«Προσπαθώ λοιπόν να βγω από τα στεγανά της αδιέξοδης υπαρξιακής μου ιδιωτικότητας με την επίγνωση ότι οι λέξεις, οι πράξεις, οι σκέψεις, οι δημιουργίες όλων μας θα συνεχίζουν να υπάρχουν πάντα ως παρακαταθήκη για τους κατοπινούς, οπότε βαρυνόμαστε με την ευθύνη να τους κληροδοτήσουμε τις καλύτερες δυνατές λέξεις, πράξεις, σκέψεις και δημιουργίες»
To The Look.Gr συναντά έναν συγγραφέα με αίσθημα ευθύνης, τον Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη. Ο τελευταίος του συγγραφικός μόχθος «Η ιδιωτική μου Αντωνυμία», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη, κουβαλά, πέρα από τα αναθυμήματα του συγγραφέα, την ευθύνη του δημιουργού. Ένα βιβλίο που διαστέλλει το Εγώ για να περιλάβει το Εμείς και συναντά έντεχνα τη Συλλογική μας Αντωνυμία και κατ’ επέκταση τη λογοτεχνία.
- «..θα βρω τις λέξεις μου να χαρχαλεύουν ξεραμένες μνήμες». Αριστουργηματική επιλογή και διάταξη των λέξεων, μια ομολογουμένως όμορφη εικόνα. Τέτοιες στιγμές υπάρχουν πολλές στο βιβλίο σας. Μιλήστε μας με ποιο τρόπο οι λέξεις «χαρχαλεύουν» το μυαλό σας και ξεχύνονται στο χαρτί;
Όμως ας μην νομιστεί ότι όλα αυτά έρχονται πάντα αβίαστα και φυσικά. Οι νυχτερινές εργατώρες της γραφής είναι αναρίθμητες και ο πνευματικός μόχθος της επεξεργασίας ακατάπαυστος. Τελειώνει κάτι μόνο όταν το οικοδόμημα των λέξεων δεν χωράει την παραμικρή μετακίνηση, αλλά μέχρι τότε είμαι αναγκασμένος να γράφω και να σβήνω, να σβήνω και να γράφω ή να κοιτάω βουβός την οθόνη για ολόκληρες ώρες.
- Γιατί η έκδοση αυτού του βιβλίου λίγο πριν την ολοκλήρωση της 5ης δεκαετίας της ζωής σας; Κάτω από ποιες συνθήκες γράφτηκε;
Στέκομαι στην τελευταία διαπίστωση για να τονίσω ότι το εγώ που διακονείται μέσα από όλα αυτά δεν μπορεί να μένει κλεισμένο στον εαυτό του, εκτός και αν θέλει να αυταρέσκεται ή φοβάται να ξανοιχτεί. Εννοώ ότι η δική μου στροφή προς το εγώ δεν έχει στο βιβλίο μου ούτε τον χαρακτήρα της αυτοβιογραφίας ούτε τη μορφή της ιδιώτευσης. Ίσα-ίσα, είναι ένα ξανακοίταγμα του εαυτού μου μέσα στη δημόσια, δηλαδή στην κοινωνική και πολιτική και ιστορική του σφαίρα.
…δεν υποτιμώ καθόλου το παρελθόν, αλλά νομίζω ότι αδικούμε και το ίδιο το παρελθόν και εμάς τους ίδιους και το παρόν, όταν κυριευόμαστε από τη νοσταλγία του «τι ωραία ήταν παλιά».
- «…δεν υπάρχει μεγαλύτερο ναρκωτικό από την νοσταλγία», λέτε σε ένα σημείο. Πως εξηγείτε το γεγονός ότι ενώ παραλύει τις «εγκεφαλικές» μας λειτουργείες, είμαστε αθεράπευτα θύματά της;
Από αυτήν ακριβώς την αντίληψη προκύπτει το ενοχικό σύνδρομο του ξεπεσμού, που εμποδίζει τις δημιουργικές δυνάμεις του παρόντος, και ο επαρχιωτικός κοινοτισμός, απ’ τον οποίο τρέφεται η προγονοπληξία και ο εθνικισμός. Όχι δεν υποτιμώ καθόλου το παρελθόν, αλλά νομίζω ότι αδικούμε και το ίδιο το παρελθόν και εμάς τους ίδιους και το παρόν, όταν κυριευόμαστε από τη νοσταλγία του «τι ωραία ήταν παλιά».
Μπορεί να γράφω κοιτώντας τον τοίχο του υπογείου μου, αλλά την ίδια στιγμή συνομιλώ με ψιθύρους, με φωνές, με κραυγές δεκαετιών, ίσως αιώνων.
- Σε παλιότερη συνέντευξή μας ο συγγραφέας Θωμάς Ψύρας είχε πει ότι «Παλαιά γεγονότα και επιλογές επηρεάζουν τις ζωές ακόμα κι όσων δεν έζησαν τα γεγονότα καθ’ εαυτά». Πώς σας επηρέασαν γεγονότα δεκαετιών που δεν είχατε ζήσει;
Μπορεί να γράφω κοιτώντας τον τοίχο του υπογείου μου, αλλά την ίδια στιγμή συνομιλώ με ψιθύρους, με φωνές, με κραυγές δεκαετιών, ίσως αιώνων. Είναι εδώ, τις έχω στο κεφάλι μου, τις διδάχτηκα από τους άλλους, τις αναγνωρίζω στη δεύτερη και στην τρίτη σημασία κάποιων λέξεων, τις κουβαλώ μέσα μου, δεν μπορώ να υπάρξω ερήμην τους. Ό,τι λοιπόν κάνω είναι να τις αφήνω να μιλάνε, υιοθετώντας τον ρόλο του απλού διαύλου για την έκφρασή τους.
- Σε κάποια ιστορία σας, την άδεια καρέκλα του εκλιπόντος συμπαίχτη καλύπτει μια νέα άφιξη. Βαθιά συμβολική εικόνα, μα και αλήθεια της ζωής. Πως στέκεστε απέναντι στο αιώνιο παιχνίδι Ζωής-Θανάτου;
Προσπαθώ λοιπόν να βγω από τα στεγανά της αδιέξοδης υπαρξιακής μου ιδιωτικότητας με την επίγνωση ότι οι λέξεις, οι πράξεις, οι σκέψεις, οι δημιουργίες όλων μας θα συνεχίζουν να υπάρχουν πάντα ως παρακαταθήκη για τους κατοπινούς, οπότε βαρυνόμαστε με την ευθύνη να τους κληροδοτήσουμε τις καλύτερες δυνατές λέξεις, πράξεις, σκέψεις και δημιουργίες.
- Η αφήγηση στο “The sound of silence” είναι εξαιρετικής μαγείας. Μιλήστε μας για τα σιωπηλά διαλείμματα των σκέψεων σας, για τις ιδιωτικές σιωπές που σε όλους μας καραδοκούν.
…ο ενήλικος γραφιάς ζητιανεύει υπόλοιπα φαντασίας από το παιδί, που για άγνωστους λόγους παραμένει ακόμη γενναιόδωρο απέναντί του
- Αυτές οι λαογραφικές ιστορίες με απόκοσμα πλάσματα που στο μυαλό ενός παιδιού αποκτούν γιγαντιαίες διαστάσεις, στο μυαλό ενός προχωρημένου ενηλίκου τι διαστάσεις «αποκτούν»;
- Στα κείμενά σας έντεχνα αντιδιαστέλλετε τον κόσμο των μεγάλων με τον κόσμο του παιδιού. Η κάθε κατηγορία μαγεύεται από την άλλη κι η καθεμία δυσανασχετεί στα «παπούτσια που φορά». Πως εξηγείτε αυτή την αλλοπρόσαλλη στάση της ανθρώπινης φύσης να εκτιμά κάτι που έχασε ή δεν έχει;
Αν στο βιβλίο μου επιχείρησα την αντιδιαστολή της μιας ματιάς με την άλλη, του ενός κόσμου με τον άλλον ήταν για να επισημάνω το αδιέξοδο της συνεχούς αυτής αντιπαράθεσης και για να επιχειρήσω τη δική μου συμφιλίωση. Ότι δηλαδή είναι δυνατόν να συνυπάρξουν σε πιο στέρεα και σε πιο γόνιμα εδάφη επ’ ωφελεία της ίδιας μας της ζωής.
- «Το δικό μου το ’80 ξεκινά το ’81 με μια πανδαισία από ολονύχτια κορναρίσματα νίκης και τελειώνει νωρίς το ’89 στα χαλάσματα ενός γκρεμισμένου τείχους. Με μια περίοδο αποτυπώσατε μια καμπή της ελληνικής ιστορίας και μια της παγκόσμιας. Η καμπή της ζωής σας αυτή την δεκαετία πόσες λέξεις ή προτάσεις θα περιείχε;
«Όταν σου λένε ότι φέτος θα φορεθούνε οι αποχρώσεις του σομόν ή ότι το σέλινο δεν πρέπει να ’ναι ψιλοκομμένο στο μπριάμ ή ότι οι τηλεφωνικές κλήσεις για το reality χρεώνονται 0,56 ευρώ το δευτερόλεπτο ή ότι επίκειται βαρυσήμαντο διάγγελμα του προέδρου της δημοκρατίας, μη δίνεις καμία σημασία. Το ξέρεις πια από καιρό, χειμώνιασε για τα καλά εδώ. Να προσέχεις, σε παρακαλώ. Κάποιες τρομαγμένες άνοιξες έχουμε ακόμη να υπερασπιστούμε».
- «Τα Γιάννενα των βουνών, τα Γιάννενα της βροχής, τα Γιάννενα της λίμνης συνεχίζουν να σε κατοικούν ακόμη και όταν έχεις πάψει να τα κατοικείς». Αφορμής δοθείσης, ποιες περιοχές της ζωής σας που έχετε πάψει να κατοικείτε έχουν στρατοπεδεύσει στο νου σας;
- Έχετε σκεφτεί την επόμενη σας συγγραφική εξόρμηση ή αποτελεί μυστικό της ιδιωτική σας αντωνυμίας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου