31.5.21

Σπάζοντας τα όρια της μυθοπλασίας


Βένα Γεωργακοπούλου 
 «Τη νύχτα όλα τα αίματα είναι μαύρα», «Ο πόλεμος των φτωχών», «In Memory of Memory»«When we cease to understand the world», «The Dangers of smoking in bed» και «The Employees» τα υποψήφια βιβλία. Ανακοινώθηκε η βραχεία λίστα του βραβείου International Booker, του θεσμού που προωθεί, στην Αγγλία αρχικά, σε όλο τον κόσμο τελικά, λόγω του κύρους του, μη αγγλόφωνους συγγραφείς. Που προσπαθεί να τονώσει το ενδιαφέρον της «επαρχιακής» αναγνωστικά Αγγλίας για τη μεταφρασμένη λογοτεχνία, εξ ου και μοιράζει το έπαθλο των 50 χιλιάδων λιρών ανάμεσα σε συγγραφέα και μεταφραστή. Και που, χρόνο τον χρόνο, κάνει διεθνείς σταρ, άγνωστους στο πλατύ κοινό συγγραφείς, όπως συνέβη με τον περσινό νικητή, τον/την Marieke Lucas Rijneveld από την Ολλανδία, το βιβλίο του/της «Δυσφορεί η νύχτα» μόλις βγήκε από τον «Ικαρο». Φέτος, για την ώρα, πιο τυχερές ή -καλύτερα- πιο διορατικές αναδεικνύονται οι εκδόσεις «Πόλις», που έχουν τα δικαιώματα των δύο από τα έξι βιβλία. Των γαλλικών, βεβαίως, «Τη νύχτα όλα τα αίματα είναι μαύρα» του Νταβίντ Ντιοπ από τη Σενεγάλη (κυκλοφορεί εδώ και καιρό) και «Ο πόλεμος των φτωχών» του Ερίκ Βιιγιάρ, που θα κυκλοφορήσει σύντομα σε μετάφραση του Γιώργου Φαράκλα. Ενα ακόμα βιβλίο της λίστας, το «In Memory of Memory» της Ρωσίδας Μαρία Στεπάνοβα, που ολοένα οι μετοχές της ανεβαίνουν διεθνώς, θα κυκλοφορήσει τον Δεκέμβριο από τις εκδόσεις «Βακχικόν». Οσοι έχουν διαβάσει το καταπληκτικό, ωμό και συγχρόνως ποιητικό, μυθιστόρημα του Νταβίντ Ντιοπ, για έναν Σενεγαλέζο στρατιώτη στα γαλλικά αμπριά του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, μια σελίδα της ευρωπαϊκής Ιστορίας που μας διαφεύγει, αλλά ξέρουν και τι δουλειά κάνει με την Ιστορία ο βραβευμένος με Γκονκούρ Ερίκ Βιιγιάρ, χάρη στα τρία βιβλία του που έχουν ήδη βγει από τις εκδόσεις «Πόλις» («Ημερήσια Διάταξη», «Κονγκό», «14η Ιουλίου»), θα καταλάβουν γιατί η Κριτική Επιτροπή του φετινού International Booker δήλωσε ότι διάλεξε βιβλία που «σπάνε τα όρια της μυθοπλασίας», που έρχονται κοντά στην Ιστορία, το δοκίμιο, ακόμα και την προσωπική, ημερολογιακή γραφή. Γιατί τα προτίμησε από τα πολλά, «καλά, ξεκάθαρα, παλιομοδίτικα μυθιστορήματα, που λένε μια ιστορία από την αρχή μέχρι το τέλος». Ετσι, ο νέος Βιιγιάρ στις 80 μόλις σελίδες του «Πολέμου των Φτωχών» λέει την ιστορία του περίφημου Γερμανού θεολόγου, Μεταρρυθμιστή και επαναστάτη Τόμας Μίντσερ, που ηγήθηκε εξέγερσης φτωχών αγροτών. Η Ρωσίδα Στεπάνοβα βασίζεται στις μνήμες της δικιάς της, εβραϊκής καταγωγής, οικογένειας και γυρνάει στην προεπαναστατική Ρωσία του 1908. Μείγμα Ιστορίας, απομνημονευμάτων, δοκιμίου και μυθοπλασίας είναι και το «When we cease to understand the world» του Χιλιανού Μπένχαμιν Λαβαντούτ. Μια σειρά διηγημάτων, επίσης γραμμένων στα ισπανικά, είναι το «The Dangers of smoking in bed» της Αργεντινής Μαριάνα Ενρίκες (μεταφρασμένη στα ελληνικά), που μέσα από ιστορίες φρίκης και φαντασμάτων μιλά για το επώδυνο παρελθόν της χώρας της. Τη λίστα συμπληρώνει η Δανέζα Ολγκα Ράβν με το «The Employees». Ο νικητής θα ανακοινωθεί στις 2 Ιουνίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: