6.8.23

Gayl Jones «Κορετζιντόρα», μετάφραση: Αργυρώ Μαντόγλου, εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2022


Αντώνης Ν. Φράγκος 

 Η αφροαμερικανή συγγραφέας Γκέιλ Τζόουνς γεννήθηκε το 1949 στο Κεντάκι. Έκανε μεγάλη αίσθηση με τα πρώτα της μυθιστορήματα κυρίως δε με το «Κορετζιντόρα», που το εξέδωσε σε νεαρή ηλικία, το 1976. Η έκδοσή του οφείλεται στη νομπελίστρια Τόνι Μόρισον, που ήταν τότε επιμελήτρια στον εκδοτικό οίκο Random House. Άλλο ένα βιβλίο τον επόμενο χρόνο και ύστερα μια μακρόχρονη αποχή για μια

συγγραφέα που το έργο της θεωρήθηκε κομβικό για την εξέλιξη της μαύρης λογοτεχνίας. Και είναι το 1998 που εμφανίζεται το επόμενο βιβλίο της το οποίο συμπίπτει με ένα τραγικό γεγονός: ο άνδρας της, Ρόμπερτ Χίγγινς, αυτοκτονεί κόβοντας τον λαιμό του όταν ομάδα αστυνομίας SWAT, με στρατιωτικό εξοπλισμό, εισβάλλει στο σπίτι του για να τον συλλάβει καθώς εκκρεμούσε εναντίον του καταδίκη σε φυλάκιση 14 χρόνων από άλλη πολιτεία. Δύο δεκαετίες μετά, η Τζόουνς βγάζει μια αυτοέκδοση πέντε βιβλίων, το πρώτο εκ των οποίων με τίτλο «Palmares» -υποψήφιο για Πούλιτζερ- βγήκε πέρυσι από την Beacon Press. Άλλοι τέσσερεις τόμοι αναμένεται να κυκλοφορήσουν τα επόμενα δύο χρόνια. «Το “Κορετζιντόρα” είναι η πιο βίαια ειλικρινής και οδυνηρή αποκάλυψη του τι συνέβη, και συμβαίνει, στις ψυχές των μαύρων ανδρών και γυναικών» γράφει ο Τζέιμς Μπάλντουιν. Βρισκόμαστε στο Κεντάκι στα 1947. Η νεαρή Ούρσα είναι εξαιρετική τραγουδίστρια των μπλουζ. Το επώνυμό της, Κορετζιντόρα, το πήρε από τον πορτογάλο ιδιοκτήτη σκλάβων του δέκατου ενάτου αιώνα, που βίαζε, εκπόρνευε και τεκνοποιούσε αιμομικτικά κατ’ εξακολούθηση με τη μητέρα και τη γιαγιά της, ανάμεσα σε άλλες σκλάβες. Η Ούρσα σχετίζεται με τον Ματ. Πρόκειται να παντρευτούν. Απαίτηση του μέλλοντα συζύγου της, να παρατήσει τα μπλουζ. Σε μια έντονη διαφωνία τους στο ξενοδοχείο που διέμεναν, ο Ματ την σπρώχνει από τη σκάλα. Αποτέλεσμα, ο τραυματισμός της και η αναγκαστική αφαίρεση της μήτρας της. Η Ούρσα ήταν έγκυος ενός μηνός. Φυσικά τον παρατάει ενώ εξακολουθεί να τραγουδάει στο Happy’s Café το οποίο ανήκει στον Τάντπολ. Με τον τελευταίο έρχονται πολύ κοντά καθώς κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της την πρόσεχε και την περιποιούταν. Και ο Τάντπολ την πιέζει να παντρευτούν. Η μπλουζγούμαν διστάζει καθώς έχει ήδη μια εμπειρία κακοποίησης· πλέον δεν μπορεί να κάνει παιδί. Παρ’ όλα αυτά ενδίδει. Χωρίς να αισθάνεται ηδονή κατά την ερωτική πράξη, αλλά και χωρίς αγάπη, αποφεύγει την όποια επαφή μαζί του και ζητάει χρόνο. Ώσπου κάποια στιγμή ο Ταντ την αντικαθιστά τα Σάββατα με ένα κορίτσι 16 χρονών, μέχρι που κάποια στιγμή η Ούρσα τους βρίσκει μαζί. Ακόμη μια φυγή. Η Τζόουνς συντροφεύει την αφήγησή της με την ερμηνεία της Ούρσα στα μπλουζ, στα οποία η γυναίκα καταφεύγει για να εκφράσει όλο τον πόνο και την απογοήτευσή της για τους φαλλοκράτες μαύρους που συναντάει στη ζωή της, επιδιώκοντας την ανεξαρτησία της. Παράλληλα σκέπτεται διαρκώς τη βασανισμένη ιστορία της μητέρας και της γιαγιάς της. Να σημειώσουμε πως οι διάλογοι, φαινομενικά φτωχικοί, αλλά τόσο σωματικοί, εκφράζουν τον ιδιαίτερο τρόπο έκφρασης της μαύρης μειονότητας τη συγκεκριμένη περίοδο. Εν κατακλείδι, κρατάμε την αναφορά της Τόνι Μόρισον πως «μετά από αυτό, κανένα μυθιστόρημα με μαύρη ηρωίδα δεν θα είναι πια το ίδιο». 

https://www.epohi.gr/article/46504/h-ratsistikh-katara-toy-doylokthth-koretzintora 

Δεν υπάρχουν σχόλια: