13.6.21

Γιάννης Τόλιας, «Ποίηση και διαδίκτυο»


Θα ξεκινήσω με μια γνώση που μοιραζόμαστε όλοι και που συμπυκνώνεται στο ότι η Ποίηση διατρέχει όλο το χρόνο της ανθρωπότητας. Προϋπάρχει των δημιουργών της και συνεχίζει να υπάρχει μετά το θάνατό τους, περνώντας από γενιά σε γενιά, από τη μια ιστορική εποχή στην επόμενη. Η συνέχεια αυτή εξασφαλίζεται πάντα με τη διαμεσολάβηση κάποιου μέσου.

Στη χαραυγή της ανθρωπότητας, στους προφορικούς πολιτισμούς, πριν την επινόηση της γραφής αυτό γινόταν μέσω της ανθρώπινης φωνής, του αέρα. Αργότερα με τη γραφή, και ειδικά μετά τον Γουτεμβέργιο, το ρόλο του ενδιάμεσου ανέλαβε το βιβλίο, διαφοροποιώντας σταδιακά τον τρόπο γραφής δημιουργίας , τη μορφή και το περιεχόμενο των ποιημάτων, την ίδια τη ποίηση.
Στην εποχή μας η ποίηση κοινολογείται με τα βιβλία και το διαδίκτυο : Sites, blogs ψηφιακά λογοτεχνικά περιοδικά, face book, twitter και δεν γνωρίζουμε στο μέλλον τι άλλο σχετικό θα προκύψει.

Έχοντας μακροχρόνια εμπλοκή με το διαδίκτυο ως γραφιάς επέλεξα να γράψω δυο λόγια, εντελώς βιωματικά. Δύο λόγια που έχω αισθανθεί σχετικά με τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της κατάχρησης του διαδικτύου στο ποιητικό υποκείμενο που υπερεκτίθεται σε αυτό.

Ο Καστοριάδης είχε γράψει ότι το κλέος και το κύδος ( η φήμη και η δόξα σε απλά σημερινά ελληνικά) είναι αυτά που επιζητεί ο καλλιτέχνης, φυσικά και ο ποιητής. Τα διαρκώς αναρτώμενα ποιήματα βιώνονται από το δημιουργό τους ως εγωτικά επιτεύγματα που ασυναίσθητα ερεθίζουν τις ναρκισσιστικές διαθέσεις του, δεδομένου ότι μέσω αυτών εκτίθεται στο καθεστώς απόλυτης διαφάνειας που χαρακτηρίζει το διαδίκτυο και μέσω αυτού στα πολύ περισσότερα βλέμματα των χρηστών σε σχέση με αυτά των αναγνωστών που πιθανόν να τον διαβάσουν.

Η μόνη επιδίωξη του δημιουργού από τη στιγμή που υπογράφει το λόγο του
είναι να αποστείλει ένα βροντερό, πλην όμως ματαιόδοξο «παρών». Δίνει ένα επιτήδειο στίγμα για να προσελκύσει και να παγιδεύσει.

Το λιγότερο που ζητάει απελπισμένα, είναι η επιβράβευση. Όταν ο Ποιητής δημιουργεί το ποίημα, αποπειράται να μιμηθεί το θεό. Αυτός προστάζει τη γένεση, αυτός εξουσιάζει και προδιαγράφει τη μοίρα των λέξεων.

«…τι δύναμη θα είχε ο Θεός χωρίς τους πιστούς του;»

Έτσι λοιπόν, ο δημιουργός αυτάρεσκα επιζητά το έργο του να λατρευτεί σε μιαν ιδιότυπη θρησκεία συναισθησιών.

Όποιος ισχυρίζεται ότι γράφει αποκλειστικά για τον εαυτό του, δεν είναι ειλικρινής. Η εγωιστική ρίζα της γραφής είναι πολύ βαθιά και μόνον ο ίδιος μετά από μεγάλη προσπάθεια μπορεί να την ξεριζώσει. Η μεγάλη έκθεση στο διαδίκτυο δεν βοηθά σε αυτό.

Ανιδιοτελής δημιουργός θα μπορούσε να είναι μόνον εκείνος ο οποίος αποτυπώνει κι αποκρύβει το έργο του. Δηλαδή, φροντίζει να παραμένει ανεπίσκεπτη η γραφή του.

Είναι γνωστή σε όλους η σημερινή, σχεδόν νοσηρή εμμονή του σύγχρονου ανθρώπου με τις selfies τις αυτοφωτογραφίες κάτω από τη λογική «αναρτώ selfie, άρα υπάρχω». Κατά αντιστοιχία ο ποιητής κινδυνεύει να εγκλωβιστεί στη λογική «αναρτώ ποιήματα, άρα ποιητικά υπάρχω» .

Το ποιητικό κύρος, η αξία των ποιημάτων εκπίπτουν σε μετρήσιμα μεγέθη όπως αυτά αποτυπώνονται από την απαρίθμηση των likes και των followers. Εισάγεται εν τέλει το ποσοτικό κριτήριο στη θέση του ποιοτικού λογοτεχνικού.

Δημιουργείται θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί μια καινοφανής ποιητικότητα που συντηρείται κατά κύριο λόγο από την εξαρτησιογόνo ιδιότητα του μέσου. Γίνεται έτσι η δημιουργία ποιημάτων καταναγκασμός προκειμένου αυτά να αναρτηθούν άμεσα συντηρώντας μία συνθήκη που εκβάλλει στη μετριότητα.

Προκειμένου να εισπραχθεί άκοπη αναγνώριση, δεν δίνεται χρόνος για ωρίμανση στη γραφή τους. Είναι θλιβερό να διαπιστώνεται πως δημιουργοί οι όποιοι στο παρελθόν έχουν γράψει αξιόλογα, τώρα, έχοντας εμπλακεί σε αυτήν τη διαδικασία, προσφέρουν μετριότατα γραπτά.

Το διαδίκτυο εισάγει μια καταναλωτική νοοτροπία η οποία επιβάλλει μια ταχυφαγική προσέγγιση της ποίησης, που έχει επιπτώσεις στον τρόπο που η σκέψη και το συναίσθημα εισπράττει το αναρτημένο ποίημα γιατί είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα η ανάγνωση του βιβλίου, όπου το κάθε ποίημα έχει τη θέση του μέσα στο σώμα της ποιητικής συλλογής από την αποσπασματικότητα που χαρακτηρίζει τα μοναχικά αναρτημένα ποιήματα στο διαδίκτυο.

Ο “ποιητής” του διαδικτύου που υπερεκτιμά τον εαυτό του και τις ικανότητές του, επιζητά ακροατήριο χειροκροτητών. Στην αυλή του ευδοκιμούν μόνο τα παρασιτικά φυτά της κολακείας. Είναι αμφίδρομη η εξάρτηση μεταξύ ενός φυγόπονου δημιουργού και ενός αδέξιου αναγνώστη. Ο ένας, ζητάει απεγνωσμένα στήριγμα ανέλιξης από τον άλλον. Αυτή λοιπόν είναι η ελκυστική παγίδα του διαδικτύου. Με την ευκολία της άμεσης αποτύπωσης και της ανέξοδης ελπίδας για επιβράβευση παρασύρει ακόμα και άξιους δημιουργούς σε ατοπήματα γραφής.

Έχοντας λοιπόν κατά νου όλα αυτά και αποδεχόμενοι ότι δεν μπορούμε σαν σύγχρονοι Λουδίτες να αρνηθούμε την εξέλιξη των πραγμάτων, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι χρειάζεται μια συνετή χρήση του μέσου συναισθανόμενοι τις πιθανές παρενέργειες του.

http://www.poiein.gr/2021/05/21/%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CF%84%CF%8C%CE%BB%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CF%80%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%BF/?fbclid=IwAR10yqejK0QNSbIJLpCKwpa2UdTOx60BTAMhk7dz72XErJfEASvFaU6M18Y

Δεν υπάρχουν σχόλια: