31.1.23

Ο Τάσος Γουδέλης για τον Μενέλαο Λουντέμη


Οι μνήμες μου πολύ άχνες απ’ αυτόν. Είχε συνδεθεί πολύ στενά στη δεκαετία του ’50 με τον θείο μου και εκδότη του, Γιάννη Γουδέλη. Το μυθιστόρημά του "Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα" (Δίφρος, 1956) ήταν μεγάλη εμπορική επιτυχία. Ήταν χωλός αλλά φοβερός γυναικοκατακτητής. Έγραφε ασύστολα, χωρίς μέτρο. Δεν πίστευε στη λογοτεχνία, αλλά στην κοινωνική της σημασία. Εάν αυτή είχε

30.1.23

Το Γκέρλιτς, το μπουζούκι, η Θεσσαλονίκη και οι Γερμανοί


Γιώτα Μυρτσιώτη
«Μαθαίνω πως το εργαστήρι σύγχρονης τέχνης του Γκαίτε θα εκδώσει λογοτεχνικό περιοδικό για νέους. Αυτό είναι πολύ ευχάριστο. Οχι βέβαια γιατί η πνευματική μας ζωή κατάντησε να συντηρείται από τις ξένες μορφωτικές αποστολές, αλλά […] μπαφιάσαμε πια από τις μπαγιάτικες βεντέτες της γενιάς του ’30. Ακόμη κι εμείς η πρώτη μεταπολεμική γενιά έχουμε κιόλας αρκετά σκαρτέψει. Οι πιο

29.1.23

Mια γυναίκα ζωντανό πένθος

Ζωή Μπέλα- Αρμάου



Κώστας Ακρίβος «Ανδρωμάχη», εκδόσεις Μεταίχμιο, 2022

 

Το νέο βιβλίο του Κώστα Ακρίβου, παρ’ όλη την παραφθορά στην ορθογραφία του ονόματος, άμεσα οδηγεί τη σκέψη μας στη θρυλική φιγούρα της γυναίκας του Έκτορα, που μετά τον θάνατο εκείνου και του παιδιού της σύρθηκε από τον Νεοπτόλεμο ως σκλάβα στο παλάτι του στη Φθία. Εκεί γέννησε παιδιά απ’ αυτόν και μετά τη δολοφονία του ακολούθησε τον γιο της Πέργαμο στην ίδρυση της ομώνυμης πόλης, κουβαλώντας πάντα το πένθος της. Αυτά τα μυθολογικά γεγονότα που μας παραδίδουν οι πηγές αφηγείται με έντονη συγκινησιακή φόρτιση και η Ανδρομάχη του Ακρίβου.

28.1.23

Συμπαγές ποιητικό έργο

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ. Ο καταρράκτης. Σελ. 88. Αγρα, 2022 


Βαρβάρα Ρούσσου 
Επιμέλεια: Μισέλ Φάις 
Με καβαφικά ερείσματα, όμως με προσαρμογή στον δικό του πιο αναλυτικό τρόπο, ο Καψάλης στοχάζεται και η αμεσότητα της βιωματικής ρίζας του στοχασμού του έχει ευθύ συγκινησιακό αντίκτυπο στον αναγνώστη. 

27.1.23

Μαρία Μαυρικάκη, Εξαρτάται, μια ιστορία ζωής δίπλα στην εξάρτηση, Πατάκης 2022.


«Δεν ήμασταν παιδιά εγκαταλειμμένα ή κακοποιημένα, γόνοι διαλυμένης οικογένειας, ούτε τίποτα πλουσιόπαιδα, που από την ευμάρεια οδηγούνται στην πλήξη και στους πειραματισμούς με τα διάφορα. Κοντολογίς, δεν ανταποκρινόμασταν σε κανένα από τα στερεότυπα που περιγράφονται ως οικογενειακό περιβάλλον των εξαρτημένων. Συνηθισμένοι άνθρωποι οι γονείς μας, τα παιδικά μας χρόνια χορτάτα από

26.1.23

Μαργαρίτα Παπαγεωργίου: Κατερίνας Λιάτζουρα, Λευκοί νάνοι, Βακχικόν 2022


Η εποχή των οραμάτων

Το long poem, μακροσκελές, μεγάλο ή μεγάλης έκτασης ποίημα, ως ποιητικό είδος ξεκίνησε από την αρχαιότητα με τα έπη, έγινε αγαπητό στον Μεσαίωνα, άνθισε στα χέρια των ποιητών και ποιητριών του Αμερικανικού Μοντερνισμού στις αρχές του εικοστού

25.1.23

Ανάμεσα στο μηδέν και στο ιερό της ύπαρξης

JON FOSSE. To άλλο όνομα. Επταλογία Ι-ΙΙΙ. Μετάφραση: Σωτήρης Σουλιώτης. Σελ. 424. Gutenberg, 2022 

Γιάννης Καλογερόπουλος 
Επιμέλεια: Μισέλ Φάις 
Ο Φόσε εγκιβωτίζει αρμονικά την κάθε υποϊστορία που αναδύεται εντός της κεντρικής, αποτυπώνοντας τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά ένα μυαλό ευάλωτο στα κεντρίσματα της μνήμης και τις παγίδες της λήθης. Ο πολυσχιδής Νορβηγός δημιουργός Γιον Φόσε, έπειτα από χρόνια

24.1.23

Τα μυστικά της «Γαλατούς»


Μάρω Βασιλειάδου 
 Και όμως, ο Γιοχάνες Βερμέερ (1632-1675) δεν ζωγράφιζε τους πίνακές του με τον τρόπο που μέχρι τώρα πιστεύαμε, δηλαδή πολύ αργά και πάντοτε με εξαιρετική ακρίβεια. Χάρη στη μεγάλη έκθεση που το Rijksmuseum του Αμστερνταμ ετοιμάζει για τον δάσκαλο του 17ου αιώνα και στις νέες έρευνες που έγιναν σε πολλά έργα του, νέο φως πέφτει στον ίδιο, στη σχέση του με τους συγχρόνους του και κυρίως

23.1.23

Παιχνίδι σπασμένο στα χέρια της Ιστορίας

Βαγγέλης Χατζηβασιλείου


Δημήτρης Πέτρου, Εικοστός κόσμος, Πόλις, Αθήνα 2022, 42 σελ.

 Ποιήματα που ανακαλούν το σφαγείο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, χωρίς κατάχρηση ιστορικών παραπομπών και πολεμικών σκηνών – σαν ένα υπαινικτικό πλην διαρκές και σταθερά διαβρωτικό φόντο. Ο ποιητής επωμίζεται όλους τους ρόλους, που θα καταλήξουν, έτσι κι αλλιώς, στο συμπέρασμα πως ο ίδιος δεν είναι τίποτε άλλο, είτε το θέλει είτε όχι, από ένα ιστορικό άθυρμα.

22.1.23

"Βιβλίο χαρακτήρων": "Η νοσταλγία της απώλειας", του Θεόδωρου Γρηγοριάδη


Γράφει ο Γρηγόρης Τεχλεμετζής
 Ιστορίες γνωστών ή κατ’ επίφαση γνωστών του συγγραφέα αποτελούν το βιβλίο. Μέσα τους βασιλεύει η νοσταλγία της ευχαρίστησης και ευφραντικές στιγμές που γεμίζουν τη ζωή των περιγραφόμενων ατόμων. Είναι έμμεσα μικρά μαθήματα ζωής και ευτυχίας, προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες διαφόρων χαρακτήρων. Αλλά αυτή η ευτυχία είναι ιδιαίτερη και ξεχωριστή για τον καθένα τους και άπτεται στην ιδιοσυγκρασία, στις επιλογές και στα βιώματά τους.

Η παιδική βιβλιοθήκη Soneva Kiri


Η παιδική βιβλιοθήκη Soneva Kiri (Ταϊλάνδη), μοιάζει με τεράστιο δεντρόσπιτο. Διαθέτει δωμάτια ανάγνωσης, τα οποία κρέμονται από το… ταβάνι, ένα μουσικό δωμάτιο με ταϊλανδέζικα μουσικά όργανα και βιβλία που αφορούν τις τοπικές παραδόσεις της χώρας.

21.1.23

Οι μέτοικοι της φαντασίας

Λίνα Πανταλέων 


 ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΑΝΕΛΛΗΣ Ο άνθρωπος που έχασε τον εαυτό του εκδ. Καστανιώτη, σελ. 192

 Ενας άνθρωπος πεσμένος στο έδαφος ζητάει βοήθεια. Θέλουμε να του δώσουμε το χέρι μας για να σηκωθεί, αλλά ένας αστυνομικός μάς το απαγορεύει. Τι οφείλουμε να κάνουμε; Να υπακούσουμε στην ηθική ή στον νόμο; Αυτό το ζήτημα απασχολεί τη «Συνομοσπονδία των ψυχών του Μιλτιάδη

20.1.23

Giorgio Bassani: Το μυθιστόρημα της Φεράρας, δυο τόμοι. Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής. Εκδόσεις Gutenberg.



Με φόντο τη Φεράρα και με επίκεντρο την εβραϊκή κοινότητά της, στην οποία ανήκε, ο μεγάλος συγγραφέας φτιάχνει ένα πανόραμα της Ιταλίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μυθιστόρημα αποτελείται από τα ακόλουθα έξι αυτοτελή κείμενα: Εντός των τειχών, Τα χρυσά γυαλιά, Ο κήπος των Φίντζι-Κοντίνι, Πίσω από την πόρτα, Ο ερωδιός και Η μυρουδιά του

19.1.23

«Θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη»


Ηλίας Καφάογλου 
Επιμέλεια: Μισέλ Φάις
Η αφήγηση του Κοροβίνη, άρτια τεκμηριωμένη ως προς τα πραγματολογικά της στοιχεία, συγκλονίζει, όπως οι ελάχιστες ηχογραφήσεις του «Μπέμπη», ανθρώπου πονεμένου, οιονεί «καταραμένου», με τον πόνο να τον οιστρηλατεί σε μια διαρκή συνομιλία με τα πάθη του κόσμου και των ανθρώπων, τα κατάδικά του πάθη. 

Elisabeth Day, Η κίσσα


Η Μαρίσα ζει τον απόλυτο έρωτα με τον Τζέικ. Κάθε μέρα που περνάει, η σχέση τους δυναμώνει και πολύ γρήγορα αποφασίζει να μείνει μαζί του σε ένα πολύ μεγάλο σπίτι αφήνοντας πίσω την παλιά της ζωή και κόβοντας το νήμα επικοινωνίας με τον πατέρα της. Όταν μένει έγκυος, διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τα τεράστια έξοδα και αποφασίζουν να νοικιάσουν ένα δωμάτιο του σπιτιού