11.4.22

14 ερωτήσεις στην Ελένη Αρτεμίου Φωτιάδου

 


 1.                  Ποίηση ή πεζό;

Ποίηση πρωτίστως, ως έκφραση μιας  ανάγκης για τη ρυθμική ομορφιά των λέξεων, ως απελευθέρωση των εσωτερικών μου μονολόγων με  συμπύκνωση του νοήματος, την οποία  αμεσότερα μπορούν να συλλάβουν οι  ταχύτητες  της εποχής. Και πεζό,  ως δεύτερη επιλογή, όταν η γραφή λαχταρά να ξεδιπλωθεί και να γίνει κατανοητή με μια άλλη εκφορά του λόγου.

 

2.                  Τι δεν έχετε γράψει ακόμη που θα θέλατε να γράψετε;

Μία νουβέλα ή μία συλλογή διηγημάτων εμπνευσμένη από τη ζωή της μητέρας μου. Από παιδί αφουγκράζομαι τις σιωπές της, πιστεύω πως μπορώ πια και θέλω να τις μεταπλάσω σε λέξεις. Ένα ελάχιστο αντίδωρο για το μέγιστο της προσφοράς της.

 

3.                  Πως ξεκινάει ένα βιβλίο; Υπάρχει τόπος, χρόνος, που έρχεται η έμπνευση;

Συνήθως στο γραφείο μου, κοιτάζοντας την οθόνη του υπολογιστή όπως θα κοίταζε           

κανείς μια γυάλινη σφαίρα για τα μελλούμενα. ΄Εντονα και με προσμονή για την ευτυχή κατάληξη των πραγμάτων. Θυμάμαι, όμως, με ιδιαίτερη συγκίνηση, τις αναπάντεχες εκείνες στιγμές που μια αφορμή στάθηκε η αιτία  για να δημιουργήσω από το «τίποτα» ένα «κάτι».

 

4.                  Τι είναι η έμπνευση για έναν συγγραφέα;

Μια σπίθα μάλλον που ανάβει τις χλωρές και τις ξηρές σκέψεις αντάμα. Από εκεί και πέρα χρειάζεται πολύ να φυσήξεις με άνεμο πάθους  πάνω και μέσα από τις λέξεις ,  για να ανάψει η φωτιά του λόγου ως η γραπτή σου πλέον κατάληξη και μαρτυρία.

 


 

5.                  Αν θα γράφατε ιστορικό μυθιστόρημα, ποια περίοδος θα σας ενδιέφερε;

Η περιοδος του Διαφωτισμού. Εκπληκτική έκρηξη ιδεών, λόγου, επιτευγμάτων. Μια αποτίναξη του πνευματικού σκότους. Και η ιδέα της ελευθερίας και των δικαιωμάτων του ατόμου για πρώτη φορά έντονα ως πρόταγμα για την αξιοπρέπεια και την πρόοδο του ανθρώπου.

 

6.                  Παίζει ρόλο ο τόπος που γεννήθηκε κανείς;

Παίζουν ρόλο όλοι οι τόποι που φιλοξένησαν τις ανησυχίες του, γεωγραφικοί, χρονικοί, πνευματικοί. Και κυρίως οι άνθρωποι που συνάντησε και τον συνάντησαν. Ειδικότερα στην περίπτωσή μου η γεωγραφία του τόπου μου, η αγαπημένη Αμμόχωστος από την οποία εκδιώχθηκα το 1974,  η τραγική μοίρα του νησιού μου γενικότερα, διαμορφώνουν την οπτική μου σε θέματα αξιών.

 

7.                  Επινοείτε χαρακτήρες για τα βιβλία σας ή κάπου σκιαγραφείτε τον εαυτό σας ή κάποιον γνωστό, φίλο;

Συμβαίνουν όλα αυτά μαζί, κυρίως στις πρώτες λογοτεχνικές διαδρομές. Στη συνέχεια βιώνω  το ταξίδι περισσότερο με φαντασία παρά με μνήμη και εμπειρία.

 

8.                  Το λοκ ντάουν, και γενικά όλη η παράξενη κατάσταση που βιώνουμε πως σας επηρέασε; Ήταν σημείο αναστοχασμού για τον ψυχισμό σας, για τις σχέσεις σας με άλλους ανθρώπους;

Μετά τον πρώτο αιφνιδιασμό  ανασύνταξα τις δυνάμεις μου, προσπάθησα να ελαχιστοποιήσω τις αρνητικές επιδράσεις. Διάβασα περισσότερο, δημιουργώντας ένα δικό μου σύμπαν στοχασμού και αναστοχασμού,  και εμπιστεύτηκα την ενημέρωσή μου σε άρθρα περισσότερο παρά στην εικόνα και την εστιασμένη υπερβολή  της τηλεόρασης. Εκτίμησα περισσότερο το παρόν, την ευκαιρία της κάθε μέρας, την αγάπη που μπορείς να δώσεις και να λάβεις σε ένα κοινό πεδίο υπαρξιακής αγωνίας. Το ζητούμενο ήταν τελικά να συνεχίσω να ζω παρά να επιβιώνω και νομίζω πως το έχω καταφέρει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό.

 

 

9.                  Υπήρξε κάτι, κάποιος που στάθηκε αποκούμπι αυτή τη δύσκολη περίοδο;

Οι δικοί μου άνθρωποι, τα παιδιά μου. Οι δικές τους ανησυχίες με έθεταν σε εγρήγορση, απαιτούσαν όρθια την ψυχή και ακατάβλητες τις αντοχές μου. Και μετά, ασφαλώς, η ανάγνωση, η γραφή και η αγαπημένη μουσική.  Σημαντικές διάμετροι στον κύκλο ζωής της κάθε μέρας μου.

10.              Θα γράφατε ποτέ με ψευδώνυμο;  Το έχετε κάνει;

Δεν έχω γράψει ποτέ με ψευδώνυμο και δεν σκοπεύω να το κάνω ποτέ. «Εκτίθεμαι» με  διαφάνεια και με πλήρη  ευθύνη για τα όσα καταθέτω.

 

11.              Το γράψιμο θεωρείτε πως είναι για λίγους; Όλοι μπορούν να γράψουν;

Σχεδόν όλοι μπορούν  να γράψουν  ένα απλό στιχάκι, αρκετοί μπορούν να γράψουν ποιήματα και λιγότεροι, πιστεύω,  μπορούν να γράψουν ποίηση. Αν και οι περισσότεροι επιχειρούν αρχικά να γράψουν ποιήματα, πιστεύω ότι το πεζό είναι ένα πεδίο με περισσότερες δυνατότητες έκφρασης.

 

12.              Υπήρξε κάποιο συμβάν στη ζωή σας το οποίο έχετε μεταφέρει και σε βιβλίο σας;

Είναι πάντα έντονες οι μνήμες από την  τουρκική εισβολή του 1974 στην Κύπρο, οι οποίες έχουν μεταφερθεί σε ποιήματα και πεζά μου τόσο αυτούσιες όσο και ανάμεικτες με στοιχεία μυθοπλασίας.  Η εμπειρία  αυτή, στην τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας, έχει αφήσει μέσα μου ένα βουβό λυγμό. Κάποτε εκφράζεται ως κραυγή διαμαρτυρίας και άλλοτε ως αίτημα για έναν όμορφο, ειρηνικό κόσμο.

 

13.              Τι οραματίζεστε για το μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα; Υπάρχει μέλλον;

Το καλό βιβλίο διεκδικεί το παρόν και κερδίζει επάξια το μέλλον. Παρά τον  καταιγισμό  των ψηφιακών επιτευγμάτων, το έντυπο βιβλίο πάντα θα έχει μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά των αναγνωστών. Οραματίζομαι μια κοινωνία, η οποία με κάθε τρόπο θα προωθεί το καλό βιβλίο ως μορφωτικό και ψυχαγωγικό αγαθό.

 

14.              Ετοιμάζετε κάτι αυτόν τον καιρό;

Η ποίηση είναι για μένα τρόπος ζωής. Επομένως, πάντα «με ετοιμάζει» για την επόμενη εποχή της. Ακόμη κι όταν καμία  λέξη δεν αποτυπώνεται στο χαρτί, ο αργαλειός μέσα μου ξεδιαλέγει τα νήματα των λέξεων. Αναμένεται,   εντός του 2022 μάλλον, η έκδοση της 12ης ποιητικής συλλογής, απότοκο της λογοτεχνικής διαδρομής των δύο τελευταίων χρόνων. Ευγνώμων πάντα για τα όσα η ζωή γενναιόδωρα φέρνει στον δρόμο μου.

 

 

Σας ευχαριστώ


ΕΛΕΝΗ ΑΡΤΕΜΙΟΥ- ΦΩΤΙΑΔΟΥ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

 Κατάγεται από την Αμμόχωστο. Είναι   Επιθεωρήτρια  Δημοτικής Εκπαίδευσης.  Κατέχει Πτυχίο  Παιδαγωγικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης  και έχει  κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στον κλάδο της Εκπαιδευτικής Διοίκησης  και Πολιτικής.  Κατέχει επίσης τον τίτλο “ Master of Arts in Literature”. Είναι υποψήφια διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κύπρου.

 Ασχολείται  με την ποίηση και τη λογοτεχνία. ‘Εχει εκδώσει συνολικά είκοσι ένα βιβλία, εννέα βιβλία για παιδιά,  μία συλλογή διηγημάτων και έντεκα  ποιητικές συλλογές.  Δύο από τα παιδικά της βιβλία έχουν τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας Κύπρου.  Ποιήματα και διηγήματά της έχουν βραβευτεί σε διάφορους πανελλήνιους  και παγκόσμιους διαγωνισμούς. Η ποιητική της σύνθεση «Αλεξ-ήνεμος» απέσπασε το Βραβείο Κώστα Μόντη από το Ινστιτούτο Πολιτισμού Κύπρου.  Οι ποιητικές της συλλογές «Κατεπείγον» (2011) ,  «Χειμερία Ζάλη» (2017) και REM (2019) ήταν στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων Κύπρου.

Ποιήματα και διηγήματά της έχουν περιληφθεί σε ανθολογίες  και συλλογικές εκδόσεις ή έχουν δημοσιευτεί σε διάφορους λογοτεχνικούς ιστότοπους.  ΄Εχει συμμετάσχει σε ποικίλες λογοτεχνικές εκδηλώσεις στην Κύπρο και την Ελλάδα.  Είναι μέλος  κριτικών επιτροπών σε  διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.  Το χρονικό διάστημα 2013-2016 διατηρούσε εβδομαδιαία στήλη με λογοτεχνικό περιεχόμενο σε εφημερίδα της Κύπρου.

Aπό τον Ιανουάριο του 2020 αρθρογραφεί στον βιότοπο πολιτισμού –ποίησης –πεζογραφίας  https://www.culturebook.gr/

Eίναι Πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας, το οποίο διοργανώνεται για πρώτη φορά το 2022,  με την αιγίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας και τη στήριξη του Δήμου Λάρνακας.

Ασχολείται επίσης με τη θεατρική γραφή και  έργα της έχουν  παρουσιαστεί σε επαγγελματικές  σκηνές  στην Κύπρο και την Ελλάδα. Ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά της έργα έχουν παρουσιαστεί από το Ραδιοφωνικό ΄Ιδρυμα Κύπρου  (ΡΙΚ) και την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση.  (ΕΡΤ)

 

 

 

 

 

 

 

ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ

 

ΠΟΙΗΣΗ:

                    Το ταξίδι του ΄Ηλιου στο Φεγγάρι, εκδ. Αιγαίον, 2007

                    Αλεξ-ήνεμος, εκδ. Πήλιο, 2010, Βραβείο Κώστα Μόντη

                    Οι διαδρομές του Αδάμ , εκδ. Πήλιο, 2010

                    Κατεπείγον, εκδ. Μανδραγόρας, 2011 (βραχεία λίστα Κρατικών Βραβείων  Κύπρου)

                    Ο κύκλος ενός τετράγωνου έρωτα, εκδ. Πήλιο, 2012

                    Διμερής Συμφωνία, εκδ. Μανδραγόρας 2013

                    Η λίμνη των κύκλων, εκδ. Μανδραγόρας, 2014

                    Φωνήεντα σε περίπτερο, εκδ. Μανδραγόρας 2016

                    Χειμερία Ζάλη, εκδ. Μανδραγόρας, 2017 (βραχεία λίστα Κρατικών

·               Βραβείων Κύπρου)

·               REM, εκδ. Μανδραγόρας, 2019

·               Η Αφηρημένη Τέχνη του ΄Εψιλον, εκδ. Μανδραγόρας 2020 (βραχεία λίστα      

       Jean Moreas)

 

      ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ:

Αφύπνιση 800 mg, εκδ. Μανδραγόρας 2012

ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:

                    Χρόνος είναι και γυρίζει, 2000

                    Στη Λιακαδοχώρα, 2005, Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας Κύπρου

                    Ο Μπαμπακένιος, 2009

                    Ο Πρωταθλητής, 2009, Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας Κύπρου

                    ΄Αρης ο Φεγγάρης, 2010

                    Ο κήπος με τις τριανταφυλλιές, 2011

                    Ο βασιλιάς Ξεκούτης, 2011, Παιδικό Θέατρο, Βραβείο Θ.Ο.Κ.

                    Ο μικρός κύριος Ου!,2011

                    Για ένα χαμόγελο, ένα ποίημα-παραμύθι, εκδ. Μανδραγόρας 2014

 

 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: