Eπιμέλεια: Δήμητρα Ντζαδήμα //
Η δημιουργικότητα και η τέχνη είναι συνήθως αλληλένδετοι όροι και επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Rutgers σχεδίασαν έναν αλγόριθμο που δείχνει ότι οι υπολογιστές μπορούν να είναι εξίσου «ειδικευμένοι» σε σχολιασμό έργων τέχνης κρίνοντας τη δημιουργικότητα με βάση την καινοτομία και την επιρροή τους στο χώρο της τέχνης και στο κοινό. Ο μαθηματικός αλγόριθμος επέλεξε τα πιο δημιουργικά έργα ζωγραφικής και γλυπτικής της κάθε εποχής βάσει των παραπάνω παραμέτρων.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο arXiv, διαπίστωσε ότι τις περισσότερες φορές, ο υπολογιστής επέλεξε έργα που και οι περισσότεροι ιστορικοί της τέχνης θα συμφωνούσαν. Επίσης πρωταγωνίστησαν και πρωτοποριακά έργα ζωγραφικής όπως «The Scream» του Edvard Munch και «The Young Ladies of Avignon.» του Πάμπλο Πικάσο. Η λίστα περιελάμβανε πάνω από 62.000 έργα ζωγραφικής που χρονολογούνται έως και πεντακόσια πενήντα χρόνια πίσω με μερικά από τα πιο γνωστά ονόματα στην ιστορία της τέχνης, από την εποχή της Αναγέννησης ως τα χρόνια της pop art.
Madonna and Child with a Pomegranate (1469) by Lorenzo di Credi
Οι πίνακες ήταν τοποθετημένοι σε ένα χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με την ημερομηνία που δημιουργήθηκαν, έτσι ώστε κάθε πίνακας να κριθεί και με ιστορική άποψη. Ο αλγόριθμος έψαξε για έργα που «διέφεραν» ώστε να αξιολογθηθεί και η καινοτομία. Αυτή η τοιχογραφία του Andrea Mantegna κοσμεί ένα ένα κάστρο στη Μάντοβα ( Ιταλία) .
The Court of Gonzaga (1474) by Andrea Mantegna
Ο αλγόριθμος του υπολογιστή υπολόγισε επίσης πόσο μεγάλη επιρροή είχε κάθε είδος ζωγραφικής και πίνακας ερευνώντας και έργα που έχουν μιμηθεί το στυλ τους.
St. John the Baptist (1515) by Leonardo da Vinci
Ο Leonardo da Vinci ζωγράφισε αυτό το πορτρέτο του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή αργά στην καριέρα του, εγκαινιάζοντας μια καλλιτεχνική περίοδο που ονομάζεται μανιερισμός, με κυριότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα την πολυπλοκότητα στη σύνθεση, την επιτήδευση στην απόδοση της ανθρώπινης έκφρασης καθώς και την κατάργηση των αρμονικών αναλογιών της Αναγέννησης, πολλές φορές μέσω της επιμήκυνσης των ανθρώπινων χαρακτηριστικών ή με τη χρήση εξεζητημένων στάσεων.
Rondanini Pieta (1564) by Michelangelo
Η λίστα περιελάμβανε, επίσης, γλυπτά, όπως αυτό μαρμάρινο άγαλμα από
τον Μιχαήλ Άγγελο. Εργάστηκε σε αυτό μέχρι τις τελευταίες ημέρες της
ζωής του. Όπως και πολλά έργα θρησκευτικού χαρακτήρα.
Christ Crucified (1632) by Diego Velazquez
Ο αλγόριθμος μπορεί να επικεντρωθεί σε διαφορετικά χαρακτηριστικά, όπως το θέμα, το χρώμα, τη χρήση της προοπτικής ή ακόμα και την υφή, είπε Elgammal ο υπεύθυνος της δημιουργίας του αλγορίθμου. Κατά τη στιγμή που ο Johannes Vermeer ζωγράφισε αυτή την άποψη της γενέτειράς του, τα έργα ζωγραφικής των πόλεων δεν ήταν δημοφιλή, γι “αυτό σκοράρει αρκετά υψηλά στην καινοτομία.
View of Delft (1661) by Johannes Vermeer
Ο Elgammal και οι συνεργάτες του κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το αντικείμενο και η σύνθεση ήταν οι πιο σημαντικοί παράγοντες. Ιστορικοί τέχνης και κριτικοί έχουν ασχοληθεί καιρό με το αντικείμενο και τον συμβολισμό αυτού του πίνακα ζωγραφικής.
«Woman holding a balance» (1664) by Johannes Vermeer
Αυτή η απεικόνιση των σταύρωση του Ιησού από τον Francisco de Goya είχε υψηλότερη βαθμολογία από ό, τι άλλα έργα ζωγραφικής της εποχής του και στην πρωτοτυπία, αλλά χαμηλή ως προς την επίδραση.
Christ Crucified (1780) by Francisco Goya
Αυτός ο πίνακας από το 1865 από το γαλλικό ιμπρεσιονιστή Κλοντ Μονέ επηρέασε μια σειρά από 25 πίνακες με το ίδιο θέμα
Haystack at Chailly (1865) by Claude Monet
Ο αλγόριθμος φάνηκε να ευνοεί πίνακες που δημιουργηθήκαν αργά στην καριέρα ενός καλλιτέχνη. Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ ζωγράφισε αυτή την άποψη από το άσυλο όπου έμεινε για ένα χρόνο προς το τέλος της ζωής του.
Corridor in the Asylum (1889) Vincent Van Gogh
«Η Κραυγή» του Edvard Munch σημείωσε εξαιρετικά υψηλή βαθμολογία. Σύμφωνα με τη μελέτη, «αυτός ο πίνακας θεωρείται ως η δεύτερη εικονική φιγούρα μετά τη Μόνα Λίζα στην ιστορία της τέχνης» και είναι ένα από τα «έργα ζωγραφικής που τα αναπαρήγαγαν περισσότερο στον εικοστό αιώνα.»
Αυτή η πρώιμη αφίσα Γκούσταβ Κλιμτ έγινε κατά την έναρξη ενός κινήματος που ονομάζεται Ζετσεσιονισμός ή Απόσχιση και σημείωσε σχετικά υψηλή βαθμολογία κατά τη διάρκεια της περιόδου.
Του Πάμπλο Πικάσο » Οι νεαρές κυρίες της Αβινιόν» είναι μία από τις δημιουργικές εργασίες στις αρχές του Κυβισμού. Κατατάσσεται ως ο κορυφαίος πίνακας ζωγραφικής για την περίοδο 1904-1911.
Ο Πικάσο έκανε αυτό το γλυπτό πέντε χρόνια μετά τις «Νεαρές κυρίες της Αβινιόν». Ο αλγόριθμος το κατατάσσει ως το πιο δημιουργικό κομμάτι της κυβιστικής τέχνη.
Μακέτα για κιθάρα (1912) του Πάμπλο Πικάσο
Είτε το πιστεύετε είτε όχι, σε αυτό τον πίνακα ζωγραφικής του Πιτ Μοντριάν είναι ένα δέντρο, σε κλασικό στιλ κυβιστικό.
Composition VII (1913) by Piet Mondrian
Η «Κόκκινη Πλατεία» του Ρώσου ζωγράφου Kasimir Malevich κατατάσσεται υψηλά στη δημιουργικότητα.
Red Square (1915) by Kasimir Malevich
Ο Elgammal δοκιμασε επίσης τον αλγόριθμο, εκτελώντας μια σειρά από «μηχανή του χρόνου» πειράματα. Μετακόμισε έργα ζωγραφικής πίσω και εμπρός στο χρονοδιάγραμμα για να δει πώς άλλαξαν οι βαθμολογίες ως προς τη δημιουργικότητα. Βρήκε ότι η μετακίνηση προς τα πίσω ανέβαζε το σκορ δημιουργικότητας, ενώ προς τα εμπρός το μείωνε. Αυτή η ζωγραφική του Kasimir Malevich, όπως και άλλα κυβιστικά έργα ζωγραφικής, έχουν μια μέση αύξηση 89% στη δημιουργικότητα, όταν «μετακόμισαν» από το 1600, σύμφωνα με τη μελέτη.
Airplane Flying (1915) by Kasimir Malevich
Αυτός ο πίνακας του Georgia O’Keeffe το 1919 που μοιάζει με λουλούδι ήταν εξαιρετικά δημιουργικός για την εποχή του, ανοίγοντας το δρόμο για μια καλλιτεχνική κίνηση που ονομάζεται αμερικανικός μοντερνισμός.
Blue and Green Music (1919) by Georgia O’Keeffe
Ο Elgammal εξέτασε ένα ξεχωριστό σύνολο από 5.200 αγιογραφίες που
έγιναν κατά τη διάρκεια 1410 έως το 1993. Το υψηλότερο αποτέλεσμα είχε
αυτή λιθογραφία του Μαρκ Σαγκάλ (1957)
A Little Angel (1957) by Marc Chagall
Το έργο του Roy Lichtenstein, καθόρισε το αμερικανικό κίνημα της pop art κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950 και του ’60, μαζί με καλλιτέχνες όπως ο Andy Warhol και κατέχει την υψηλότερη βαθμολογία.
Bananas and Grapefruit (1972) by Roy Lichtenstein
http://fractalart.gr/creative-paintings/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου