Γράφει η Δρ. Μαράη Γεωργούση
Ιστορικός Τέχνης, π. Διδάσκουσα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Επιμελήτρια εκθέσεων και εκδόσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Master I&II στην Σορβόννη, εξειδίκευση και εργασία στο Λούβρο, PhD στο Πανεπ.Αιγαίου.
Μέλος της Ε.Ε.Ι.Τ.
Παρατηρώντας το έργο του γλύπτη Νίκου Καρόκη άμεσα αντιλαμβανόμαστε την υπαινιχτική αλλά στοχευμένη αναφορά στην αξία του χρόνου και της στιγμής στην ζωή μας. Η σχεδόν συντονισμένη και αλληλοσυμπληρωματική κίνηση των δύο αθλητών μαγνητίζει. Έχουν την ίδια κίνηση κάθετα και οριζόντια σαν να είναι χορευτές. Το σπάνιο και τόσο εντυπωσιακό γκόλ αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον γλύπτη. Εκτός από την προφανή αξία του γκόλ, της πειθαρχίας που απαιτείται, της έντονης προπόνησης αλλά και του εμφανούς ταλέντου του νεαρού ποδοσφαιριστή, ο Καρόκης μας κάνει να αναστοχαστούμε κάποιες ευρύτερες έννοιες μέσω αυτής της καλλιτεχνικής αποτύπωσης της στιγμής.
Η υπενθύμιση της θνητότητάς μας είναι εκείνη που προσφέρει τη συνειδητότητα της ζωής και την σημασία της αξιοποίησης του διαθέσιμου χρόνου. Το ηθικό δοκίμιο του Στωικού Σενέκα «Περί της συντομίας της ζωής» (De Brevitate Vitae) είναι μια επιστολή με αναμφισβήτητη διαχρονική αξία και εφαρμογή. Καλό λοιπόν είναι να επωφελούμαστε από την κάθε στιγμή, ώστε να κάνουμε τον χρόνο να μετράει σε κάθε έκφανση της ζωής μας.
Παράλληλα το αρχαίο ελληνικό αθλητικό ιδεώδες αποτελεί αξία διαχρονική και πανανθρώπινη, ενώ φωτίζει το σύνολο των αξιών και των αρχών με τις οποίες εμπλουτίστηκε ο αθλητισμός. Έτσι η σωματική εξάσκηση συμβαδίζει με την καλλιέργεια του πνεύματος και της ψυχής. Ο αθλητισμός είτε ως ατομική είτε ως συλλογική δραστηριότητα ήταν ανέκαθεν γοητευτικός στον άνθρωπο, ειδικότερα το ποδόσφαιρο απέκτησε διεθνώς αμέτρητους θαυμαστές. Το ευ αγωνίζεσθαι, η ηθική ακεραιότητα, ο σεβασμός στους άλλους, η ευγενής άμιλλα, εκτός από την ύψιστη σωματική απόδοση απαιτούν και ψυχο-παιδαγωγική δεινότητα με στόχο την εξέλιξη την καλλιέργεια του ανθρώπου και την ένταξή του στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Όσο πιο προσεκτικά κοιτάζουμε το έργο ανακαλύπτουμε τον συσχετισμό που κάνει ο καλλιτέχνης, της επιτυχίας του Haaland με την Manchester City. Οι χρωματιστές γραμμές, που χρησιμοποιεί ο γλύπτης προέρχονται από τον λογότυπο της ομάδας. Με αυτές θέλει να επισημάνει την στήριξη των φιλάθλων στην ομάδα, ενώ με τα τρίγωνα αναφέρεται στην στήριξη της διοίκησης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ίδιος: «Η διοίκηση στηρίζει, ο κόσμος υποστηρίζει και η επιτυχία εμφανίζεται». Το τμήμα εκτός πλαισίου, χαρακτηριστικό γνώρισμα των έργων του καλλιτέχνη, παραπέμπει στο εξωπραγματικό, στην απρόσμενη επιτυχία λόγω της δυσκολίας του εγχειρήματος. Η χρωματική του παλέτα προέρχεται καθαρά από τα χρώματα της ομάδας και της αεροπορικής εταιρείας χορηγού της ομάδας. Η χρήση του γαλάζιου του ουρανού και της θάλασσας για τον ίδιο υποδηλώνει την ισχύ της Manchester.
Ο καλλιτέχνης δημιουργεί με έναν γωνιώδη, γεωμετρικό σχεδιασμό, με τις αυστηρές γραμμές και ένα γραφιστικό αλλά καθαρό αποτέλεσμα, αλλά και με την έντονη χρήση του χρώματος (για την δημιουργία των όγκων) τις προϋποθέσεις, ώστε να τονίσει τα σημεία που επιθυμεί. Αποτυπώνει με κάποια αφαιρετικά, όπως και πόπ στοιχεία μέσω του έργου του, αφενός την απλή ανθρώπινη χαρά ενός φιλάθλου, αφετέρου τις προεκτάσεις μιας τέτοιας στιγμής. Δίνοντας έμφαση στην λεπτομέρεια έκανε πολλές δοκιμές για να πετύχει την απόχρωση του χρώματος που επιθυμούσε να δώσει.
Τίποτα δεν γίνεται τυχαία. Ο έντονος συμβολισμός του ημίθεου Ηρακλή, μυθολογικού ήρωα του Θηβαϊκού κύκλου γνωστού για την ρώμη αλλά και για το ήθος του, μας παρακινεί να σκεφτούμε, μετά από ένα τρομακτικό (συμβολικό) σφάλμα του ο Ηρακλής επιδιώκει την εσωτερική του τελείωση. Αντίστοιχα αρκετοί αθλητές κυρίως στις αρχές παρασυρόμενοι υποπίπτουν σε ατοπήματα, ωστόσο ο στόχος βρίσκεται εκεί να τους θυμίζει την πορεία, τις θυσίες και την διαδρομή για την απόκτηση των απολαβών. Έτσι δίνουν μαθήματα ζωής σε όλους μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου