21.3.22

14 ερωτήσεις στον Γρηγόρη Τεχλεμετζή


1) Ποίηση ή πεζό;

 

Ό,τι λογοτέχνημα έχω δημοσιεύσει ως τώρα είναι πεζό. Η αλήθεια είναι ότι κάποιες φορές γράφω και ποίηση, για προσωπική ανάγκη και ευχαρίστηση, χωρίς να τη δημοσιεύω. Ασχολούμαι, βέβαια, με την κριτική της ποίησης και της πεζογραφίας.

Για τη δική μου τέχνη, άλλα και για πολλών άλλων, τα δυο αυτά είδη είναι συχνά αληλλοεμπλεκόμενα,

μια και τα πεζά μου χρησιμοποιούν συχνά ποιητική γλώσσα, όπως ποιητικές μεταφορές ή αλληγορίες. Κάποιες φορές χρησιμοποιώ και στίχους ποιητών. Το ιστορικό μου μυθιστόρημα Ο Αρχίλοχός του αφορά τον αρχαϊκό ποιητή και συμπεριλαμβάνει πλήθος αποσπάσματα από το έργο του.

Ως γνωστόν, υπάρχει και το ενδιάμεσο είδος του πεζόμορφου ποιήματος, ενώ η σύγχρονη ποίηση συχνά πεζολογεί. Πολλοί λογοτέχνες είναι πεζογράφοι και ποιητές.

Πιστεύω ότι κάθε καλλιτεχνική φύση πρέπει να έχει ανοιχτές τις κεραίες της προς όλες τις κατεύθυνσης. Φυσικά άλλους αναγνώστες και λογοτέχνες τους αγγίζει πιο πολύ το ένα είδος και άλλους το άλλο. Εγώ δεν μπορώ να τα ξεχωρίσω.

 

2) Τι δεν έχετε γράψει ακόμη που θα θέλατε να γράψετε;

Θα ήθελα να γράψω ένα θεατρικό έργο, δεδομένης της αγάπης μου για το θέατρο. Δεν ξέρω αν ποτέ θα το κάνω.

 

3) Πώς ξεκινάει ένα βιβλίο; Υπάρχει τόπος, χρόνος, που έρχεται η έμπνευση;

Για να ξεκινήσω κάτι πρέπει να αισθανθώ έντονα, και συχνά αφόρητα, την ανάγκη ότι έχω κάτι να πω. Συχνά κάποιο φορτίο που έχω να εναποθέσω. Ο ίδιος ο εαυτός μου είναι οδηγός. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος τόπος ή χρόνος. Μπορεί να συμβεί οπουδήποτε ή οποτεδήποτε και συνήθως έχει συνεχή διάρκεια. Αν η έμπνευση είναι στιγμιαία, μπορεί και να ξεχαστεί. Η γραφή για εμένα είναι ανάγκη.

 

4) Τι είναι η έμπνευση για έναν συγγραφέα;

 

Δύσκολη ερώτηση. Είναι κάτι που θα σε τσιγκλήσει, ένας δίαυλος επικοινωνίας με τους άλλους, δηλαδή τους αναγνώστες.

 


5) Αν θα γράφατε ιστορικό μυθιστόρημα, ποια περίοδος θα σας ενδιέφερε;

 

Έχω γράψει ήδη ιστορικό μυθιστόρημα, οπότε έχω απαντήσει έμπρακτα σε αυτήν την ερώτηση. Με γοητεύει η αρχαιότητα, γιατί θεωρώ, κατά γενικές γραμμές, ότι είναι πιο κοντά στην αυθεντικότητα της ανθρώπινης έκφρασης. Θεωρεί το σώμα και το πνεύμα σαν ολότητα και δε δίνει προτεραιότητα στο πνεύμα, όπως έγινε μετέπειτα με τον χριστιανισμό και με άλλες ανατολικές θρησκείες. Αλλά δε μου αρέσει να είμαι απόλυτος.

 

6) Παίζει ρόλο ο τόπος που γεννήθηκε κανείς;

 

Όχι ο τόπος που γεννήθηκε κάποιος, αλλά οι τόποι οι οποίοι έζησε. Ζωντανό παράδειγμα εγώ. Γεννήθηκα στη Νότια Αφρική, αλλά καμία μνήμη δεν έχω από εκεί, γιατί έφυγα μωρό. Μόνο διαμέσου των αφηγήσεων των γονιών μου τη γνωρίζω. Αλλά ελάχιστο ρόλο παίζουν.

 

7) Επινοείτε χαρακτήρες για τα βιβλία σας ή κάπου σκιαγραφείτε τον εαυτό σας ή κάποιον γνωστό, φίλο;

 

Θέλει δε θέλει ο συγγραφέας στη γραφή του παρεισφρέουν οι εμπειρίες του. Και αν κάποιος χαρακτήρας έχει επινοηθεί, σίγουρα έχει στοιχεία από γνωστούς του ή τον ίδιο. Έτσι γίνεται και πιο αληθοφανής.

Σε εμένα αυτό συμβαίνει σε αρκετό βαθμό.

 

8) Το λοκ ντάουν, και γενικά όλη η παράξενη κατάσταση που βιώνουμε πως σας επηρέασε; Ήταν σημείο αναστοχασμού για τον ψυχισμό σας, για τις σχέσεις σας με άλλους ανθρώπους;

 

Προσωπικά στο λοκ ντάουν δούλευα κανονικά, οπότε ελάχιστα με επηρέασε. Αν συνυπολογίσουμε ότι γενικά είμαι σπιτόγατος, θα παρακαλούσα να έμενα περισσότερο στο σπίτι όπως άλλοι. Επηρέασε όμως τις επισκέψεις μου στο θέατρο και στο γυμναστήριο. Και το σημαντικότερο, ένιωσα έντονα την απειλή του θανάτου και την υποχρεωτικότητα να κάνω κάποια πράγματα. Μου δημιούργησε μια κάποια υπαρξιακή κρίση. 

 

9) Υπήρξε κάτι, κάποιος που στάθηκε αποκούμπι αυτή τη δύσκολη περίοδο;

 

Το διάβασμα και η γραφή, όπως πάντα.

 

10) Θα γράφατε ποτέ με ψευδώνυμο; Το έχετε κάνει;

 

Γενικά μου αρέσει να αναλαμβάνω την ευθύνη των λόγων μου. Αλλά επειδή δεν ξέρω σε τι συνθήκες μπορεί να ζήσω στο μέλλον, δε θα μπορούσα να το αποκλείσω. Πάντως πρέπει να υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος για να το κάνω.

 

11) Το γράψιμο θεωρείτε πως είναι για λίγους; Όλοι μπορούν να γράψουν;

 

Η δημιουργική γραφή προτείνεται, ή κάπου έχει αρχίσει να εφαρμόζεται, στα σχολεία ως μέθοδος εκμάθησης κυρίως στα μαθήματα της λογοτεχνίας. Πιστεύω ότι όλοι μπορούν να δημιουργήσουν λιγότερο ή περισσότερο πετυχημένα. Αυτό δε σημαίνει ότι όλοι θα γίνουν λογοτέχνες ή θα διαβαστούν από το κοινό.

 

12) Υπήρξε κάποιο συμβάν στη ζωή σας το οποίο έχετε μεταφέρει και σε βιβλίο σας;

 

Στοιχεία της ζωής και του χαρακτήρα μου έχουν διασπαρεί σε όλα τα βιβλία μου.

 

13) Τι οραματίζεστε για το μέλλον του βιβλίου στην Ελλάδα; Υπάρχει μέλλον;

 

Τα πράγματα δεν είναι καλά. Όλο και λιγότερο οι άνθρωποι διαβάζουν. Φταίνε κυρίως οι σύγχρονοι ρυθμοί. Δεν ξέρω τι να οραματιστώ που να έχει ελπίδες να εφαρμοστεί. Ας ελπίσουμε ότι έστω αυτοί οι λίγοι θα κρατήσουν τη φλόγα αναμμένη.

 

14) Ετοιμάζετε κάτι αυτόν τον καιρό;

 

Γράφω ένα μυθιστόρημα, αλλά θέλει πολύ δουλειά ακόμα.

Γράφω, όπως πάντα εδώ και χρόνια, κριτικές λογοτεχνίας και ετοιμάζω και το επόμενο τεύχος του λογοτεχνικού περιοδικού Ο Σίσυφος, το οποίο διευθύνω.

 

Σας ευχαριστώ.

 

 

 Βιογραφικό εδώ: 

https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=67236 


 

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: