη θεατρική της πορεία στο θέατρο Αυλαία, οπότε αποφασίσαμε να ακούσουμε την εκδοχή της Κορνηλίας, μιας σύγχρονης νεράιδας!
 Στην παράσταση Πήτερ Παν στο θέατρο Αυλαία ερμηνεύεις την Τίνκερμπελ με μεγάλη επιτυχία. Παρατηρήσαμε πως τα παιδιά φεύγοντας από το θέατρο μιμούνται το τρόπο ομιλίας σου, πως σου φαίνεται αυτό;

17.1.20

"Η Τέχνη τού να έχεις πάντα δίκιο"


«Πρέπει να γίνεται σαφής διαχωρισμός μεταξύ της εξεύρεσης της αντικειμενικής αλήθειας και της τέχνης να επιτυγχάνουμε την αποδοχή των θέσεών μας ως αληθινών». Ακόμα ένα σημαντικό βιβλίο προστέθηκε στη σειρά «Φάροι_Ιδεών» των εκδόσεων Μίνωας. Αν και η «Τέχνη τού να έχεις πάντα δίκιο» γράφτηκε τον 19ο αιώνα, το βιβλίο αυτό σήμερα είναι περισσότερο επίκαιρο από ποτέ. Σε αυτή την έκδοση, σε μετάφραση από τα γερμανικά του Απόστολου Στραγαλινού και με πρόλογο του

Amorgós (μετάφραση στα ισπανικά από τον Manuel González Rincón

Introducción y traducción al español de
Manuel González Rincón

Para los hombres que tienen almas de bárbaros,
los ojos y los oídos son malos testigos.
HERÁCLITO


El poemario Amorgós de Nikos Gatsos (1911-1992), publicado en 1943 durante la ocupación alemana de Grecia, fue acertadamente calificado por Odysseas Elytis como una obra épico-lírica. Se trata de la única obra poética que Gatsos publicó, antes de dedicarse en exclusiva a la composición como letrista musical.

12.1.20

Ο δικός μου νεκρόδειπνος

Δημήτρης Χριστόπουλος 
 Μου μηνύσανε πως ετοιμάζουνε για χάρη μου ένα αφιέρωμα και θέλουνε, λέει, επειγόντως, ένα κείμενο σαν αυτά που ’γραφα παλιά ξύνοντας βαθιά σαν το μολύβι τη μνήμη, για τον Καλαμά που τον κάνανε Αχέροντα και για τους δικούς μας και για τους δικούς τους που όλα γίνανε ξαφνικά ένα κουβάρι άλυτο σαν εκείνα που πλέκανε τα βράδια η μάνα κι οι αδερφάδες μου. Πρώτα πρώτα για τους ξενιτεμένους να πω. Για τον Μήτσο τον Ντούλια που τα παλιά τα χρόνια μισόγερτος στην κρεβάτα του μίλαγε για κόσμους μακρινούς πίσω από τον ήλιο, για την ισιότητα και τη δικαιοσύνη, και τον χειμώνα λέγανε πως ναρκωνόταν σα ρώσικη αρκούδα, κι όλο έλεγε για τον Ίκαρο και τα

11.1.20

20 (και κάτι) παραστάσεις που περιμένουμε το 2020

Κλασική και νέα δραματουργία, λογοτεχνία και ποίηση, θέατρο ντοκουμέντο, θέατρο του βιώματος αλλά και χορός με διεθνή αέρα, μας εισάγουν παραστατικά στο 2020.
Από τον Ιανουάριο – που μπαίνει δυναμικά – μέχρι και τα μέσα της άνοιξης οι προτάσεις θεάτρου και χορού, σε μικρές και μεγάλες σκηνές της πόλης, ποικίλουν. Μια πρώτη διαλογή με τις περισσότερο ή λιγότερο αναμενόμενες παραστάσεις για το δεύτερο μισό της χειμερινής περιόδου που θα μας οδηγήσουν στην έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.