planodion
Κλέμενς Ζέτς (Clemens Setz)
ἘρωτΑποκρίσεις μὲ τὸν Κλέμενς Ζέτς
E: Ὑπάρχει
κάποιο ἀπόφθεγμα ποὺ σοῦ ἀρέσει ἢ ποὺ θεωρεῖς ὅτι εἶναι
ἰδιαίτερα ταιριαστὸ ἢ καὶ σχετικὸ μὲ τὴ μικροαφήγηση, ποὺ
νὰ ἀνήκει εἴτε σε κάποιον συγγραφέα εἴτε σὲ κάποιον ποὺ νὰ
δραστηριοποιεῖται σὲ πεδία ἄλλα ἀπὸ τὴ λογοτεχνία, ὅπως
λ.χ. ἄλλες τέχνες, οἱ ἐπιστῆμες, ἡ φιλοσοφία, ἡ θρησκεία ἢ
ἀλλοῦ;
Α: «Μίλα γιὰ τὸν ἑαυτό σου κι αἴνιγμα θά ‘ναι», λέει ἡ Σφίγγα στὸ δεύτερο μέρος τοῦ Φάουστ τοῦ Γκαῖτε.[1]
Ε: Ἔχεις κάποια ἀγαπημένη μικροαφήγηση ἢ συγγραφέα, ἢ ἀγαπημένο βιβλίο μικροαφηγήσεων;
Α:
Ὁ Φελὶξ Φενεόν, ἕνας Γάλλος συγγραφέας καὶ δημοσιογράφος.
Ἔγραφε αὐτὸ ποὺ ὀνόμαζε «Ἱστορίες τῶν τριῶν ἀράδων» γιὰ τὴ Φιγκαρό –
μικρές, ἐνδελεχεῖς ματιὲς στὴν ἀνεξάντλητη περιέργεια τῶν
ἀνθρώπινων ἀλληλεπιδράσεων. Ἕνα παράδειγμα: «Τὴν Μαντὰμ
Κουντέρκ, τοῦ Σαὶντ-Οὐέν, τὴν ἀπέτρεπαν διαρκῶς ἀπ’ τὸ νὰ
κρεμαστεῖ ἀπὸ τὸ μάνταλο τοῦ παραθύρου της. Μόλις
ἐξαντλήθηκε ἡ ὑπομονή της, πέταξε πάνω ἀπ’ τὰ λιβάδια.»
Ε: Τί διαβάζετε τώρα;
Α: Τὸ Κριστὶν Λάβρανσντάττερ τῆς Σίγκριντ Οὔντσετ – τὸ ἐντελῶς ἀντίθετο τῆς μικροαφήγησης.
Ε: Τί προσφέρει ἡ μικροαφήγηση στοὺς ἀναγνῶστες, ποὺ δὲν προσφέρει ἡ ἀργὴ (κανονικὴ) ἀφήγηση;
Α:
Τὴν ἀπολαυστικὰ παράδοξη αἴσθηση τῆς ἀνάγνωσης ποὺ
διαφαίνεται στὰ λόγια τοῦ Ἄμλετ: «Ὦ, Θεέ μου, κι ἂν ἤμουν
περιορισμένος σὲ ἕνα καρυδότσουφλο, θὰ μὲ λογάριαζα γιὰ
βασιλιὰ τοῦ ἀπείρου.»
Ε: Ἔχει προκύψει κάποιο ἀπὸ τὰ μεγάλα σας ἀφηγήματα μέσα ἀπὸ μιὰ μικροαφήγηση ἢ τὸ ἀνάποδο;
Α:
Ναί, συμβαίνει πολὺ συχνά. Μιὰ ἱστορία διαμορφώνει
προοδευτικὰ ἀπὸ μόνη της τὴ φόρμα ποὺ τῆς χρειάζεται γιὰ νὰ
ὑπάρξει.
[1] Πρόκειται γιὰ τὸν στ. 7132 τοῦ Δευτέρου μέρους τοῦ Φάουστ (Sprich nur dich selbst aus, wird schon Rätsel sein). Ἡ μετάφραση προέρχεται ἀπὸ τὴν ἔκδοση: Goethe, Φάουστ, (εἰσ.-μτφρ.-σχόλ.: Π. Μάρκαρης), Ἀθήνα, Γαβριηλίδης, 2003).

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου