Θεοδοσία Στεφανίδου-Τιβερίου, «Θεσσαλονίκη, όψεις μιας αρχαίας μητρόπολης», University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2020
Χρησιμοποιώ τον τίτλο πρόσφατης σχετικά διαδικτυακής ομάδας έρευνας (ΘΧΠ) με διαδραστικούς χάρτες της πόλης και αναφορά σε πάσης φύσεως υλικό που σχετίζεται διαχρονικά με το παρελθόν της. Μιά εξαιρετική προσπάθεια, μαζί με πολλές άλλες κυρίως στο fb, που ειδικεύονται στη συγκέντρωση ιδίως φωτογραφικού υλικού γενικού αλλά και ειδικού ενδιαφέροντος (π.χ. οικογενειακές φωτογραφίες). Κυκλοφορεί μία αίσθηση αβάσταχτης νοσταλγίας, αδιανόητης ας πούμε για τη δεκαετία του ΄50 κ.εξ.
όταν, ακόμη και για την εξόντωση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, «μαθαίναμε» από δω και από κει και αργότερα από τον Ιωάννου και τον Βασιλικό σε ένα κλίμα γενικής βουβαμάρας… Και όχι μόνο βέβαια για τους Εβραίους… Αυτή η αναζήτηση του χαμένου παρελθόντος θα έλεγα ότι ίσως ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 αλλά και παλιότερα, με τον εορτασμό των 2300 χρόνων από την ίδρυση της πόλης, το 315 π.Χ., και πήρε μεγάλες διαστάσεις το 1997 (Πολιτιστική Πρωτεύουσα) στον τομέα των εκδόσεων αλλά και των αρχιτεκτονικών παρεμβάσεων π.χ. λιμάνι, Μονή Λαζαριστών και στις μέρες μας φαίνεται να παίρνει δραματικές, κοινωνικές πλέον, διαστάσεις με αφορμή τα έργα του μετρό και ιδιαίτερα τα της διασταύρωσης Βενιζέλου/Εγνατίας. Ο κόσμος αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι ζει σε μία πόλη που φρόντισε να ρημάξει συστηματικά το παρελθόν της —ό,τι νοείται ως παρελθόν— και ίσως να έχει αρχίσει μία αντίστροφη μέτρηση. Ίσως. Αρκεί μόνο να σκεφτεί κανείς ότι η αρχαία αγορά και το ανάκτορο του Γαλερίου σώθηκαν με τα χίλια ζόρια και μάλλον υπό το κράτος γενικής κατακραυγής για την εμμονή της αρχαιολογίας. Κακά τα ψέματα. Και δεν είναι η μόνη πόλη βέβαια. Νομίζω ότι το βιβλίο του τίτλου θα πρόσφερε στους … μετανοούντες και μη, απόλυτα έγκυρη και διατυπωμένη με έρευνα σε βάθος γνώση του αρχαιολογικού παρελθόντος αυτής της πόλης, από την ίδρυσή της μέχρι το τέλος της ύστερης αρχαιότητας. Φαίνεται ότι η συγγραφέας, γέννημα θρέμμα, αν θυμάμαι καλά, της περιοχής της Στρατηγού Δουμπιώτου, του δρόμου δηλαδή που βρέθηκε το περίφημο άγαλμα του Αυγούστου, θα… πήρε την εντολή από τον ίδιο τον αυτοκράτορα, η «χέρα» του οποίου διαφέντευε κάποτε όλη την τότε γνωστή υφήλιο! Θα διαβάσει κανείς κείμενα για την Αρχαία Αγορά, το Ωδείο της, το μνημειακό κέντρο της πόλης, για τον ναό της πλατείας Αντιγονιδών, την λατρεία της Ρώμης και του αυτοκράτορα, για τις σαρκοφάγους, για το γαλεριανό συγκρότημα, για εκείνο το μοναχικό μνημείο έξω από τη ΔΕΗ της Αγ. Δημητρίου. Ίσως, μετανοούντες και μη, αν θα έβαζαν σε όλο αυτό το θαυμαστό πλέγμα των συμφραζομένων που παραθέτει πάρα πολύ εξακριβωμένα —όπως θα έλεγε και ο Καβάφης— και προσεκτικά η ειδική σε θέματα της ρωμαϊκής αρχαιολογίας συγγραφέας, το μνημειακό σύνολο της Εγνατίας/Βενιζέλου να μετασχηματιζόταν σε μία πλατεία ειρηνοποιό. Να συνειδητοποιούσαν —ως επαïοντες πλέον— οι πάντες το μέγεθος της επιχειρούμενης καταστροφής. Ίσως. Για κάθε ενδιαφερόμενο θα ήθελα επίσης να συστήσω και τα εξής: Τον οδηγό της έκθεσης για τη ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη (ελλ. και αγγλ.) που είχε γίνει στο Τελλόγλειο Ίδρυμα με αφορμή την Σύνοδο Κορυφής του 2003 (επιμ. Δ.Β. Γραμμένος), Ρωμαϊκή Θεσσαλονίκη, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, Θεσσαλονίκη 2003). Οι εξαιρετικές εκδόσεις του ΤΑΠ δυστυχώς ακόμη και σήμερα δεν προωθούνται στα βιβλιοπωλεία. Περιέχει μελέτες των Ακτσελή, Αλλαμανή, Βελένη, Τζαναβάρη, Γκατζόλη που αναφέρονται σε θέματα ρωμαϊκής ιστορίας, της Θεσσαλονίκης στους αυτοκρατορικούς χρόνους, τη λατρεία των θεών και των ηρώων, τα θεάματα και τις τέχνες, τη νομισματοκοπία. Τον οδηγό (ελλ. και αγγλ.) από την υπαίθρια μόνιμη έκθεση στη βόρεια αυλή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (επιμ. Π. Αδάμ-Βελένη, Δ. Τερζοπούλου), Αγρός–Οικία–Κήπος–Τόπος, Θεσσαλονίκη 2012, εκδ. ΑΜΘ, αρ. 10.), με μεγάλο αριθμό συνεργατών και συγγραφέων. Την ανάρτηση σε ηλεκτρονική μορφή από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του οδηγού από το τελευταίο μέρος της μόνιμης επανέκθεσης του ΑΜΘ που αναφέρεται στη Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου