16.2.24

Δυο επιστήμονες φιλέλληνες στην Αλεξάνδρεια

Ανάμεσα στα όσα διαβάζουμε στο διαδίκτυο, υπάρχουν πραγματικά ενδιαφέροντα άρθρα. Όταν μάλιστα αναφέρονται σε πρόσωπα που αγαπάνε τόσο πολύ την Ελλάδα, την ελληνική γλώσσα και ιστορία, διαβάζουν και μαθαίνουν, πραγματικά μας συγκινούν. Αναφερόμαστε στο άρθρο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, συγγραφέα-δημοσιογράφου, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ελευθερία online της Καλαμάτας, το οποίο και αναδημοσιεύουμε. Ο κ. Μάγκντι Χασάν και η κα. Ρουάϊντα Μαμούνι είναι δυο άνθρωποι, επιστήμονες πραγματικά ξεχωριστοί! 


Του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, Συγγραφέα - δημοσιογράφου

Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ως γεγονός, σε μία ιστορική πόλη όπως η Αλεξάνδρεια, η ελληνική παροικία της να εμπλουτίζεται από φιλέλληνες όπως οι δύο επιστήμονες κ. Μάγκντι Χασάν και κα. Ρουάϊντα Μαμούνι.

Ο πρώτος, καθηγητής Νεφρολόγος στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αλεξανδρείας και η δεύτερη, Dr Πανεπιστημίου στα κείμενα Πατέρων κοπτικής και ελληνικής γλώσσας. Ομιλούν ελληνικά, ταξιδεύουν στην Ελλάδα, γνωρίζουν την ιστορία μας, σέβονται την διαφορετικότητα και διατυπώνουν ευθαρσώς ανά πάσα στιγμή την αγάπη τους για τον ελληνικό λαό. Και αυτό, γιατί η ξεχωριστή πανεπιστημιακή μόρφωση που απέκτησαν, τους ενίσχυσε τη γνώση για τους ισχυρούς δεσμούς που συνδέουν από αρχαιοτάτων χρόνων Έλληνες και Αιγύπτιους. Σε μια ομιλία του ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας είχε πει πρόσφατα: «Πληθυσμιακά λιγοστεύουμε και γι αυτό είναι πολύ σημαντικό ως παροικία, εφόσον χάνουμε Έλληνες τουλάχιστον να αποκτούμε Φιλέλληνες!»

Με αυτή την λογική, την αιτία και την αφορμή, συναντήσαμε τους δύο εκλεκτούς φιλέλληνες οι οποίοι συναναστρέφονται με Αιγυπτιώτες Έλληνες, επικοινωνούν ελληνικά και μας θεωρούν αδελφούς τους. Ας τους απολαύσουμε…

Κύριε Χασάν, από που προήλθε το ενδιαφέρον σας για την ελληνική γλώσσα;

Από μικρός άκουσα την ελληνική γλώσσα. Θυμάμαι από τότε σχεδόν που άνοιξα τα μάτια μου, να ακούω ελληνικά και αραβικά από τον πατέρα μου. Λένε μάλιστα ότι είχε ελληνική ρίζα από μακριά που δεν γνωρίζω. Η γειτόνισσα μου η θεία «Πίτσα» (Καλλιόπη Σφέτσιου) ανέλαβε την ανατροφή μου μετά τον θάνατο των γονιών μου. Φοίτησα στο αμερικάνικο σχολείο όμως αυτό δεν με εμπόδισε να μάθω την ελληνική γλώσσα από την θεία Πίτσσα και από την επαφή μου με την Ελληνική Κοινότητα στην Αλεξάνδρεια. Με δίδαξε πως να διαβάζω και πως να γράφω τα ελληνικά και να μελετώ την ιστορία και τον πολιτισμό.

Ταξιδέψατε στην Ελλάδα;

Βεβαίως! Ταξίδεψα στην Ελλάδα κατά τη νεανική μου ηλικία, γιατί αυτή την χώρα την αγάπησα για τη μεγάλη της ιστορία. Βέβαια αγάπησα και αγαπώ πολύ την Αλεξάνδρεια στην οποία γεννήθηκα και δεν ξεχνώ ποτέ ότι είναι η ιστορική πόλη που ιδρύθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο.

Εντυπώσεις;

Οι Έλληνες και η επαφή μου μαζί τους, με βοήθησαν να αγαπήσω ακόμα περισσότερο τα ελληνικά, γιατί και αυτοί αγαπούν πολύ την Αλεξάνδρεια και τον αιγυπτιακό πολιτισμό. Και μέχρι τώρα μαθαίνω ελληνικά. Και εξακολουθώ έως και σήμερα που βρίσκομαι σε επαφή με τους Έλληνες να διδάσκομαι απ΄ αυτούς καθώς είμαι Αιγύπτιος από την Αλεξάνδρεια αλλά φιλέλληνας. Γι αυτό θέλω κάθε χρόνο να ταξιδεύω στην Ελλάδα.
Εκτός του φιλελληνισμού σας, άλλη σχέση είχατε όλα αυτά τα χρόνια με την Ελλάδα;
Μα και βέβαια! Όταν πρωτοπήγα στην Αθήνα ήμουν νέος και μικρός γιατρός κι έκανα πρακτική στο Λαϊκό Νοσοκομείο. Διαπίστωσα ότι οι καθηγητές μου εδώ στην Αλεξάνδρεια όπως και στην Ελλάδα διδάσκουν με τον ίδιο τρόπο και αγαπάνε τους ασθενείς, την επιστήμη τους και πραγματοποιούν έρευνες. Η μόνη διαφορά ήταν και είναι, ότι οι δύο λαοί μιλούν διαφορετική γλώσσα. Έτσι απέκτησα ιδιαίτερη εμπειρία από την εξάσκηση με τους καθηγητές μου πριν να επιστρέψω στην Αλεξάνδρεια. Τότε είδα την Ελλάδα με άλλα μάτια, καθώς υπήρξα ένα παιδί που μεγάλωσε με τον ελληνικό πολιτισμό, τη γλώσσα και τη σκέψη.

Τελευταία επίσκεψή σας στην Ελλάδα;

Πέρυσι την επισκέφθηκα για δεύτερη φορά μετά από 35 χρόνια. Αυτή τη φορά την είδα με άλλη οπτική και αισθήματα για όλα τα ερεθίσματα που μου δημιουργήθηκαν ανάμεσα στα βιώματα που είχα από την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Επίσης θέλω να σας τονίσω ότι η καρδιά μου είναι γεμάτη από νοσταλγία για τη χώρα αυτή και θαυμασμό για την Ελληνική ιστορία.

***

Συνέντευξη με τη Ρουάϊντα Μαμούνι

Κυρία Μαμούνι, ο δικός σας δεσμός με την Ελλάδα τι έχει ως αφετηρία;

Η αγάπη μου για την Ελλάδα άρχισε από τότε που άρχισα να μαθαίνω την αρχαία ελληνική γλώσσα. Ήμουν στο πρώτο έτος στην φιλοσοφική σχολή στο τμήμα της ελληνορωμαϊκής αρχαιολογίας. Όταν είδα το αλφάβητο μου άρεσε πολύ και από τότε άρχισα να μαθαίνω την γλώσσα σιγά σιγά. Μετά αποφάσισα να μάθω τα νέα ελληνικά κι έτσι η γλώσσα αυτή μου αρέσει περισσότερο.
Τι σας ελκύει περισσότερο στην ελληνική γλώσσα;

Κάθε λέξη στα ελληνικά έχει μια ιστορία και κάθε λέξη έχει πολλές συνώνυμες. Αυτή η γλώσσα με τραβάει ιδιαίτερα και την λατρεύω πολύ.
Τα πρώτα γράμματα, μου έχει μάθει ο δάσκαλος μου Ανδρέας Αϊδώνης. Για μένα η Ελλάδα είναι η ιστορία, η ελευθερία, η χαρά, η αγάπη, ο πολιτισμός και η φιλοξενία.
Μπορώ να πω ότι η ελληνική γλώσσα με τράβηξε για να τη μάθω αρχικά και στη συνέχεια άρχισα να τη λατρεύω και να τη διδάσκω.
Πιστεύω ότι οι ΄Έλληνες και οι Αιγύπτιοι είναι αδέρφια. Είναι αυτό καταγεγραμμένο από την ιστορία που και με τον χριστιανισμό απλώθηκε μέχρι την Αλεξάνδρεια. Οι Αιγύπτιοι θεώρησαν από παλαιά ότι η ελληνική γλώσσα είναι ιερή!

Επισκέπτεσθε την Ελλάδα;

Μου αρέσει να επισκέπτομαι την Ελλάδα κάθε χρόνο κι εύχομαι μια μέρα να αποκτήσω το δικό μου σπίτι εκεί.
Όσο για την Αλεξάνδρεια, είναι για μένα η χώρα που γεννήθηκα και την αγαπάω πάρα πολύ. Και όταν ταξιδέψω στο εξωτερικό με τραβάει πάλι σαν μαγνήτης. Παρόλο που ζούσα στην Σαουδική Αραβία 16 χρόνια, εκεί δεν αισθάνομαι την έλξη και μπορώ να ισχυριστώ ότι δεν με τραβάει καθόλου.
Η πατρίδα μου η Αλεξάνδρεια θεωρώ ότι κάθε γωνιά της έχει μια ιστορία, ακόμα και ο αέρας της Αλεξάνδρειας είναι διαφορετικός. Βέβαια την αγαπάω με τα καλά της και με τα κακά της.

Η επιστημονική σας επιλογή που εστιάζεται;

Καταρχήν κάνω διδακτορικό για τρείς λόγους: Πρώτον να πραγματοποιήσω το όνειρο του πατέρα μου γιατί ήθελα πολύ να αποκτήσω αυτό το πτυχίο και να με καμαρώνει από ψηλά που βρίσκεται. Δεύτερον επειδή το θέμα στο οποίο κάνω τη διατριβή μου δηλαδή, τα αποφθέγματα πατέρων στην κοπτική και ελληνική γλώσσα θα με βοηθήσει εξαιρετικά για τη γνώση που θα αποκτήσω με την σοφία τους επάνω στη δική μου σκέψη. Γιατί θέλω μέσα από ένα τόσο σπουδαίο θέμα να βοηθηθώ ψυχολογικά όχι μόνο στη σκέψη αλλά και στον χαρακτήρα μου. Να μην είναι απλά ένα θέμα που κάνω μια έρευνα και τελείωσε, αλλά να με διαμορφώσει γενικότερα στην προσωπικότητά μου, ως άνθρωπο και επιστήμονα. Και τρίτον για να μπορέσω, κάτι που εύχομαι και στο μέλλον, να έχω καλή σταδιοδρομία γιατί ίσως με το διδακτορικό μου αυτό να βρω μια καλύτερη ευκαιρία.

Κλείστε με ότι εσείς επιθυμείτε…

Οφείλω να σας πω ότι η Ελλάδα αποτελεί για μένα τη δεύτερη χώρα μου κι όταν την επισκέπτομαι δεν αισθάνομαι καθόλου ότι είμαι ξένη. Την αγαπώ πολύ και αυτό είναι ένα ισχυρό συναίσθημα που νομίζω αισθάνονται οι δυο λαοί μας μεταξύ τους από αιώνες μέχρι και σήμερα! Το καλοκαίρι πρώτα ο Θεός θα έρθουμε με τον κ. Μάγκντι Χασάν στην Καλαμάτα!

https://eleftheriaonline.gr/local/politismos/synentefkseis-parousiaseis/item/312551-dyo-epistimones-filellines-stin-aleksandreia

Δεν υπάρχουν σχόλια: