24.6.19

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΤΕΛΕΣΙΛΛΑ»


ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ



Κύριε Αθηναίε, ως Πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνισμού, πήρατε την πρωτοβουλία να θέσετε υπό την αιγίδα σας την παράσταση «Τελέσιλλα» του συγγραφέα Γρηγόρη Χαλιακόπουλου. Με ποιο σκεπτικό το αποφασίσατε; 


Το «Φεστιβάλ Μύησης στον Πολιτισμό» το οποίο έχουμε ως Ίδρυμα  Ελληνισμού δημιουργήσει έχει ένα «σύνθημα» ας μου επιτραπεί ο όρος: «Είμαστε Όλοι Καλεσμένοι της Ελλάδας  και του Πολιτισμού της». Και αυτό γιατί ο  Πολιτισμός μας προσφέρει και μας «φανερώνει» έννοιες και αξίες που δοκιμασμένες στους αιώνες, ισχύουν σε όλες τις εποχές, που είναι διαχρονικές. Έννοιες και Αξίες που προσδιορίζουν το περιεχόμενο της ζωής μας, την σημασία της,  τον σκοπό της. Έννοιες και αξίες που αποτελούν το άυλο αγαθό που «ανακάλυψε» και διάχυσε στην Οικουμένη ο Ελληνικός Πολιτισμός, Ο Ελληνισμός. Ένα άυλο αγαθό αξιών και εννοιών στο οποίο οι Έλληνες μυούμεθα βιωματικά μέσα από το ανώτερο προτέρημά μας,  του   συναισθήματος.  Που είναι υπέρτερο  αγαθό της λογικής και του ορθολογισμού της Δύσης, και προσδιορίζει το περιεχόμενο των πράξεων μας, και δίνει νόημα στην ζωή μας.



Ως καθηγητής που είσθε, γνωρίζετε καλά ότι ο ακαδημαϊκός χώρος περισσότερο θεωρητικολογεί, παρά πράττει. Εσείς διαπιστώνω ότι έχετε έντονο πολιτισμικό παρόν. Τι σας ωθεί προς αυτό;


Πολλές είναι οι αναζητήσεις στην ζωή, αλλά κυριότερη είναι ο Άνθρωπος (Σοφοκλής).  Ο Ελληνικός Πολιτισμός έχει σαν κέντρο του τον Άνθρωπο, την αναζήτησή του  για αλήθεια και δικαίωση, μέσα από την δημιουργία και την αγάπη.
Η Μύηση στον Πολιτισμό, στις διαχρονικά σμιλευμένες σταθερές αξίες και έννοιες είναι η ισχυρότερη προπαρασκευή μιας κοινωνίας για να διατηρήσει το αξιόμαχο της Ελευθερίας της, καθότι προσφέρει προς ελεύθερη επιλογή «Πρότυπα»,  ενάντια στην προσπάθεια βίαιης επιβολής «στερεότυπων». Και η Εποχή μας είναι η κατεξοχήν Σύγκρουση του «Συστήματος», των Δομημένων Κοινωνιών στις οποίες ο Άνθρωπος πιέζεται να προσαρμοσθεί σε Προκατασκευασμένες – χωρίς νόημα και περιεχόμενο πράξης - εικονικές συμπεριφορές, έναντι  αποδεκτής  από το σύστημα ύπαρξης, απέναντι στην διαχρονική πορεία του Ελεύθερου Ανθρώπου να προσδιορίζει την ΥΠΟΣΤΑΣΗ του μέσα από τις αξίες και τις έννοιες στις οποίες πιστεύει και τις οπαίες υποστηρίζει.

Δηλαδή η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τη σύγκρουση;


Η Εποχή μας είναι η Σύγκρουση μεταξύ Δομημένης (εξουσιαζόμενης) Κοινωνίας και Οντολογικής Κοινωνίας. Δηλαδή,  Κοινωνίας με Υπέρτερο αγαθό τον Άνθρωπο και τον προσδιορισμό της υπόστασής του μέσα από έννοιες και αξίες.


Και το Θέατρο που θέτετε υπό την αιγίδα σας, όπως η παράσταση «Τελέσιλλα», πως συνδέεται με όλα τα προαναφερθέντα;

Το Θέατρο είναι μια «πύλη» Μύησης στον Πολιτισμό. Η Αρχαία Τραγωδία σαν θεατρική μορφή, που δίδαξε την Αρχαία Ελλάδα, αλλά και την σύγχρονη στα Αρχαία Θέατρα της με την  Δημοκρατική Αρχιτεκτονική του «κοίλου», είναι ένα από τα καλυτέρα «πανεπιστήμια» της Οικουμένης , πανεπιστήμια που μπορεί να διδάσκουν μεθόδους και εργαλεία, άχρηστα αν όχι επιζήμια χωρίς το ήθος του Πολιτισμού που θέτει την γνώση και την αναζήτηση της Αληθείας, στην Δικαίωση του Ανθρώπου.


Μήπως θα πρέπει να περάσουν τα μηνύματα του Ιδρύματος Ελληνισμού και στην Περιφέρεια που διψά για γνώση, τέχνη, πολιτισμό

Αναντίρρητα! Γι αυτό και έχουμε ως αρχή μας τις παραστάσεις που θέτει υπό την αιγίδα του το Ίδρυμα Πολιτισμού να τις προσφέρει δωρεάν σε όλους τους θεατές είτε στην Αθήνα είτε στην Επαρχία, δίχως την παραμικρή διάκριση. Είναι οι πάντες επίσημοι προσκεκλημένοι μας. Μάλιστα φροντίζουμε να προσφέρουμε πολιτισμό ιδιαίτερα σε περιοχές, απομακρυσμένες, δύσβατες και ξεχασμένες. Για εμάς δεν υπάρχουν επίσημοι, ημιεπίσημοι και ανεπίσημοι. Όλοι έχουν «διαβατήριο ελευθέρας εισόδου» καθότι όταν λέμε ΔΩΡΕΑΝ είσοδο το εννοούμε χωρίς εισαγωγικά.


Τι ακριβώς θα δούμε στην παράσταση «Τελέσιλλα» που η πλειονότης των Ελλήνων την αγνοεί;

Η θεατρική παράσταση «Τελέσιλλα», έργο του συγγραφέα Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Είναι γραμμένο σε έμμετρη μορφή, ιαμβικού ανομοιοκατάληκτου δεκαπεντασύλλαβου, με χορό, χορικά και βασίζεται στην ιστορία της ηρωίδας του αρχαίου Άργους, Τελέσιλλας, η οποία ήταν φιλάσθενη λυρική ποιήτρια και έζησε τον 5ο - 6ο αιώνα π.Χ.
Γεννήθηκε το 520-515 π.Χ. και είχε αρχοντική καταγωγή. Λόγω της ασθένειάς της ζήτησε χρησμό απ’ το Μαντείο των Δελφών και η απάντηση ήταν η εξής: «Τας Μούσας Θεραπεύειν», δηλαδή η ποίηση θα σε θεραπεύσει. Έτσι λοιπόν άρχισε να γράφει ποίηση και οι πηγές την αναφέρουν ως μια εξαιρετική ποιήτρια να συναγωνίζεται τη Σαπφώ. Δυστυχώς ένα ποίημα της διασώθηκε το οποίο στην παράστασή το τραγουδά ο χορός. 


Ποια μηνύματα περνά κυρίως;



Το έργο «προβάλλει κυρίως τον ηρωισμό της σπουδαίας αυτής γυναίκας τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο των γυναικών στο αρχαίο Άργος και φέρνοντας στην επιφάνεια ιστορικές  πτυχές της εποχής εκείνης. Επίσης τονίζεται ο σεβασμός στη γυναικεία αυτοθυσία, η δύναμη της ποίησης στον ξεσηκωμό των Αργείων και η τιμωρία των θνητών όταν διαπράττουν Ύβρη προκαλώντας τους Θεούς, όπως ο Βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης που κατάσφαξε με δόλιο τρόπο τους Αργείους στο Ιερό Άλσος του ήρωα Άργους όπου είχαν κρυφτεί για να σωθούν, αφού πρώτα τους υποσχέθηκε ότι δεν θα τους πειράξει.


Σκέπτεσθε να κάνετε κάτι και για το Νομό Πέλλας; Η Έδεσσα που χαρακτηρίζετε από ιδιαίτερη πολιτισμική δραστηριότητα, με χαρά θα υποδεχόταν ένα τόσο σημαντικό πολιτιστικό γεγονός απ’ το Ίδρυμα στο οποίο προεδρεύετε…


Τιμή μας να έρθουμε στην ωραία σας πόλη!  Και θα το πράξουμε! Το «Φεστιβάλ Μύησης στον Πολιτισμό»  εμπνευσμένο  από τον Θεατρικό Κριτικό Περσέα Αθηναίο,  έχοντας σας ως Τιμώμενους  Προσκεκλημένους,  σκοπό έχει να φέρει όλους σε «κοινωνία» με τις διαχρονικές έννοιες και τις αξίες που έχουν ως υπέρτερο αγαθό την Δικαίωση του Ανθρώπου από Ύπαρξη σε Οντολογική Υπόσταση. Γι αυτό και την παράσταση «Τελέσιλλα», που έχει μέσα της  διαχρονικές αξίες και έννοιες Πολιτισμού  προτείνουμε να την απολαύσει το φιλοθεάμον κοινό  μέσα στην καλοκαιρινή αγκαλιά της Ελλάδας.
                                                                     

Δεν υπάρχουν σχόλια: