31.10.21

Χρήστος Λεοντής, «Αχ…έρωτα» [ποίηση: Federico Garcia Lorca], EMI, 1974


Ερμηνεύουν οι Μανώλης Μητσιάς και Τάνια Τσανακλίδου. Απόδοση στίχων: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Η ενορχήστρωση και διεύθυνση της ορχήστρας έγινε από τον συνθέτη, η παραγωγή από τον Γιώργο Μακράκη, ενώ η ηχογράφηση έγινε στα studio της Columbia με ηχολήπτη τον Τάκη Φιλιππίδη και βοηθό τον Γιάννη Παπαϊωάννου. Mπουζούκι έπαιξε ο Κώστας Παπαδόπουλος και το εξώφυλλο φιλοτέχνησε ο Ιορδάνης Σουρμελής.
`
ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ
Ασημιά κουδούνια αντηχούν στον δρόμο
πούθε πας μικρό μου ηλιοχιόνιστο
Πάω στις μαργαρίτες πέρα στο λιβάδι
πράσινο λιβάδι σαν ζωγραφιστό

Πούθε πας μικρό μου διόλου δε φοβάσαι
πέρα είνʼ το λιβάδι ώρες μακριά
Η δικιά μου αγάπη διόλου δε φοβάται
τʼ ανοιχτό τʼ αγέρι την δενδροσκιά

Τότε να φοβάσαι γιόκα μου τον ήλιο
ακριβό μου αγόρι ηλιοχιόνιστο
Τα μαλλιά μου ο ήλιος τάκαψε για πάντα
κι είμαι ασπρομάλλης δυο χρονώ μωρό


`
*
ΑΧ ΕΡΩΤΑ
Στην πορτοκαλιά από κάτω
Πλένει τα μπαμπακερά
Πράσινα έχει τα μάτια
κι η φωνή της βιολετιά
Αχ έρωτα!

Στην ανθισμένη την πορτοκαλιά από κάτω
Αχ έρωτα…

Τρέχει το νερό στʼ αυλάκι
Με τον ήλιο στην καρδιά του
Τραγουδάει ένα σπουργίτι
πάνω στη μικρή ελιά
Αχ έρωτα!!

Στην ανθισμένη την πορτοκαλιά από κάτω
Αχ έρωτα…

Κι όταν θα `χει αποσώσει
Όλο το σαπούνι η Λόλα
Θα `ρθουν οι μικροί Τορέρος,
Οι Τορέρος οι μικροί
Αχ έρωτα!!

Στην ανθισμένη την πορτοκαλιά από κάτω
Αχ έρωτα…

`
*
Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΜΟΥ
Ο Παράδεισός μου είναι ένας κάμπος
που δεν έχει λύρες, που δεν έχει αηδόνια
Μόνο μια πηγούλα κι ένα ποταμάκι,
κρύφιο ποταμάκι και μικρή πηγή

Μόνο τη ζεστή καρδιά σου χαρισέ μου
κι άλλο τίποτα κι άλλο τίποτα

Ο Παράδεισός μου διάφανη γαλήνη,
που θα τη ραγίζουν τα γλυκά φιλιά μας
Που θα τη ραγίζουν τα γλυκά φιλιά μας,
ήχοι απʼ το φεγγάρι που τραβάν μακριά
`
*
ΑΒΑΣΤΑΧΤΟ ΝΑ Σ΄ΑΓΑΠΩ

Απʼ την πολλήν αγάπη μου
πληγώνει με ο αγέρας
αχ, με πληγώνει η καρδιά
και το σομπρέρο μου.

Αβάσταχτο να σʼ αγαπώ
έτσι όπως σʼ αγαπάω

Ποιος θʼ αγοράσει από μένα
τη μεταξένια αυτή κορδέλα
κι αυτή τη λύπη από μπαμπάκι
μαντίλια για να φτιάξει;

Αβάσταχτο να σʼ αγαπώ
έτσι όπως σʼ αγαπάω
`

***********************************************************

Στις αρχές του 1974, έρχεται ο Πέτρος Φυσούν και μου προτείνει να ανεβάσουμε το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Οι φασουλήδες του Κατσιπόρα» στη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο πράγμα που σκεφτόμασταν ήταν η μετάφραση. Εμένα δεν μ’ ενδιέφερε τόσο ο πεζός λόγος, όσο οι στίχοι που υπήρχαν μέσα στο έργο. Ο μόνος που θα μπορούσε να είναι το ίδιο τρυφερός και διάφανος όπως ο Λόρκα ήταν ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.
Ολοκληρώνεται η δουλειά κι αρχίζουμε τις πρόβες στο θέατρο. Η δικτατορία ήταν στα τελευταία της. Οι πρόβες γίνονταν στο Θέατρο Κήπου, απέναντι από το κτίριο της Χ.Α.Ν.Θ. Εκεί στον ξενώνα, μαζεύονταν παρακρατικοί, πετούσαν πέτρες και μας έβριζαν. Υπό αυτές τις συνθήκες αρχίσαμε να δουλεύουμε. Με την μεταπολίτευση άρχισα τις διαδικασίες για να ηχογραφήσω το δίσκο.
Ο Λευτέρης μου πρότεινε να ηχογραφήσουμε το δίσκο με την εταιρεία MINOS και ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα. Δέχθηκα την πρόταση του Λευτέρη, όμως η συνάντηση στην εταιρεία δεν ευοδώθηκε γιατί καμιά φορά υπάρχει διαφορά στις σκέψεις των ανθρώπων. Ένας παράγοντας της εταιρείας μάλιστα , εξέφρασε το ερώτημα: «Είναι εμπορικός ο Λόρκα»; Ο Λευτέρης τότε του απάντησε : «Άκουσε φίλε μου , ο Λόρκα κι ο Δομάζος είναι αξεπέραστοι».Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν με την Columbia. Εκείνη την περίοδο στην εταιρεία ήταν ο Μανώλης Μητσιάς και η Τάνια Τσανακλίδου στα πρώτα της βήματα. Η ηχογράφηση πήγε καλά κι έφτασε η μέρα που έπρεπε να πάρω το δείγμα του δίσκου για να το ακούσω. Εκείνη την ημέρα είχα ένα ραντεβού με τον Μάνο Λοΐζο. Θα περνούσα από την εταιρεία Minos που είχε δουλειά και εκεί με περίμενε μια έκπληξη: Οι πρώτοι ακροατές του δίσκου, που ήταν ο Αχιλλέας Θεοφίλου, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Λοΐζος, ο Γιώργος Νταλάρας κι απ’ έξω με περίμενε ένας νέος τραγουδιστής που θα τον άκουγα εκείνη την ημέρα, ο Γιώργος Μεράντζας. Με παρεκάλεσαν ν’ ακούσουν το δείγμα. Στο τέλος ενθουσιάστηκαν, καθώς φάνηκε, ο Μίκης μάλιστα, είχε επισημάνει το τραγούδι «Ο Χάρος στην ταβέρνα» και μου είπε πως έχει κυκλική μορφή η μελωδία και θα μπορούσε να αναπτυχθεί σαν συμφωνικό ολόκληρο κομμάτι. Ο Μάνος μου επεσήμανε ότι ήταν πολύ τρυφερές οι μελωδίες και οι εκτελέσεις των τραγουδιστών. Αυτό ήταν ένα στιγμιότυπο με τους πρώτους ακροατές. Μ’αυτά τα στοιχεία ήθελα να σας διηγηθώ μια περίοδο, ένα μικρό ιστορικό, ενός κύκλου τραγουδιών, το «Αχ Έρωτα», σε ελεύθερη απόδοση της ποίησης του Λόρκα από τον Λευτέρη Παπαδόπουλο.».

Χρήστος Λεοντής

`

*******************************************************

Τα τραγούδια του δίσκου:
1)Παραμύθι (Μανώλης Μητσιάς)
2)Μέρα γεμάτη θλίψη (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)
Απόδοση στίχων: Τάκης Δραγώνας
3)Αβάσταχτο να σ ‘αγαπώ (Μανώλης Μητσιάς)
4)Ο παράδεισός μου (Μανώλης Μητσιάς-Χορωδία)
5)Στου βελονιού την άκρη (Μανώλης Μητσιάς)
6)Το τραγούδι των κοντραμπατζήδων (Μανώλης Μητσιάς)
7)Λούζεται η αγάπη μου (Μανώλης Μητσιάς)
8)Ο Χάρος στην ταβέρνα (Μανώλης Μητσιάς)
9)Το φεγγάρι (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)
10)Νανούρισμα (Τάνια Τσανακλίδου-Χορωδία)
11)Τέσσερις λεβέντες (Μανώλης Μητσιάς)
12)Αχ έρωτα (Μανώλης Μητσιάς-Τάνια Τσανακλίδου)

http://www.poiein.gr/2017/10/21/nthooio-eaiiotho-ynuoa-dhisscoc-federico-garcia-lorca-emi/?fbclid=IwAR1WHMOD_Ris8QvG1OPgPpxHuinB_AMvw3hqB2M7lT3WqZp0K6X9V4ziAJ4

Δεν υπάρχουν σχόλια: