31.7.23

«Bridges»


Papandopulo | Constantinides | Terzakis | Constantinidis Danae Papamattheou-Matschke violin | Uwe Matschke piano BIS 

 Στις αρχές του Ιουνίου 2023, μια νέα ηχογράφηση από τη Danae Papamattheou-Matschke και τον πατέρα της Uwe Matschke κυκλοφόρησε από τη σπουδαία διεθνή σουηδική δισκογραφική BIS, με τον τίτλο «Bridges». Πρόκειται για μια εξαιρετικά επιλεγμένη αλλά και αρκετά «ψαγμένη» ανθολογία με

έργα για βιολί και πιάνο τεσσάρων Eλλήνων της διασποράς. «Η ιδέα για αυτό το concept ξεκίνησε από τη διατριβή μου, η οποία πραγματεύεται τη σονάτα για βιολί και πιάνο ελλήνων συνθετών της διασποράς μετά το 1950», εξηγεί η Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε. Με αυτόν τον τρόπο, συναντούσα όλο και πιο ενδιαφέρουσα μουσική και προέκυψαν ενδιαφέροντα ερωτήματα: «Τι συμβαίνει με τους ανθρώπους που αλλάζουν πατρίδα για διάφορους λόγους και πώς εκφράζεται αυτό στο μουσικό έργο ή στην προσωπική ερμηνεία;» Η αναζήτηση, η έρευνα και η μελέτη των έργων έγινε ένα ταξίδι γοητευτικής ανακάλυψης για τους δύο διακεκριμένους σολίστ οι οποίοι το μοιράζονται μαζί μας και μένουμε έκπληκτοι από το γεγονός πως υπάρχει ένα τόσο ευρύ φάσμα έργων, σχετικά άγνωστων, που αποτελούν μια πολύτιμη παρακαταθήκη των Ελλήνων της διασποράς. Το ηχογράφημα ξεκινάει με τον ελληνικής καταγωγής συνθέτη Boris Papandopulo (1906-1991) ο οποίος γεννήθηκε στο Honnef am Rhein αλλά μεγάλωσε στο Ζάγκρεμπ. Εκεί εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο παραγωγικούς συνθέτες στη Γιουγκοσλαβία. Η μουσική του είναι εμποτισμένη από τη βαλκανική λαϊκή μουσική και αρκετά στοιχεία της εμφανίζονται και στη Σονάτα του, ενώ ο Διαλογισμός, που ανοίγει αυτήν την ηχογράφηση, είναι εμποτισμένος με μια ελεγειακή ατμόσφαιρα εμπνευσμένη από τις Δαλματικές ακτές. Ακολουθεί ο Ντίνος Κωνσταντινίδης (1929-2021) είναι τυπικός συνθέτης της διασποράς. Αν και γεννήθηκε στην Ελλάδα, έζησε στην πολιτεία της Λουιζιάνα των ΗΠΑ για περισσότερα από 50 χρόνια. Ο ίδιος περιγράφει τον εαυτό του ως νεορομαντικό. Το έργο που ακούμε εδώ, η Σονάτα του για βιολί και πιάνο, είναι στην τεχνική του δωδεκάφθογγου αλλά χαρακτηρίζεται ταυτόχρονα από ενδιαφέρουσες μελωδίες. Ακολουθεί ο Δημήτρης Τερζάκης (*1938) ο οποίος κατάγεται από την Αθήνα, αλλά σπούδασε μεταξύ άλλων με τον Bernd Alois Zimmermann στην Κολωνία. Μετά από μια διδακτορική σταδιοδρομία στο Βερολίνο, το Ντίσελντορφ, τη Βέρνη και τη Λειψία, έλαβε τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα από το Μακεδονικό Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τώρα ζει στη Λειψία. Το Sonate infernale του Δημήτρη Τερζάκη εμπνεύστηκε από την ανάγνωση της Θείας Κωμωδίας του Δάντη. Το δεύτερο έργο του στο δίσκο το Sprüche im Wind είναι αφιερωμένο στη βιολονίστρια Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε και είναι ένας κύκλος από μινιατούρες που εμφανίζουν σύντομες μελωδικές ιδέες και που μπορούν να θεωρηθούν ως μια ποιητική απόσταξη της σονάτας του. Τέλος, ένας από τους πιο ευέλικτους έλληνες μουσικούς του εικοστού αιώνα, ο Γιάννης Κωνσταντινίδης συνέθεσε τη Σουίτα του σε δημοφιλή ελληνικά τραγούδια από τα Δωδεκάνησα βασισμένος σε αυθεντικές μελωδίες και λαϊκούς χορούς πλουσιοπάροχα εναρμονισμένους με μια σχεδόν ιμπρεσιονιστική ευαισθησία, στην οποία προστίθενται αυτοσχεδιαστικά στολίδια. Γεννήθηκε στην Σμύρνη. Στο Βερολίνο σπούδασε σύνθεση με τον Paul Juon, πιάνο με τον Karl Rösler και διεύθυνση ορχήστρας με τον Kurt Weil. Κέρδιζε τα προς το ζην ως πιανίστας σε καμπαρέ και σε βωβούς κινηματογράφους. Με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης συνέθεσε περισσότερες από 50 οπερέτες και πάνω από 100 τραγούδια. Μακριά από τον τόπο γέννησής τους, και οι τέσσερις συνθέτες διαμορφώθηκαν και εμπνεύστηκαν από τα πολιτιστικά ρεύματα, την εκπαίδευσή τους στο εξωτερικό και τις επιρροές από τη νέα τους πατρίδα. Παρόλα αυτά, όλοι τους χτίζουν με τη μουσική τους μια γέφυρα στις ελληνικές τους ρίζες. Το άλμπουμ «Bridges» αφηγείται αυτό το πολιτιστικό ταξίδι. Το διεθνές ντούο, η Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε στο βιολί και ο Ούβε Μάτσκε στο πιάνο, μας προσφέρουν έναν από τους πιο ενδιαφέροντες δίσκους σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Αξίζει να σημειώουμε πως δύο από τα έργα του CD, η Σονάτα για βιολί και πιάνο του Boris Papandopulo και η Σονάτα για βιολί και πιάνο του Ντίνου Κωνσταντινίδη αποτελούν νέες εκδόσεις των έργων, επεξεργασμένες στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής της Δανάης, και η ερμηνεία τους έγινε σύμφωνα με το επικαιροποιημένο υλικό της έρευνάς της. Η αντιμετώπιση και η ερμηνευτική προσέγγιση στην ιδιαιτερότητα του κάθε έργου δείχνει και αποδεικνύει εκτός από τη σοβαρή και επίμονη μελέτη τους, την αγάπη και την πίστη στην αξία τους από τον Ούβε και την Δανάη. Η αρμονική σύμπραξη ανάμεσα στο βιολί και στο πιάνο, η μουσικότητα, η εκφραστικότητα και η ευαισθησία στο άκουσμά τους μας κάνουν κοινωνούς μιας ξεχωριστής μουσικής απόλαυσης. Ένας δίσκος συλλεκτικός για το περιεχόμενο του και γοητευτικός στο άκουσμά του,

 Καλή σας ακρόαση. 

https://www.epohi.gr/article/46706/oi-akroaseis-ths-epohhs 

Δεν υπάρχουν σχόλια: