22.5.20

Φιλιππος Περιστέρης: "Τα Επύλλια είναι σίγουρα ένα έργο προσωπικής αναφοράς"

Συνθέτης με σπουδαίες δημιουργίες, οι οποίες καλύπτουν όλο το φάσμα των μουσικών ειδών, ο Φίλιππος Περιστέρης καταθέτει τον δίσκο «Επύλλια 2» ο οποίος  εντάσσεται πλέον στους θησαυρούς της πολιτισμικής μας παιδείας.
Μια καλλιτεχνική έκφραση μέσω της μελοποίησης στίχων κορυφαίων ποιητών της πατρίδας μας που έγραψαν ξεχωριστή ιστορία, όπως οι: Κωνσταντίνος Καβάφης, Κώστας Καρυωτάκης. Κωστής Παλαμάς, Μαρία Πολυδούρη, Γιάννης Ρίτσος, αλλά και σύγχρονων, με τη συνεργασία εξαιρετικών τραγουδιστών. Τον απολαύσαμε φέτος στο νέο μουσικό στέκι “Σκαλί Art” όπου παρουσίαζαν με την Φωτεινή Σαββατιανού και την Μαρία Σουλτάτου, ένα υπέροχο live μουσικό πρόγραμμα μέχρι που η επιδημία έθεσε «προσωρινό τέλος». Πρόσφατα βρήκαμε την ευκαιρία και μιλήσαμε για όλα αυτά.

Συνέντευξη στην περφόρμερ Μαρίνα Ακριβού

Συνθέτης με σπουδαίες δημιουργίες, οι οποίες καλύπτουν όλο το φάσμα των μουσικών ειδών, ο Φίλιππος Περιστέρης καταθέτει τον δίσκο «Επύλλια 2» ο οποίος υ εντάσσεται πλέον στους θησαυρούς της πολιτισμικής μας παιδείας. Μια καλλιτεχνική έκφραση μέσω της μελοποίησης στίχων κορυφαίων ποιητών της πατρίδας μας που έγραψαν ξεχωριστή ιστορία, όπως οι: Κωνσταντίνος Καβάφης, Κώστας Καρυωτάκης. Κωστής Παλαμάς, Μαρία Πολυδούρη, Γιάννης Ρίτσος, αλλά και σύγχρονων, με τη συνεργασία εξαιρετικών τραγουδιστών. Τον απολαύσαμε φέτος στο νέο μουσικό στέκι “Σκαλί Art” όπου παρουσίαζαν με την Φωτεινή Σαββατιανού και την Μαρία Σουλτάτου, ένα υπέροχο live μουσικό πρόγραμμα μέχρι που η επιδημία έθεσε «προσωρινό τέλος». Πρόσφατα βρήκαμε την ευκαιρία και μιλήσαμε για όλα αυτά.
Τα Επύλλια αποτελούν τη σπουδαιότερη μέχρι στιγμής μουσική σας παρακαταθήκη για το μέλλον;
Τα Επύλλια είναι σίγουρα ένα έργο προσωπικής αναφοράς. Τα πρώτα και τα δεύτερα Επύλλια καλύπτουν ένα μεγάλο χρονολογικό φάσμα ελληνικής ποιητικής δημιουργίας και μια αντίστοιχα μεγάλη «βεντάλια» αυτού που καλούμε ή «πολιτογραφούμε» ως ελληνική μουσική.
Υπό αυτό το πρίσμα αποτελούν έργα εντός των οποίων βρίσκεται ένα μεγάλο μέρος της ιδέας μου για την σύμπραξη ποίησης και μουσικής.
Έχετε γράψει μουσική για θέατρο ουκ ολίγες φορές. Τι σας δίδαξε αυτή εμπειρία;
Ναι, πράγματι έχω γράψει πρωτότυπη μουσική για περίπου 60 παραστάσεις. Η σύμπραξη της μουσικής με το θέατρο και κατ’ επέκταση με όλες τις υπόλοιπες τέχνες μου κέντρισε τόσο το ενδιαφέρον που η κατάληξη αυτής της ενασχόλησης και της μελέτης ήταν μια διδακτορική διατριβή στη Φιλοσοφία (Αισθητική) το 2017. Ως εκ τούτου θα έλεγα ότι με δίδαξε τις ποιότητες της πρόσληψης εκ μέρους του κοινού. Με πιο απλά λόγια, μια παράσταση είναι κάτι και μια μουσική μπορεί να είναι κάτι άλλο, αλλά ο τρόπος που ο θεατής αντιλαμβάνεται τη σύμπραξη δεν είναι η άθροιση των παραπάνω αλλά μια νέα ποιότητα.
Η δυναμική σχέση που δημιουργεί η μουσική με τις άλλες τέχνες και ειδικά το θέατρο είναι τόσο πολύπλοκη, τόσο πολυσχιδής και τόσο ζωντανή που εξελίσσεται διαρκώς σε περιεχόμενο και συχνά σε φόρμα...τόσο που δύσκολα μπορεί κανείς να μιλήσει για πάγιες και αμετάβλητες αρχές. Άρα πρόκειται για κάτι που ουσιαστικά για να προσεγγιστεί σε βάθος πρέπει να βρίσκεται κανείς μόνιμα σε μια δημιουργική αναζήτηση και διάλογο, και αυτό είναι μια ενασχόληση ζωής. Και όλο αυτό είναι ένα διαρκές μάθημα...
Η έμπνευσή σας από που κυρίως αντλείται;
Δεν πιστεύω στην έννοια της έμπνευσης πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Πιστεύω ότι οι ιδέες γεννιούνται γρήγορα και εύκολα μετά από πολλή εκπαίδευση και δουλειά. Ο Τσαϊκόφσκι έλεγε για το ταλέντο ότι: “…πράγματι υπάρχει, αλλά δεν επισκέπτεται τους τεμπέληδες”, και το ίδιο νομίζω και γι’ αυτό που καλείται έμπνευση. Η παγκόσμια ιστορία της τέχνης βρίθει παραδειγμάτων μεγάλων δημιουργιών και έργων τέχνης αναφοράς που έγιναν κατόπιν παραγγελίας και σε πολύ μικρό χρόνο.
Από αυτό συνάγεται ότι πολλά έργα από αυτά που θεωρούνται αριστουργήματα δεν θα είχαν γίνει ποτέ αν κάποιος δεν τα είχε παραγγείλει στον συνθέτη, το ζωγράφο, το γλύπτη ή τον αρχιτέκτονα. Άρα, πόσο αποτέλεσαν προϊόντα έμπνευσης με την τρέχουσα έννοια; Η τεχνική και η εκπαίδευση των δημιουργών λοιπόν είναι αυτό που στις πιο φωτεινές τους δημιουργίες καλούμε έμπνευση.
Οι σπουδές σας στη μουσική αλλά και οι άλλες που έχετε ακολουθήσει σας έχουν βοηθήσει ως καλλιτέχνη;
Καθώς ξεκίνησα ως αυτοδίδακτος και κατόπιν ακολούθησα και ολοκλήρωσα όλο τον κύκλο σπουδών σχετικά με τη μουσική και τη σύνθεση, νομίζω ότι οι σπουδές στη μουσική αφαιρούν ένα κομμάτι αυθορμητισμού το οποίο αντικαθιστούν με τη γνώση της αιτίας των πραγμάτων. Για μένα αυτή η ανταλλαγή είναι κάτι που προτίμησα. Ωστόσο, νιώθω ότι η πραγματική μουσική μου παιδεία ξεκίνησε εκεί που τελείωσαν τα βιβλία με τις νότες... Η φιλοσοφία της μουσικής και η σπουδή της αισθητικής νομίζω ότι αποτελούν το απαραίτητο συμπλήρωμα κάθε τέχνης, και φυσικά της μουσικής.
Χρίστος Τσάγκας: Τον ξέρατε καλά και συνεργαστήκατε αρκετές φορές. Μπορείτε να μας τον συστήσετε με λίγα λόγια;
Ο Χρίστος στην πραγματικότητα με έβαλε στο χώρο του θεάτρου ώς συνθέτη. Γνωριστήκαμε τυχαία μέσα από μια μεγάλη παρέα με καλλιτεχνικά και πολιτιστικά ενδιαφέροντα, άκουσε τη δουλειά μου, (μέχρι τότε είχα κάνει μουσική για δύο ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις), και μου πρότεινε να γράψω τη μουσική για την παράσταση που ανέβαζε εκείνη την περίοδο (2005). Ήταν το πρώτο ανέβασμα του θεατρικού «Οι ηθοποιοί» του Γιώργου Σκούρτη.
Ήταν μια εξαιρετική παράσταση, και μεγάλη διδαχή για μένα. Μάλιστα, θεωρήθηκε σε σχετική κατάταξη υπό τον κ. Γεωργουσόπουλο μέσα στις 100 καλύτερες παραστάσεις από το 1974 ως σήμερα. Η συνέχεια μας επιφύλαξε μια πληθώρα συνεργασιών στο θέατρο και όχι μόνο. Έγραψα τη μουσική για τη σκηνοθεσία του στο «Καμπαρέ ο κόσμος» της Κωστούλας Μητροπούλου, καθώς και στην τελευταία του συμμετοχή σε παράσταση, και εννοώ το «Κοσμάς ο Αιτωλός» του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου.
Εκτός αυτών, φτιάξαμε πολλή δισκογραφία σχετικά με την ποίηση. Πρόκειται για το τριπλό CD με τα άπαντα του Κ.Π. Καβάφη, το διπλό CD με «Τέσσερα έργα και τρία ποιήματα» του Δ. Σολωμού, το διπλό CD – βιβλίο με τις είκοσι Ωδές του Ανδρέα Κάλβου, καθώς και τις συμμετοχές του στους δίσκους Επύλλια και Επύλλια 2 (που μόλις κυκλοφόρησαν) με αναγνώσεις Γ. Χαλιακόπουλου και Γ. Ρίτσου αντίστοιχα. Ο Χρίστος με αποκαλούσε «αρχειόπληκτο», λόγω της τάσης που έχω να συγκεντρώνω αρχειακό υλικό, αλλά την ίδια στιγμή ήθελε να δημιουργήσουμε αυτό ακριβώς: αρχείο! Στο βαθμό που ήταν δυνατό αυτό επετεύχθη και νιώθω ευγνώμων για τα αποτελέσματα αυτής της μακροχρόνιας συνεργασίας.
Επιλέξτε:, μουσική για θέατρο, για κινηματογράφο, για δίσκο, για live παρουσιάσεις ή για σας και μόνο.
Η μουσική για το θέατρο μου δίνει τη δυνατότητα να γράψω είδη και να ασχοληθώ με φόρμες που είναι σχεδόν αδύνατο να παραχθούν στις υπόλοιπες εκδηλώσεις που αναφέρετε. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τον κινηματογράφο. Από την άλλη η δια ζώσης επικοινωνία γίνεται μόνο μέσω της ζωντανής εμφάνισης...Μόνο εκεί είναι το εδώ και τώρα της μουσικής. Όλα αυτά δημιουργούν έναν μουσικό οργανισμό δύσκολα διακριτό σε επιλογές....Όσο για το «για μένα μόνο», αυτό είναι ένα κομμάτι περιεχόμενο σε όλα τα παραπάνω, στο βαθμό που γίνεται και στην εκάστοτε ψυχολογική φάση που βρίσκει κάθε νέα πρόκληση τον συνθέτη.
Φέτος εμφανιζόσασταν live με τη Φωτεινή Σαββατιανού, η εμπειρία σας απ’ αυτή τη συνεργασία;
Μετά τις πέντε πολύ πετυχημένες περσινές εμφανίσεις στο Γυάλινο μουσικό θέατρο, φέτος ξεκινήσαμε ζωντανές εμφανίσεις στο “Σκαλί Art” με ένα σχήμα δύο φωνών, (Φωτεινή Σαββατιανού και Μαρία Σουλτάτου) και πιάνου. Ήταν μια δυνατή χημεία καθώς και οι δύο αυτές κυρίες είναι σπουδαίες τραγουδίστριες και ερμηνεύτριες. Η αποδοχή του κόσμου ήταν μεγάλη και αυτός ήταν ο λόγος που ενώ είχαμε προγραμματίσει τέσσερις εμφανίσεις τελικά παίξαμε περίπου τέσσερις μήνες. Η συνεργασία αυτή σε εύλογο χρόνο νομίζω ότι θα συνεχιστεί.
Σας το εύχομαι.
Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: