5.2.22

14 ερωτήσεις στην Ελένη Καραμαγκιωλη

 


1.                  Ποίηση ή πεζό;

 

Πεζό με ποιητική διάθεση, η ποίηση έχει μια πληρότητα, μια οικονομία, που ωφελεί το διήγημα, του προσδίδει το αινιγματικό , το αμφίσημο, το περιεκτικό σε λίγες λέξεις.

 

2.                  Τι δεν έχετε γράψει ακόμη που θα θέλατε να γράψετε;

 

Ένα σενάριο ,  ένα στόρι σκοτεινό, σχεδόν μυστηρίου, για το πώς ήρωες συνηθισμένοι, συμβατικοί,  φτάνουν στο όριο να διαπράξουν έγκλημα. Επίσης, μου αρέσει η ιδέα και του θεατρικού έργου, ένας διάλογος γεμάτος εντάσεις και υπονοούμενα , που να οδηγεί σταδιακά στην έκρηξη.

 

3.                  Πως ξεκινάει ένα βιβλίο; Υπάρχει τόπος, χρόνος, που έρχεται η έμπνευση;

 

Ένα βιβλίο αρχίζει τη στιγμή ακριβώς, που κάτι μας κάνει εντύπωση , που χτυπάει μέσα μας φλέβα ανησυχίας και διαρκούς απορίας. Μπορεί να το κυοφορήσουμε για μέρες, μήνες, ή και  χρόνια,  αυτό το έναυσμα, και να μεταγραφεί μέσα σε λίγη ώρα ή σε πολλές. Αρκεί να μας έχει εντυπωθεί στο μυαλό, αυτό το κάτι, μια χειρονομία, ένα γεγονός, μια φράση ή μια συνήθεια, να έχει περάσει από το εξωτερικό στρώμα του συμβάντος και να έχει γίνει θαμώνας των σκέψεων. Άρα, αυτή η διαδικασία δεν έχει να κάνει με τόπο και χρόνο , βοηθάει όμως πολύ η απομόνωση , η ησυχία, η απόσυρση από τους άλλους και τα άλλα, έστω και για λίγο. Αλλιώς, όλα μοιάζουν κουβάρι και είναι κούραση να ξεμπερδεύεις και να ξεχωρίζεις.

 

4.                  Τι είναι η έμπνευση για έναν συγγραφέα;

 

Έμπνευση είναι η κινητοποίηση η εσωτερική, η απόφαση να βγεις εκεί έξω ή να μείνεις μέσα  και να αφήσεις τα ερεθίσματα , που έχεις βιώσει,  να γίνουν κάτι παραπάνω από φευγαλέες σκέψεις. Είναι λίγο όπως με τον έρωτα, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα για να έρθει, αλλά μπορείς να τον περιμένεις , να τον προσδοκάς, κι όταν έρθει να τον υποδεχθείς με ανοικτή πόρτα και καρδιά.

 

 

5.                  Αν θα γράφατε ιστορικό μυθιστόρημα, ποια περίοδος θα σας ενδιέφερε;

 

Και μυθιστόρημα και ιστορικό, φαντάζει πολύ δύσκολο. Όμως, αν είχα αυτό το σθένος, θα δοκίμαζα να γράψω κάτι για την καθημερινή ζωή μιας γυναίκας στην αρχαιότητα, κυρίως μιας γυναίκας, που διαδραμάτισε δεύτερο ρόλο σε τραγωδίες ή απλά ανήκε στον χορό. Από την άλλη, θα με ενδιέφερε πολύ κάποια στιγμή να κάνω έρευνα και να γράψω για τις φυλές της μουσικής στην Αθήνα στα τέλη του ’70 έως και τα τέλη ’80 και τις σχέσεις τότε, τις συνήθειες και τα στέκια. Είχα δει τυχαία τη σειρά του Τριανταφυλλίδη , τα Στέκια, κι έχω επηρεαστεί από αυτήν.

 

 

 

6.                  Παίζει ρόλο ο τόπος που γεννήθηκε κανείς;

 

Στη γραφή όλα έχουν και δεν έχουν σημασία, η επινόηση κυριαρχεί και ανακατεύει τα υλικά συνέχεια. Για μένα, προσωπικά, νόμιζα για μεγάλο διάστημα ότι ήθελα να μην ασχοληθώ καθόλου με την καταγωγή μου, τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια, και , τελικά, γράφοντας, κατάλαβα ότι είναι ανώφελο να αντιστέκεται κανείς σε αυτό από το οποίο ξεκίνησαν όλα. Ενώ για παράδειγμα έχω μεγαλώσει στην επαρχία και , προς το παρόν, δεν γράφω για αυτήν, αυτή εμφανίζεται απρόσκλητη κι αναπάντεχη, ακόμη και στα πιο αστικά μου τοπία. Άρα, δεν μπορείς να ξεφύγεις και να θες από αυτό που σε καθορίζει, ακόμη κι αν έχεις παλέψει να το αποτινάξεις, να το αφήσεις πίσω σου ή απλά να μην ασχοληθείς μαζί του.

 

 

 

7.                  Επινοείτε χαρακτήρες για τα βιβλία σας ή κάπου σκιαγραφείτε τον εαυτό σας ή κάποιον γνωστό, φίλο;

 

Νομίζω πως στο πρώτο βιβλίο όσοι γράφουμε στηριζόμαστε πολύ στο προσωπικό μας βίωμα, και το δικό μας κι όσων είναι κοντά μας. Όμως, ακόμη κι έτσι, είναι καταπληκτικό πώς στην πορεία απορούμε με αυτό που έχουμε περιγράψει, είναι αυτό το σχεδόν μυστικιστικό της γραφής, να νομίζουμε ότι παίρνουμε από έναν χαρακτήρα γνωστό και να ανακαλύπτουμε ότι τελικά του προσδώσαμε χαρακτηριστικά τελείως ξένα προς εκείνον, που γνωρίζουμε. Με πρώτο και καλύτερο σε αυτή την παράδοξη μίξη τον εαυτό μας.

 

8.                  Το λοκ ντάουν, και γενικά όλη η παράξενη κατάσταση που βιώνουμε πως σας επηρέασε; Ήταν σημείο αναστοχασμού για τον ψυχισμό σας, για τις σχέσεις σας με άλλους ανθρώπους;

 

Πιστεύω ότι ακόμη είναι πολύ πρόωρο για όλους μας να συνειδητοποιήσουμε το πόσο κακό μπορεί να μας έχει προκαλέσει αυτή η κατάσταση ή πόσο και πώς μας επηρέασε. Πρώτα από όλα , γιατί ακόμη δεν έχει τελειώσει όλο αυτό. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι κάπως σαν να συνειδητοποίησα πόσο καιρό και ενέργεια έχανα από κεκτημένη ταχύτητα, φορτώνοντας τον χρόνο μου με διάφορα, που δεν τα είχα και ανάγκη ούτε τα χαιρόμουν και τόσο.

 

9.                  Υπήρξε κάτι, κάποιος που στάθηκε αποκούμπι αυτή τη δύσκολη περίοδο;

 

Οι δικοί μου άνθρωποι και η επιθυμία να διαβάσω πολλά βιβλία, περισσότερα από ό,τι συνήθως, να δω ταινίες, να ασχοληθώ με το σπίτι , να μαγειρέψω, πιο συγκεντρωμένα, με τον δικό μου ρυθμό σε όλα. Έγραψα κι αρκετά. Αλλά , ήταν κι η χαρά που περίμενα να εκδοθεί το πρώτο μου βιβλίο , που με κράτησε σε μια πιο αισιόδοξη κατάσταση.

 

10.              Θα γράφατε ποτέ με ψευδώνυμο;  Το έχετε κάνει;

 

Μέχρι στιγμής δεν το έχω κάνει, νομίζω θα το έκανα με διάθεση παιγνιώδης, περισσότερο για να αυτοσαρκαστώ, γράφοντας κάτι υπέρμετρα τολμηρό ή κάτι τελείως αντίθετο από αυτά που γράφω συνήθως. Είμαι σίγουρη ότι σύντομα θα το αποκάλυπτα, δε θα μπορούσα να το κρατήσω κρυφό.

 

 

 

11.              Το γράψιμο θεωρείτε πως είναι για λίγους; Όλοι μπορούν να γράψουν;

 

Όλοι μπορούν να γράψουν, αλλά δεν μπορούν όλοι στη ζωή να αφηγηθούν μια ιστορία και να τραβήξουν το ενδιαφέρον , την προσοχή, είναι κάπως όπως με τα ανέκδοτα, είναι τα ίδια, αλλά γελάμε λιγότερο ή περισσότερο ανάλογα με το ποιος μας τα λέει και με τί τρόπο.

 

12.              Υπήρξε κάποιο συμβάν στη ζωή σας το οποίο έχετε μεταφέρει και σε βιβλίο σας;

 

Φυσικά, στη Μονωτική Ταινία, που είναι και το πρώτο μου βιβλίο , βρίσκονται  διάσπαρτα θραύσματα προσωπικών εμπειριών, με αποκορύφωμα ένα πρόβλημα υγείας , που αντιμετώπισα πριν έξι χρόνια .

 

13.              Τι οραματίζεστε για το μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα; Υπάρχει μέλλον;

 

Εστιάζοντας στο παρόν, σίγουρα δεν μπορώ να πω ότι έχω αισιοδοξία, δεν είναι πολλοί εκείνοι που διαβάζουν συστηματικά, όμως, δεν μπορώ να μην ελπίζω ότι με την κατάλληλη προσπάθεια, κινητοποίηση, θα μπορούσε ως έναν βαθμό να αντιστραφεί το κλίμα. Εάν το βιβλίο αντιμετωπιστεί διαφορετικά, ειδικά στην εκπαίδευση , αλλά και στην προώθησή του, αποκτήσει μια εξωστρέφεια , ίσως δούμε θετικά σημάδια, όπως κάποιους να διαβάζουν βιβλίο στο μετρό αντί να σκρολάρουν στο κινητό τους.

 


 

14.              Ετοιμάζετε κάτι αυτόν τον καιρό;

 

Συνέχεια κρατάω σημειώσεις και κωδικοποιημένες φράσεις, ονόματα και φλας σκηνές. Προσπαθώ να συνεχίσω μια νουβέλα, που αποπειράθηκα να ξεκινήσω εν μέσω καραντίνας, παράλληλα, όμως, διηγήματα είναι εδώ, παραμονεύουν και περιμένουν ανυπόμονα τη σειρά τους.

 

 

Σας ευχαριστώ


Σημείωμα Βιογραφικό

 

Η  Ελένη Καραμαγκιώλη είναι δικηγόρος και ζει στην Αθήνα. Διηγήματά της έχουν δημοσιευθεί στο Books Journal, Χάρτη, Φρέαρ και άλλα λογοτεχνικά περιοδικά. Το πρώτο της βιβλίο με τίτλο Μονωτική Ταινία, συλλογή διηγημάτων, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: