3.2.22

Tom Waits | IV τραγούδια


Μετάφραση-Επίμετρο: Αθανασία Δανελάτου

(Ι)
ΝΕΚΡΗ ΚΙ ΩΡΑΙΑ
Εκείνη ένα  κορίτσι μεσαίας τάξης
Με τα μυαλά  πάνω απ’ την κεφαλή
Νόμισε πώς θα μπορούσε
Μες του βυθού τον πάτο να σταθεί
Εκείνος είχε χαμόγελο αφοπλιστικό
Εκείνος είχε χρήμα καύσιμο
Tης φάνηκε πως είχε το φεγγάρι
στο τσεπάκι  της



Μα τώρα είναι νεκρή
Τόσο νεκρή 
Για πάντα νεκρή κι ωραία τώρα

Πάντα μου έλεγαν αυτό το κάτι
Θυμήσου να…
Μη δίνεις θάρρος στο χωριάτη
Να μην παντρεύεσαι ποτέ γι’ αγάπη
Δύσκολα του έδινες σημασία
Ήξερε τα μυστικά για καθεμία
Την φόρεσε στο μπράτσο του
καλά όπως φοράνε τα χρυσαφικά
Ποτέ δεν είχε δούναι, μα λαβείν
Την φύλαγε μ’ ένα λουρί
Δεν ήταν τύπος που σαν οδηγεί
Πλάι του  κάποιος θα μπορεί και ν’ αποκοιμηθεί

Μα  τώρα είναι νεκρή
Για πάντα νεκρή
Για πάντα νεκρή κι ωραία  τώρα

Πλησίασε, κοίτα πιο βαθιά
Έπεσες με τη μία 
Σαν ένα αεροπλάνο
σε άγρια τρικυμία
Φτιαχνόταν σαν μιά κάποια
Φτιαχνόταν σαν μιά από κάπου
Αυτή είναι η τέχνη στον ντουνιά 
Να μη δίνεις δεκάρα καμμιά
Ό, τι έχει απομείνει
Θα φανεί στην εκσκαφή
Σύντομα όποιος κι αν ήξερες
Θα έχει χαθεί

Και τώρα είναι νεκρή
για πάντα νεκρή
Για πάντα νεκρή και ωραία τώρα

Αλλά τώρα είναι νεκρή
για πάντα νεκρή
Για πάντα νεκρή και ωραία τώρα

Πάντα μου το λέγαν
Θυμήσου…
Μην αφήνεις το φιλί σου στον χωριάτη
Μην παντρεύεσαι ποτέ σου για αγάπη
Κάθε τί το τίμημά του έχει
Κάθε τί τη θέση του έχει
Υπάρχει κάτι πιο ρομαντικό
Απ΄ το να πεθάνεις στο φεγγαρόφωτό;
Τώρα όλοι κοιτάζουν τη θάλασσα
ό,τι έχει χαθεί να σπάσει ποτέ δεν μπορεί
οι ρίζες της ήταν γλυκιές
Μα ήσαν τόσο ρηχές

Και τώρα είναι νεκρή
για πάντα νεκρή
Για πάντα νεκρή κι  ωραία τώρα

Και τώρα είναι νεκρή
για πάντα νεκρή
Κι είναι τόσο νεκρή κι ωραία τώρα.


DEAD AND LOVELY
She was a middle class girl
In over her head
She thought she could
Stand up in the deep end
He had a bullet proof smile
He had money to burn
She thought she had the moon
In her pocket…

But now she’s dead
She’s so dead forever
Dead and lovely now

I’ve always been told to
Remember this
Don’t let a fool kiss you
Never marry for love
He was hard to impress
He knew everyone’s secrets
He wore her on his arm
Just like jewelry
He never gave but he got
He kept her on a leash
He’s not the kind of wheel
You fall asleep at

But now she’s dead
She’s so dead
Forever dead and
Lovely now

Come closer look deep
You’ve fallen fast
Just like a plane on a
Stormy sea
She made up someone to be
She made up somewhere to
Be from
This is one business in the
World where that’s no
Problem at all
Every thing that is left
They will only plow under
Soon every one you know
Will be gone

But now she’s dead
She’s so dead
Forever dead and
Lovely now

I’ve always been told to
Remember this
Don’t let a kiss fool you
Never marry for love
Now they’re all watching
The sea
What’s lost can never be broken
Her roots were sweet
But they were shallow

But now she’s dead
She’s so dead
Forever dead and
Lovely now

―Tom Waits: “Dead and lovely” | album: Real Gone, 2004


(ΙΙ)
ΤΣΑΛΑΠΑΤΗΜΕΝΟ ΡΟΔΟ
Πολύ καιρό πήγαινα για
Να πάρω το σκονάκι μου·
Ο ουρανός στα γκρι τα φθινοπωρινά 
μοναχικού ζητιάνου
Ένα πιάνο από ένα παράθυρο έπαιζε:
«πάει το αύριο πάει το χθες»
Το βρήκα στο δρόμο
Αρχικά δεν το πρόσεξα
Κυλιόταν στα πόδια μου
Τσαλαπατημένο ρόδο
Όταν ο δίσκος βγει στην εκκλησιά
Ποτέ δεν παύει να γυρνά
Ποτέ σου δεν πληρώνεις με τη μιά
Για να σου γενεί η δουλειά
Ό,τι μου έκανα
Σου έκανα
Τι συνέβη στο τσαλαπατημένο ρόδο;
Στον λασπωμένο δρόμο
Με τα πυροτεχνήματα και τα φύλλα
Tυφλό ζητιάνο με δισκοπότηρο στο χέρι ρώτησα
Θα μπορούσε να παίξει «Φιλιά γλυκύτερα
από το κρασί»
Το ξέρω αυτό το ρόδο,
Όπως ξέρω το όνομά μου
Αυτό που έδωσα της αγάπης μου 
Ήταν το ίδιο
Τώρα το βρήκα στο δρόμο,
Ένα τσαλαπατημένο ρόδο.


TRAMPLED ROSE
Long way going to
Get my medicine
Sky’s the autumn grey of
A lonely wren
Piano from a window played
Gone tomorrow, gone
Yesterday
I found it in the street
At first I did not see
Lying at my feet a
Trampled rose
Passing the hat in church
It never stops going round
You never pay just once
To get the job done
What I done to me, I done
To you,
What happened to
The trampled rose?
In the muddy street, with
The fireworks and leaves
A blind man with a cup I asked
Would he play «Kisses Sweeter
Than Wine»
I know that rose like I
Know my name, the
One I gave my love
It was the same, now
I find it in the street
A trampled rose

―Τom Waits: “Trampled rose” | album: Real Gone, 2004


(ΙΙΙ)
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΦΥΛΛΟ
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Τ’ άλλα τα πήρε το φθινόπωρο
Αλλά εμένα δεν θα με πάρουν 
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο

Σαν του φθινοπώρου ο άνεμος φυσήξει
Έχουν ήδη χαθεί
Στροβιλίζονται πάνω απ΄ το έδαφος
γιατί να κρατηθούνε δεν μπορούν
Δεν υπάρχει κανένα στον κόσμο
Που να μην έχω δει
Εγώ όλα τα νέα πρασινωπά που έρχονται υποδέχομαι
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Τ’ άλλα τα πήρε το φθινόπωρο αλλά εμένα δεν θα με πάρουν
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο

Λένε πως είμαι στόφα κορακοζώητη
Εδώ στο δέντρο
Αλλά είμαι εδώ πριν κι από τον Eisenhower
Και έχω ζήσει ό,τι κι αυτός

Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Όλα τ’ άλλα τα πήρε το φθινόπωρο
αλλά εμένα δεν θα με πάρουν
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο

Αντέχω απ΄ το χιόνι πιο πολύ
Αντέχω απ’ το χαλάζι πιο πολύ
Τίποτα να με κουνήσει δεν μπορεί
Είμαι σαν την αρχέγονη σπονδυλική ουρά
Θα επιζώ μέσα στην αιωνιότητά
Αν θέλετε να μάθετε για πόσο θα διαρκώ
Αν ρίξουν αυτό το δέντρο
Σε ένα τραγούδι εγώ θα μεταμορφωθώ

Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Τ’ άλλα τα πήρε το φθινόπωρο, αλλά εμένα δεν θα με πάρουν
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο
Είμαι το τελευταίο φύλλο στο δέντρο


LAST LEAF
I’m the last leaf on the tree
The autumn took the rest
But they won’t take me
I’m the last leaf on the tree

When the autumn wind blows
They’re already gone
They flutter to the ground
Cause they can’t hang on
There’s nothing in the world
That I ain’t seen
I greet all the new ones that are coming in green

I’m the last leaf on the tree
The autumn took the rest but they wont take me
I’m the last leaf on the tree

They say I got staying power
Here on the tree
But I’ve been here since Eisenhower
And I’ve out lived even he

I’m the last leaf on the tree
The autumn took the rest but they won’t take me
I’m the last leaf on the tree

I fight off the snow
I fight off the hail
Nothing makes me go
I’m like some vestigial tail
I’ll be here through eternity
If you want to know how long
If they cut down this tree
I’ll show up in a song

I’m the last leaf on the tree
The autumn took the rest but they won’t take me
I’m the last leaf on the tree
I’m the last leaf on the tree
I’m the last leaf on the tree

―Τom Waits: “Last leaf” | album: Bad as Me, 2011


V)
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙ ΡΟ ΔΟ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ
Αγαπάω τον τρόπο
που τα κουρελιασμένα σύννεφα
τα πάει στον ουρανό η τροχιά του ανέμου

Και το καλοκαίρι χάνεται
Και μ αφήνει
Με ένα δάκρυ στου  ματιού μου την άκρη
Βγάζω τα χειμωνιάτικά μου ρούχα
Ο κήπος μου ξέρει τι τρέχει
Τα πέταλα του αγαπημένου μου ρόδου
Μένω με τις σκιές τις σκοτεινές και μεγάλες

Κι αν κάθε χρόνο
Φαίνεται ξεκάθαρα  πιά
ότι δεν θα έβλαπτε να συνηθίσω
για να μπορώ να συνεχίσω

Εγώ μένω στον κήπο
τραγουδώντας  το τραγούδι αυτό

Όταν το τελευταίο
Ρόδο του καλοκαιριού θα χαθεί


THE LAST ROSE OF SUMMER
I love the way
The tattered clouds
Go wind across the sky

And summer goes
And leave me
With a tear in my eye

I’m taking out my winter clothes
My garden knows what’s wrong
The petals of my favorite rose

Be in the shadows dark and long

Though every year
It’s very clear
I should be used
To carrying on
But I can be found in the garden
Singing this song

When the last
Rose of summer is gone

―Τom Waits: “The Last Rose Of Summer” | album: The Black Rider, 1993

https://exitirion.wordpress.com/2020/09/29/tom-waits-4-songs/?fbclid=IwAR31jxhakZEZ81mkhHVJasy2l49AFXOBGFQw76M_yX4RT6q622w5j8piCIM


https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR3zxOQ4-4oe-0mOxuXGHQ82QXUA1LN1XT-mcRTDKvIaCqCPgyN3CEW61fQ&v=oLtLFq2O-0E&feature=youtu.be

Δεν υπάρχουν σχόλια: