13.9.20

Ο Γιάννης Πουλόπουλος στη ΛΥΡΑ της «χρυσής εποχής» του ελληνικού τραγουδιού


Ο Γιάννης Πουλόπουλος είχε αποσυρθεί συνειδητά από το τραγούδι, από τις ζωντανές εμφανίσεις και τη δισκογραφία. Θα έλεγα μάλιστα ότι αυτό έγινε στο σωστό timing, προτού δηλαδή αρχίσει να φθείρεται ή να αποτελεί σκιά του παρελθόντος, όπως δυστυχώς συμβαίνει με πολλούς συναδέλφους του. Και ίσως γι' αυτό με κάθε έκτακτη εμφάνιση του, οπουδήποτε δηλαδή μπορεί να βρισκόταν και να έπιανε ένα μικρόφωνο, γινόταν κανονικός χαλασμός, συντηρώντας έναν μύθο γύρω απ' τ' όνομα του. Δεν έχει γίνει κάτι ανάλογο με πολλούς τραγουδιστές. Ο Πουλόπουλος από'να σημείο και μετά σταμάτησε τα πάντα, μεταξύ αυτών και τις συνεντεύξεις. Είχα προσπαθήσει πριν λίγα χρόνια, μέσω της στενής συνεργάτιδας και συναδέλφου του, Ρένας Κουμιώτη, να του έπαιρνα μία συνέντευξη. Μιλήσαμε στο τηλέφωνο, αλλά κατάλαβα πως ο άνθρωπος ταλαιπωρούταν από σοβαρά προβλήματα υγείας. Δεν ήθελα να επιμείνω. Τον άφησα στην ησυχία του και φρόντιζα να μαθαίνω τα νέα του από απόσταση. Ο Γιάννης Πουλόπουλος ήταν ένας θηριώδης τραγουδιστής και ο χαρακτηρισμός αυτός ας μην ακουστεί καθόλου υπερβολικός. Υπάρχει, στα αλήθεια, Έλληνας που να μην έχει τραγουδήσει το «Άγαλμα» και το «Θα πιω απόψε το φεγγάρι»; Που να μην έχει δει τη μορφή του ή απλά να μην έχει ακούσει τη φωνή του στα έγχρωμα δαλιανίδεια μιούζικαλ; Μιλάμε για μία τεράστια καριέρα αρχής γινομένης από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ('64 - '65) μέχρι και το 1999, που κυκλοφόρησε ο τελευταίος του δίσκος, και που βέβαια έφτασε στο αποκορύφωμα της την τριετία 1969 - 70 -71, τότε που κυκλοφόρησαν οι σημαντικότεροι δίσκοι του, όχι μόνο για τον ίδιο ή για όλους τους συντελεστές τους, αλλά για το ελληνικό τραγούδι γενικότερα: Τα «12 τραγούδια F. G. Lorca» των Γιάννη Γλέζου - Λευτέρη Παπαδόπουλου, οι «Ώρες» του Λίνου Κόκοτου, η «Γύφτισσα μέρα» των Γιώργου Κοντογιώργου - Άκου Δασκαλόπουλου και, βέβαια, ο «Δρόμος» των Μίμη Πλέσσα - Λευτέρη Παπαδόπουλου, ο Νο 1 πιο εμπορικός ελληνικός δίσκος. Αν και σύμφωνα με τον ερευνητή και καταγραφέα της ελληνικής δισκογραφίας, Πέτρο Δραγουμάνο, ο Πουλόπουλος ηχογράφησε συνολικά 404 τραγούδια με τη φωνή του, η συμμετοχή του στον «Δρόμο» ήταν αυτή που τον έκανε τον 4ο - κατά σειρά - πιο «ευπώλητο» Έλληνα τραγουδιστή. Λογικό, αν αναλογιστούμε πως ο «Δρόμος» μέχρι σήμερα έχει πουλήσει περισσότερο από κάθε άλλον ελληνικό δίσκο. Την παραμονή του στη ΛΥΡΑ επί σειρά ετών ο Πουλόπουλος τη χρωστούσε σαφώς στον Αλέκο Πατσιφά. Αυτός, βλέποντας την απήχηση που είχε, τον κρατούσε στην εταιρεία, αναθέτοντας του συνέχεια ηχογραφήσεις μεμονωμένων τραγουδιών σε δίσκους 45 στροφών, αλλά και ολόκληρων άλμπουμ με τη συμμετοχή του. Διότι, εκτός απ' τις προαναφερόμενες δισκογραφικές δουλειές, η φωνή του Πουλόπουλου την περίοδο της μεγάλης ακμής του ακούστηκε και σε άλμπουμ, όπως η «Ερωφίλη» του Νίκου Μαμαγκάκη, τα «11 λαϊκά τραγούδια του Γιάννη Ρίτσου» πάλι του Μαμαγκάκη, το «Pablo Neruda: Εμιλιάνο Ζαπάτα» των Γιάννη Γλέζου - Λευτέρη Παπαδόπουλου καθώς και σε ακόμη δύο ολόκληρες δουλειές με τον Μίμη Πλέσσα: Τους κύκλους τραγουδιών «Θάλασσα...Πικροθάλασσα» (στίχοι Κώστα Βίρβου) και «Μίλα μου για τη λευτεριά» (στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου). Στους περισσότερους απ' αυτούς τους δίσκους το έτερον καλλιτεχνικό του ήμισυ ήταν η τραγουδίστρια Ρένα Κουμιώτη, επίσης αγαπημένο παιδί του Πατσιφά της ΛΥΡΑ. Η Ρένα Κουμιώτη σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, τον Φεβρουάριο του 2015, μου είχε μιλήσει για την πρώτη γνωριμία της με τον Γιάννη Πουλόπουλο στο σπίτι του Μίμη Πλέσσα, όταν την κάλεσαν για τον δίσκο «Ο Δρόμος»: - Πάω, ανοίγει η πόρτα και βλέπω τον Γιάννη Πουλόπουλο, τον Θεό, μου κόβεται η μισή φωνή μου. Ευγενέστατος ο Πλέσσας, κάθεται στο πιάνο και μου παίζει τα δύο τραγούδια, το ''Δώσε μου το στόμα σου'' και το ''Πρώτη φορά''. Τα λέω – ''Πολύ ωραία'' κάνει ο Πλέσσας. Μπαίνουμε στο στούντιο. Δυσκολεύομαι σε μια φάση που έπρεπε να ανεβάσω τη φωνή, αλλά έρχεται ο Γιάννης και μου λέει: ''Πριν ανεβάσεις, να σκέφτεσαι κάτι και να θυμώνεις''. Μου 'χει μείνει μέχρι σήμερα. Πριν βγω να τραγουδήσω, θέλω πάντα έναν καβγά για να φτιαχτώ (γέλια). Μετά απ' τον ''Δρόμο'', η καριέρα μου εκτινάχθηκε! Δεν υπήρχε συνθέτης που να μη μου ζητήσει συνεργασία, όχι μόνο εμένα, αλλά και του Γιάννη!
https://www.koutipandoras.gr/article/o-giannis-poylopoylos-mesa-apo-ta-logia-ton-kallitehnon-kai-synergastikan-stena-mazi-toy?fbclid=IwAR2FUBcyqHXoM5Ud_COWHGkqp8X4yv7RxPd0dYCyCaenThCP-gYByUVaaYo

Δεν υπάρχουν σχόλια: