26.1.22

14 ερωτήσεις στην Εύη Κουτρουμπάκη

 



1.                  Ποίηση ή πεζό;

 

Αν και πολύ αγαπώ την ποίηση και σε αυτήν πάντοτε καταφεύγω δεν θεωρώ τον εαυτό μου ικανό να γράψει ποίηση. Πεζό λοιπόν.

 

2.                  Τι δεν έχετε γράψει ακόμη που θα θέλατε να γράψετε;

 

Επειδή οι επιρροές μου από το σουρεαλισμό είναι εγχάρακτες στο δέρμα μου πια , θα επιθυμούσα να ξυπνήσω ένα πρωί και σαν ένας άλλος Philippe Soupault   με γραφή αυτόματη να συγγράψω το επόμενο μανιφέστο  του σουρεαλισμού.

 

3.                  Πως ξεκινάει ένα βιβλίο; Υπάρχει τόπος, χρόνος, που έρχεται η έμπνευση;

 

Υπάρχει μια ιδέα που ψάχνει πρωταγωνιστή. Ο μύθος εξυφαίνεται μέσα στο μυαλό. Σταδιακά ο ήρωας εγκαταφωλεύει μέσα στην ιδέα, αποκτά σάρκα και οστά και γίνεται ενεργό υποκείμενο.

 

4.                  Τι είναι η έμπνευση για έναν συγγραφέα;

 

Η έμπνευση πάντα έλκει την ύπαρξη της από το αξιακό σύστημα του γράφοντος. Είναι σε ότι αφορά εμένα άμεσα συνυφασμένη με τον κόσμο που ζω και τον κόσμο που ευαγγελίζομαι

5.                  Αν θα γράφατε ιστορικό μυθιστόρημα, ποια περίοδος θα σας ενδιέφερε;

 

Έχοντας γεννηθεί σε αμιγώς μικρασιατική οικογένεια, η περίοδος που με ενδιαφέρει και έχω μελετήσει είναι η περίοδος πριν και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και για αυτήν θα ξαναέγραφα.

 

6.                  Παίζει ρόλο ο τόπος που γεννήθηκε κανείς;

 

Η μόνη πραγματική ηλικία είναι η παιδική όπως λέει και ο Αντρε Μπρετόν. Συνεπώς αν ο τόπος που γεννηθήκαμε είναι και αυτός που περάσαμε την παιδική μας ηλικία τότε ναι. Για μένα για παράδειγμα ο τόπος που έχω συνδέσει την παιδική μου ηλικία είναι η Αμμουλιανή και αν και δεν έχω γεννηθεί εκεί αυτήν θεωρώ γενέτειρα μου και ναι έχει παίξει πολύ μεγάλο ρόλο.  Είναι η φέρουσα ιδιότητα μου.

7.                  Επινοείτε χαρακτήρες για τα βιβλία σας ή κάπου σκιαγραφείτε τον εαυτό σας ή κάποιον γνωστό, φίλο;

 

Συμβαίνουν και τα δυο. Οι γράφοντες  περιλαμβάνουν τουλάχιστον κατά κάποιο  τρόπο τον εαυτό τους.

 


8.                  Το λοκ ντάουν, και γενικά όλη η παράξενη κατάσταση που βιώνουμε πως σας επηρέασε; Ήταν σημείο αναστοχασμού για τον ψυχισμό σας, για τις σχέσεις σας με άλλους ανθρώπους;

 

Για μένα σε ότι αφορά τη γραφή, η περίοδος του πρώτου εγκλεισμού ήταν καινοφανής μεν παραγωγική δε. Η πρώτη καραντίνα υπήρξε η αφόρμιση για τη συγγραφή του πρώτου μου βιβλίου. Ο τίτλος του είναι ‘’Covidιακές Μεταμορφώσεις’’ και αποτελεί ένα είδος ιδιότυπου ημερολογίου της περιόδου της καραντίνας. Αυτή η ημερολογιακή καταγραφή υπήρξε ένα είδος παρηγοριάς για μένα.  Ένας τρόπος για να μιλήσω εν μέσω αυτής της περίεργης  όσο και επισφαλούς περιόδου. Μου δόθηκε η ευκαιρία να φρενάρω με κάποιο τρόπο από το τρέξιμο της καθημερινότητας και να αναστοχαστώ  πάνω σε αυτά που εγώ θεωρώ κεφαλαιώδη. Αυτό που μου έλειψε περισσότερο από όλα ήταν η φυσική παρουσία των ανθρώπων που αγαπώ.

 

9.                  Υπήρξε κάτι, κάποιος που στάθηκε αποκούμπι αυτή τη δύσκολη περίοδο;

 

Ο αδερφός μου, οι φίλοι μου και η σχεδόν καθημερινή μου ενασχόληση με τη γραφή. 

 

10.              Θα γράφατε ποτέ με ψευδώνυμο;  Το έχετε κάνει;

 

Όχι ποτέ. Δεν το έκανα και ούτε σκοπεύω.

 

 

11.              Το γράψιμο θεωρείτε πως είναι για λίγους; Όλοι μπορούν να γράψουν;

 

Όχι . Με κανένα τρόπο. Ο καθένας από μας έχει πράγματα που μπορεί να μιλήσει γι αυτά. Ίσως αυτοί που το αποτολμούν τελικά να φοβούνται λιγότερο την έκθεση.

 

12.              Υπήρξε κάποιο συμβάν στη ζωή σας το οποίο έχετε μεταφέρει και σε βιβλίο σας;

 

Σπαράγματα του βίου μου έχουν μετατεθεί στους ήρωες μου. Είναι κι αυτός ένας τρόπος ανέξοδης και ασφαλούς ψυχανάλυσης. Τα γραπτά αποτελούν μια πλευρά σου μια εκδοχή σου από τις πολλές. Εννοείται ότι υπάρχουν για όσα γράφονται άλλες τόσες στρωματώσεις που δεν εκφράστηκαν.  Βέβαια αυτοί που με γνωρίζουν πολύ καλά ενίοτε με αναγνωρίζουν.

 

13.              Τι οραματίζεστε για το μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα; Υπάρχει μέλλον;

 

Όπως λέει και ο Ocean Vuong στη γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι. Λαμβάνοντας υπόψη αυτή τη σκέψη του Vuong τότε θα πρέπει να διερωτηθούμε τι είναι αυτό που μπορεί να μεταφέρει στο μέλλον όλες τις σκέψεις και τις ανθρώπινες διερωτήσεις. Και τούτο κατά τη γνώμη μου μόνο το βιβλίο μπορεί να το καταφέρει. Υπ αυτή την έννοια είμαι αισιόδοξη για το μέλλον του αν και ζούμε στην καθολική επικυριαρχία της εικόνας.

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια η εκδοτική δραστηριότητα ανθεί. Καρποί αυτής της δραστηριότητας είναι βιβλία εξαίρετα. Είμαι αισιόδοξη για το μέλλον των βιβλίων.

 

14.              Ετοιμάζετε κάτι αυτόν τον καιρό;

 

Παίρνει σάρκα και οστά προς το παρόν στο μυαλό μου.

Σας ευχαριστώ

 

 

 

Η Εύη Κουτρουμπάκη γεννήθηκε στο Στρατώνι της Χαλκιδικής

Ζει στη Θεσσαλονίκη και εργάζεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Συμμετέχει σε προγράμματα συναρμογής του Φύλου στη Λογοτεχνία.

Κριτικά της λογοτεχνικά σημειώματα καθώς και λογοτεχνικά κείμενα είναι δημοσιευμένα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.

Έχει γράψει τα βιβλία

Covidιακές Μεταμορφώσεις. Εκδόσεις Σαιξπηρικόν

Το Τρίτο Πόδι. Εκδόδεις Ενύπνιο

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: